– Jeg vil kalle dette et partnerskap hvor to sjelevenner har møtt hverandre, fortalte en engasjert direktør i CNH Industrial, Hubertus Mühlhäuser under en pressekonferanse i Torino denne uken.
Der presenterte han det første konseptet utviklet av CNH og Nikola i fellesskap. Lastebilen ser tilforlatelig lik Nikola Tre-konseptet som den amerikanske lastebilprodusenten viste tidligere i år. Men ser man nærmere på detaljene finner man spor av Iveco S-WAY flere steder, blant annet ved dørene og siderutene.
Hydrogenversjon i 2023
Spesifikasjonene har imidlertid forandret seg veldig siden Nikola presenterte sin opprinnelige versjon i april. For mens den første utgaven av Tre skulle være en hydrogendrevet lastebil med rekkevidde opp mot 1200 kilometer, oppgir Iveco i en pressemelding at bilen nå er batterielektrisk med en rekkevidde på 400 kilometer.
Ifølge Iveco skal den i tillegg til trekkvogn også bli levert som 18- eller 26-tonns distribusjonsbil. Den offisielle lanseringen av Nikola Tre vil finne sted på IAA i Hannover høsten 2020.
De som føler litt på skuffelse når de leser spesifikasjonene, kan glede seg over at dette bare er starten. I pressemeldingen opplyser Iveco nemlig at de planlegger å ha en hydrogendrevet versjon klar for salg i 2023.
Så gjenstår det å se om bilen vil bli testet i Norge i løpet av 2020, slik Nikolas grunnlegger Trevor Milton lovet i november 2018...