– Denne lastebilen vil ha en rekkevidde på opptil 120 kilometer, og med en totalvekt på 27 tonn vil den ha betraktelig høyere nyttelast enn det man har sett på tidligere elektriske lastebiler, forteller John Lauvstad, kommunikasjonsdirektør i Scania.
Han forteller at egenvekten på bilen er rundt 10,5 tonn, som faktisk er noe mindre enn en tilsvarende fossildrevet lastebil.
To elektriske biler i drift fra mars
ASKO vil motta enda et eksemplar i midten av mars, og planen er at disse to skal kunne gå i kontinuerlig drift.
– Vi ser for oss å lade bilene mellom skiftene. Takket være likestrømsladere med høy kapasitet tror vi at vi vil kunne lade bortimot fullt på en times tid, forteller ASKOs transportsjef Trond-Morten Pettersen.
Endelig prislapp ikke klar
Under skallet sitter en elektromotor som yter 290 kW, som tilsvarer rundt 390 hestekrefter, samt et dreiemoment på 2.200 Newtonmeter. Kreftene overføres til bakhjulene via en totrinns girkasse.
Den endelige prislappen på bilen er enda ikke klar. Men selv med Enova-støtte må en påregne en vesentlig merkostnad utover prisen på en tilsvarende fossildrevet lastebil. ASKO ser imidlertid lyst på mulighetene for å skape lønnsomhet på sikt.
– Hvis vi får bilene til å gå effektivt slik vi ønsker, ser vi for oss at det vil gå an å tjene penger på driften etter hvert, forteller Pettersen.
Andre forsøk med batterielektrisk drift
Dette er riktignok ikke første gangen ASKO tester ut batterielektriske lastebiler. I 2016 presenterte de en ny eMoss sammen med statsminister Erna Solberg, som skulle markere starten på en elektrisk satsing. I ettertid har denne lastebilen ifølge ASKO ikke oppfylt forventningene og har hatt mer ståtid enn kjøretid på grunn av tekniske problemer. Grossistgiganten kansellerte derfor sin bestilling av ytterligere to lastebiler.
Les også: Her er nye MAN TGX