I går ettermiddag ble Geir A. Mo formelt utnevnt til ny president i KNA. Han avløser Finn Eirik Eilertsen, som har vært i rollen siden 2014.
– Å lede hovedstyret i KNA passer ypperlig sammen med mitt tillitsverv i OFV, Opplysningsrådet for Vegtrafikken, og mitt daglige virke som direktør i NLF. Det viser at NLF har et bredt engasjement. En fellesnevner for KNA, NLF og OFV er at de jobber for trafikksikre veier rundt omkring i Norge, og jeg er overbevist om at dette trekløveret vil gi synergi, sier Geir A. Mo.
Styrke felles interesser
Geir A. Mo har ledet Norges Lastebileier-Forbund siden 2012. NLF er en nærings- og arbeidsgiverorganisasjon med over 3000 medlemsbedrifter og 15.000 lastebiler som frakter gods i Norge og utlandet. Forbundet skal utvikle den lovlige godstransporten på veien på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte.
– NLF og KNA deler synspunkter i svært mange saker: Trafikksikkerhet og behovet for gode og trygge veier, mer utbygging av veier og motstand mot bompenger, for å nevne noen. Dette er en fin måte å promotere felles interesser på samferdselsområdet, og således styrke bedriftenes og bilistenes sak, forteller han.
Han legger ikke skjul på at han ønsker å vise frem transportnæringen og dens synspunkter i nye miljøer. For å legge større press på de viktige sakene, er tall og fakta om vei og kjøretøy som OFV sørger for, viktig. Mo har vært styreleder i OFV siden 2017.
Større forståelse for samfunnsnytten
Korona-pandemien vil mest sannsynlig gjøre kampen om offentlige kroner hardere i tiden som kommer.
– Her, som alle andre steder vi er til stede, kan det bygges allianser og nettverk som vil være positive for vår næring. Vi må jobbe aktivt for å skape større forståelse for vår rolle og nytte for samfunnet, sier han.
Han forteller at han gleder seg til å skru sitt engasjement enda ett hakk, og forene sine interesser og nettverk samt erfaring fra politikken og transportnæringen.
– I den omskiftelige tiden vi er inne i, er jeg takknemlig for tilliten fra KNAs øvrige medlemmer. Som deres fremste tillitsvalgte, skal jeg lede hovedstyrets arbeid for å virkeliggjøre KNAs politiske program, ivareta klubbens engasjement for bilsporten og gleden ved bil, sier han, og legger til at dette selvfølgelig ikke hadde vært mulig uten støtten han får fra sin arbeidsgiver.
Entusiasme for bil
Geir A. Mo understreker at dette først og fremst er et verv i hans bilklubb, KNA, som helt siden 1907 har snakket bilistenes sak.
– Klubben arbeider politisk for bilen, og er kjernen for det vi kan kalle entusiasme for bil. KNA har et stort miljø for veteranbiler og entusiastbiler, og ikke minst har klubben ansvaret for all organisert bilsport gjennom å være FIAs representant i Norge. Klubben er et perfekt sted for alle NLF’ere, mener han.
KNA er Norges eldste bilorganisasjon, nesten like gammel som bilen i Norge. Først var det skilter, trafikkregler og import av bil som var viktigst, men, etter hvert som bilismen ble mer myndighetsstyrt, gikk klubben over til å bli en forbrukerorganisasjon for bilistene. Allerede i 1908 ble KNA medlem i den internasjonale motorsport-organisasjonen Federation Internationale de l`Automobile (FIA). Gjennom medlemskapet har KNA den internasjonale bilsportmyndigheten i Norge, og bilsporten har fått en mer fremtredende plass i klubben med årene.
Geir innrømmer at han er en bilentusiast på sin hals, og at bilen alltid vil være en del av han.
– Jeg har kjørt bil siden jeg var 18 år, og har sikkert kjørt 40 000 kilometer i året siden. Det er vel den raskeste måten jeg kan synliggjøre min lidenskap for bil på, ler han.