Tall fra SSB og forsikringsselskapenes trafikkskadestatistikk fra 2018 bekrefter en tendens næringen har sett i mange år: Kvinnelige lastebilsjåfører har færre ulykker enn menn, og ulykkene de er innblandet i har generelt lavere skadekostnad.

Dette bildet kjenner lastebilsjåfør Jannike Rasmussen seg igjen i. Hun har bare hatt ett uhell på sine tre år i yrket.

- Med tanke på at jeg kjører rundt 100 000 kilometer årlig synes jeg det er ganske bra.

Jannike kjører gjenvinningsmateriale fra sørlandet og opp til Gudbrandsdalen og stortrives bak rattet på de aller største lastebilene. Foto: Stein Inge Stølen Jannike kjører gjenvinningsmateriale fra sørlandet og opp til Gudbrandsdalen og stortrives bak rattet på de aller største lastebilene. Foto: Stein Inge Stølen

Opplever fordommer

Hun har selv møtt skepsis ved jobbsøking i transportbransjen. Til tross for dette håper hun flere jenter velger sjåføryrket i fremtiden.

- Noen er fortsatt skeptiske til å ansette jenter, og det er helt ubegrunnet. Jeg har flere venninner som er lastebilsjåfører, og vi har alle opplevd det samme. Det er viktig å ikke gi seg. Det gjelder bare å stå på og bevise at de tar feil, forteller Jannike.

Emilie Slettmoen (22) er Norges yngste lastebileier og setter seg gjerne bak rattet selv. Foto: Henrik Hornnæss Emilie Slettmoen (22) er Norges yngste lastebileier og setter seg gjerne bak rattet selv. Foto: Henrik Hornnæss

Tallenes tale er klar

Nå får hun og andre kvinnelige yrkessjåfører hjelp av statistikk som bør fjerne all skepsis: Ifølge SSB var det i 2018 i underkant av 1 000 kvinner registrert med yrket "lastebil- og trailersjåfør", av totalt 27 000 i Norge. Tall fra trafikkskadestatistikken viser at det gjennom alle år hvor kjønn på sjåføren er oppgitt ved ulykker, har kvinner stått for bare 2 prosent. Dette gjelder også for 2018. Fordelt på det totale antallet sjåfører betyr det at kvinner har omtrent halvparten så høy ulykkesfrekvens som sine mannlige kollegaer.

Kilde: Forsikringsselskapenes skadestatistikk (TRAST) Kilde: Forsikringsselskapenes skadestatistikk (TRAST)

Halv ulykkesfrekvens - halv skadekostnad

I tillegg til en langt lavere ulykkesfrekvens er kostnaden per skade også en fjerdedel så stor for kvinner som har en lastebilulykke enn for menn. Gjennomsnittlig kostnad per mannlige forulykkede sjåfør er på 4 268 kroner. Det samme gjennomsnittet for kvinner er bare 1 063 kroner.

Emilie Slettmoen (22) fra Vinstra er Norges yngste lastebileier. Hun setter seg selv bak rattet ved behov og er overbevist om at næringen er tjent med flere jenter.

- Jo flere jo bedre! Det er ingen grunn til at dette skal være et manneyrke i 2018. Tvert imot, sier hun.

Samtidig understreker hun at det er viktig å ha interessen:

- Dette handler om hva en trives med. Hvis en synes yrket virker spennende, er det ingenting som står i veien for å bli verken lastebilsjåfør eller bedriftseier.

Emilie ønsker flere kvinnelige kollegaer i lastebilnæringen. Foto: Henrik Hornnæss Emilie ønsker flere kvinnelige kollegaer i lastebilnæringen. Foto: Henrik Hornnæss

Rekrutteringsbehov

Administrerende direktør i NLF Geir A. Mo håper både gutter og jenter sikter seg inn på transportyrket i fremtiden, men legger ikke skjul på at kvinnene vil bli spesielt ettertraktet.

- Norge trenger absolutt flere kvinnelige yrkessjåfører. De har ikke bare færre skader, men de kjører også penere. Det gir utslag i lavere driftskostnader knyttet til drivstoff, dekk og bremser. Hvis du har transportblod i årene og liker deg på veien, er det ingenting å lure på. Skaff deg lastebilsertifikat og bli med på å gjøre næringen enda bedre, oppfordrer Mo.

Les også:  Vil ha flere kvinnelige kollegaer