– Det begynner rett og slett å bli umulig å drive seriøs varelevering. Vi vil selvsagt få varene frem, men vi kan ikke utsette sjåførene våre for å måtte stå opp om morgenen og tenke som så – hvilken lov skal jeg bryte i dag?
Dette fortalte daglig leder Sven Bugge i Leverandørenes Utviklings- og Kompetansesenter (LUKS) til NRK allerede i 2014. Siden den gang har lite bedret seg for varetransportører i hovedstaden, og LUKS har nå gått til søksmål mot Oslo kommune for brudd på HMS-reglene.
Stengte gater mangedobler utslippet
Yrkessjåfør Michal Kozerivas leverer varer utenfor rådhuset i Oslo. Tidligere kunne han kjøre ned Rådhusgata fra Christiania Torv forbi Kontraskjæret, en strekning på rundt 500 meter. Dette var en naturlig rute for alle lastebiler med faste leveringer i Kvadraturen og Aker Brygge.
Dette er imidlertid ikke lenger mulig, og eneste lovlige omkjøring er nå via Operatunnelen - en omveg på over 3 kilometer, med bratt stigning. Enkle beregninger viser at CO2-utslippet på denne ruten alene kan bli opptil ti ganger så høyt.
Kjører 40 kilometer mer hver dag
Kozerivas forteller at denne og andre omkjøringer har ført til at den daglige kjørelengden har økt med 50 prosent.
– Før kjørte jeg rundt 80-90 kilometer hver dag i Oslo sentrum. Nå kjører jeg 120-140 kilometer.
I løpet av et år utgjør dette 10 000 ekstra kilometer, som igjen utgjør rundt 10 tonn CO2.
– Daglig ferdes flere hundre store og små lastebiler i den indre bykjernen. Svært mange av disse rammes av dårlig bylogistikk, med dertil økt forbruk. Når vi vet at dette kan utgjøre flere tonn CO2 per lastebil årlig, er det på tide å tenke seg nøye om, sier NLFs regionsjef i Oslo, Akershus og Østfold, J. Kristian Bjerke.