Tallene for lastebilsalget i 2019 er klare, og den store vinneren er Scania. Importøren økte sin markedsandel fra 33 prosent i 2018 til hele 40,7 prosent, og bykser dermed godt ifra konkurrenten Volvo, som endte med en markedsandel på 28, 4 prosent i fjor.
Sterk nedgang i registrerte el-lastebiler
Parallelt med den tradisjonelle rivaliseringen mellom de etablerte lastebilimportørene, har det lenge vært knyttet store forventninger til utviklingen av elbilsalget i lastebilsegmentet. Men heller ikke i 2019 fikk vi se antydninger til positive endringer her - snarere motsatt. I 2018 ble det ifølge Statens vegvesens kjøretøyinformasjon registrert syv eMoss-lastebiler. Men gjennom fjoråret ble det kun registrert en eneste elektrisk lastebil, som ifølge Vegvesenets kjøretøyinformasjon skal være en treakslet eMoss med 28 tonns totalvekt registrert i slutten av juli.
Norges første elektriske lastebil ute av drift
Årsaken til fraværet i registreringsstatistikkene er like opplagt som ved foregående år: Helelektriske lastebiler er fortsatt ikke konkurransedyktige, hverken på pris, rekkevidde eller nyttelast. Og til tross for å bestå av relativt enkel teknologi har også flere, deriblant ASKO, slitt med oppetid på sine elektriske lastebiler. Bilen som Erna Solberg prøvekjørte tilbake i 2016 rullet bare 14 000 kilometer det første året og har ikke vært fremstilt for EU-kontroll siden september 2017.
Nye muligheter i 2020?
Samtidig skjer det saker og ting på utviklingsfronten hos flere etablerte lastebilprodusenter. Volvo setter straks i gang levering av sin 16-tonns lastebil med realistisk rekkevidde opptil 250 kilometer. Iveco har formalisert et samarbeid med amerikanske Nikola og tar sikte på lansering av en batterielektrisk Nikola Tre på IAA i Hannover etter sommeren. Samtidig lurer Tesla i kulissene.
Gledelig er det likevel å se at det kommer stadig flere elektriske varebiler på markedet, som utvilsomt vil bidra til en overgang til nullutslipp også for tyngre kjøretøy.
Kan få midler fra Enova
Bedriftsrådgiver Jens Olaf Rud i NLF synes det er synd at ikke flere satser på nullutslipp. Samtidig har han forståelse for spriket mellom etterspørsel og tilbud når det kommer til konkurransedyktige elektriske lastebiler. Han tror imidlertid det vil endre seg når de etablerte produsentene kommer på banen med sine modeller.
– Vi har flere medlemsbedrifter som nå venter på levering av helelektriske biler, enten drevet av batterier eller hydrogen. Vi bistår også i søknadsprosessen mot Enova, slik at disse kan få økonomisk støtte til prosjektering og innkjøp av slike kjøretøy.
Les også: Fem elektriske nyheter på Transport 2019