I en annonse publisert på flere polske rekrutteringsnettsteder, samt LinkedIn, etterlyses en leder for Bring Truckings nye avdeling, som ifølge teksten er i ferd med å etableres i havnebyen Gdynia i Polen.

Posten Norge bekrefter

«Bring Trucking er et transportselskap med lang erfaring innen internasjonal transport. Vi er spesialister innen lastebiltransport og kobler Europa sammen med Skandinavia. Vi ser nå etter en lokal representant for vår avdeling i Polen», heter det i annonsen.

Pressesjef John Eckhoff i Posten Norge bekrefter at Bring Trucking nå er i ferd med å etablere seg i den polske byen.

– Det er en forretningsmessig vurdering, blant annet basert på økende etterspørsel av internasjonale transporter fra Polen til Skandinavia.

Mens Bring ekspanderer i Øst-Europa, går de norske avdelingene med rekordunderskudd. Foto: Stein Inge Stølen Mens Bring ekspanderer i Øst-Europa, går de norske avdelingene med rekordunderskudd. Foto: Stein Inge Stølen

Tapte 110 millioner kroner i fjor

Dette kommer samtidig som regnskapene for 2018 offentliggjøres. Her fremgår det at Brings tre største avdelinger i Norge, Bring Frigo AS, Bring Linehaul AS og Bring Transportløsninger AS, samlet tapte over 110 millioner kroner.

Verst står det til med Bring Frigo AS, som også er Norges desidert største transportselskap, målt etter driftsinntekter. De tapte hele 78,8 millioner kroner i 2018 og endte med en resultatmargin på minus 8,1 prosent.

NLF-direktør Geir A. Mo mener det er på høy tid at noen ser nærmere på Brings forretningsvirksomhet. Foto: Stein Inge Stølen NLF-direktør Geir A. Mo mener det er på høy tid at noen ser nærmere på Brings forretningsvirksomhet. Foto: Stein Inge Stølen

– Ikke forenlig med kravene som stilles til statlig eierskap

NLF-direktør Geir A. Mo reagerer sterkt på måten Posten/Bring går frem på.

– Vi vet fra før at nærmere 40 prosent av alt transportarbeid som utføres av Bring mellom de skandinaviske landene foregår med lavtlønnede østeuropeiske sjåfører ansatt i Bring Trucking. Nå vil de altså utvide denne andelen enda mer ved å etablere en ny avdeling i Polen.  

Han mener det ikke fremstår som forenlig med kravene som stilles til et statlig eierskap.

– Det blir mer og mer tydelig at norske skattepenger benyttes til å opprettholde en usunn transportvirksomhet som ødelegger vilkårene for næringen forøvrig. De driver de norske avdelingene med blodrøde tall, samtidig som de utvider sin virksomhet med billig arbeidskraft i Øst-Europa. Regelverket utnyttes til det fulle. Det er ikke noe pent skue, sier Mo.

Mener Stortinget bør se nærmere på praksisen

Han trekker også frem den negative virkningen Brings virksomhet har på markedet forøvrig.

– At Posten/Bring får lov til å holde på med denne usunne forretningsmodellen bidrar til et enormt sterkt prispress i markedet, noe som illustreres ved at bunnlinjen blant de hundre største selskapene i Norge er på fattige én prosent. Staten leder altså an i «kappløpet mot bunnen». Det er rett og slett skammelig at dette tillates, sier NLF-direktøren, som mener det er på høy tid at Stortinget ser nærmere på hvordan staten utøver sitt eierskap i Posten/Bring.

Les også: Her innrømmer Bring Trucking lovbruddene