Mange NLF-bedrifter har de siste årene tatt oppfølging av ansatte til et helt nytt nivå. Ved å la sjåfører bli med og påvirke hvordan hverdagen deres utformes, komme med nyttige råd og innspill til drift og arbeidsflyt, og ikke minst ved å sørge for profesjonell hjelp hvis en blir utsatt for skader og ulykker er noen av grepene mange nå tar.
Systematisk tilnærming
– Men fortsatt er det forbedringspotensial hos mange. Vi tror mye handler om å endre tankesettet og ha en systematisk tilnærming til HMS-arbeidet. På den måten vil en lettere kunne plukke opp og adressere problemstillinger som en tidligere ikke ville oppdaget, forteller seniorrådgiver Olav G. Hermansen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Hermansen leder NLF Arbeidsgiver, som står bak den populære årlige Tariff- og arbeidsgiverkonferansen. Hovedtema for årets arrangement 9.-10. april er rekruttering og oppfølging av ansatte. Der er også flere eksperter invitert til å bidra med sin kompetanse på feltet.
For program og påmelding, klikk her
Positivt for både sjåføren og bedriften
En av disse er fagsjef Arne Nysæther i AktiMed, som vil gi deltakerne nyttige råd og tips til hvordan en bedre kan følge opp og bistå ansatte under sykefravær. Målet er å få sjåføren raskere tilbake i jobb, noe som forskningen viser ikke bare gagner bedriften, men også den ansatte.
I tillegg vil man under konferansen få nyttige innspill til hvordan en kan nå ut til morgendagens sjåfører og sikre seg de beste kandidatene i et stadig tøffere rekrutteringsmarked. Les mer om dette her.