– Stakkars kara. De sier de er kjerring-styrte hjemme. Når de kommer på arbeid, så er de kjerring-styrte her også, ler Ann-Kathrin på klingende gudbrandsdalsdialekt. Hun er daglig leder, søsteren Åse HMS-, lønns- og personalansvarlig og datteren Marie kontorleder. Mens mannfolka kjører maskiner og lastebiler, utfører trioen en vel så viktig jobb i administrasjonen.
Damene er vokst opp med gravere, lastebilsnakk og fedre som jobber lange arbeidsdager, men ble likevel ikke skremt da muligheten kom i familiebedriften. Ann-Kathrin var i mange år med i eksmannens selskap – Nyløkken Transport. Senere ble det kafédrift sammen med gode venninner. Hun ble medeier i Bulldozerlaget i 2008 og ansatt på kontoret i 2011. For snaut fire år siden overtok hun som daglig leder.
En ekte familiebedrift
Bernt B. Storhaug var med og startet bedriften i 1949. Sønnene kom inn i 1958, hvorav Gunnar var i flere tiår aktiv både bak rattet, spakene og som sjef. Han hadde også mange verv i NLF. Gunnar var blant annet fylkesleder i Oppland i 11 år. Bedriften har vært medlem i lastebileierforbundet helt siden 1967! Åse og Ann-Kathrins far gikk bort i fjor sommer.
Marie er ikke den eneste av fjerde generasjon som arbeider i Lesja Bulldozerlag. Fire av fem søsken Storhaug Nyløkken er ansatt. Anna, Jonas og Marius er de tre andre.
– Gamlekara var ikke like flinke til å slippe til ungdommen, men vi forventer at de er med og tar ansvar. Da skal de også ha muligheten til å være med på eiersiden og ta viktige avgjørelser.
Strategien i bedriften er også krystallklar, som sjefen Ann-Kathrin sier selv:
– At Lesja Bulldozerlag skal bli en så god arbeidsplass som mulig! Folk skal trives på jobb og ha en trygg arbeidsplass. Vi prioriterer sikkerhet for de ansatte. Vi har veldig lavt sjukefravær – under 1,5 prosent. Tre stykker med vanlig type sykdom som ikke skyldes jobben. Folk her er nesten aldri borte. Dessuten skal vi ha rygg til å tåle dårligere tider.
55 ansatte og en stor bilpark
Bedriften har 50 fast ansatte pluss fem innleide. De fleste er fra Nord-Gudbrandsdal, men det er også en svenske på lønningslista. Fire nye lastebiler er bestilt. Merket er som alltid Scania. Til sammen har bulldoserlaget seks lastebiler – tipp, en krokbil til kraftfôrkjøring og en trekker til spesialtransport. I tillegg har selskapet 17 gravemaskiner, tre bulldosere, to dumpere, fire hjullastere og tre traktorer.
– Vi skal rendyrke det vi er gode på. Vi drev med en del kjøring innen landbruket som vi kuttet ut fordi vi ikke tjente penger på det. Det ble litt halvt om halvt, forteller Ann-Kathrin.
Det er heller ikke bare kjøringen bedriften har spesialisert seg på.
– Vi fikk bedre økonomi i kraftforkjøringen og tippbiler. Vi valgte også å gå for egne prosjekter, noe vi tjener bedre på enn å være underentreprenør. Vi har bygget kompetanse sakte men sikkert og blant annet ansatt stikningsingeniør. Vi skolerer de ansatte kontinuerlig - fire har tatt eller tar teknisk fagskole. Vi er i ferd med å få en passe stor organisasjon med god kompetanse.
Ann-Kathrin forteller at målet på sikt er at bedriften skal gå av seg selv og at sjefen kan ta ferie med god samvittighet...
Og selv om Lesja for mange ikke fremstår som verdens navle, fungerer plasseringen optimalt for Bulldozerlaget:
– Det er bare to timer til Ålesund, Trondheim og Lillehammer. Vi har et stort nedslagsfelt til mange fylker. Og her vet de ansatte at de må reise på jobb. Akkurat nå har vi et stort prosjekt med kraftutbyggingen i Verma. Da kan arbeidslaget sove hjemme, avslutter sjefen med et smil.
Startet med én bulldoser i 1948
Lesja Bulldozerlag ble stiftet av tre menn fra Lesja i 1948. De kjøpte den første bulldoseren i Gudbrandsdalen året etter; en International TD 14 A. Med den arbeidet de på Lesja om somrene, og på Møre om vintrene – helt utover i Tresfjorden. Bulldoseren ble også brukt til å brøyte Trollstigvegen i 1955. Der måtte de enkelte steder forsere 20 meter dyp snø for å komme ned på vegbanen!
Laget ble omorganisert i 1958, da Bernt Storhaug og sønnene tok over firmaet. I årene som fulgte har familiebedriften deltatt i mangt et prosjekt: Byggingen av E6 over Dovrefjell og Strynefjellsvegen, kraftutbygging på Dalsida i Lesja og utover Østlandet, nydyrking, bygging av oljeplattformer på Åndalsnes, OL-utbyggingen på Lillehammer og byggingen av hovedflyplassen på Gardermoen - for å nevne noe.