«Hva er statsrådens meninger om at det statlig eide Bring ved å opprette en ny avdeling i Polen med polsk lønnsnivå bidrar til å presse ned lønninger i transportbransjen, utkonkurrere norske transportarbeidere og -selskaper, samt motarbeide statlige mål om at økt andel av godstrafikken skal tas på bane og sjø, og hva vil statsråden gjøre for å få Bring til å bidra til å oppfylle disse målsettingene?»
Ikke første gang
Spørsmålet stilles av Rødt-leder Bjørnar Moxnes til næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Dette er ikke første gang Røe Isaksen har måttet svare for Brings virksomhet. For et års tid siden stilte han i Stortingets spørretime og forklarte hvordan statens eierforhold i logistikkgiganten fungerte, og hva de ville gjøre for å sikre at lover og regler ble fulgt. I ettertid har det fremkommet enda flere beviser på at det har foregått systematisk underbetaling av Bring Trucking-sjåfører som kjører innenlands transport i Norge.
Se Røe Isaksen svare i debatten 24. oktober i fjor her
Jon Georg Dale må også på banen
Øystein Langholm Hansen (A) er ikke mildere i sitt skriftlige spørsmål til næringsministeren:
«Har regjeringen som mål å «eksportere» den norske arbeidslivsmodellen, og på hvilken måte mener den i så fall at Bring Trucking sin etablering av en avdeling i Polen, med polske arbeidstakere, til polske lønns- og arbeidsvilkår, bidrar til dette?»
I tillegg ber Sigbjørn Gjelsvik (Sp) samferdselsministeren om å svare på hvordan etableringen av Bring Truckings østeuropeiske selskaper bidrar til å nå regjeringens mål for transportnæringen, samt om regjeringen bruke eiermakten til å hindre at selskapet aktivt motarbeider norsk transportnæring.
Her trekkes også Norges deltakelse i Road Alliance frem, hvor det arbeides aktivt for å få på plass strengere regler for internasjonal transport.
Måtte svare for innrømmelser fra Bring Trucking
Dette kommer i kjølvannet av NLF og NRKs avsløringer om at det slovakiske datterselskapet Bring Trucking nå etablerer en avdeling i Polen. Dette måtte også kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme forsvare i NRK-debatten i forrige uke. Her ble det blant annet satt fokus på NLFs undersøkelser, hvor blant annet innrømmelser fra Bring Truckings egen administrasjon ble tatt opp.