Lastebilen skal ha en rekkevidde på 20 mil og nyttelast på 5,5 tonn og er produsert av nederlandske Emoss. Selskapet har skapt en nisje i å bygge batteridrivlinjer på Scania- og MAN-chassis og har levert elektriske lastebiler til blant annet bryggerigiganten Heineken. Dette er den første på norsk jord, men ASKO har totalt bestilt tre elektriske lastebiler av produsenten.

Med Erna Solberg bak rattet

Lanseringen har også en viss show-faktor; selveste statsministeren sitter bak rattet når lastebilen triller lydløst inn på ASKOs anlegg på Kalbakken i Oslo.

- Prosjekter som dette er viktige, fordi de bidrar med kunnskap om elektriske kjøretøy i helt reelle forhold - ikke bare i teorien, forteller hun til en forsamling av bransjeaktører og presse.

Lastebilen kommer i drift allerede onsdag og skal kjøres på skift av disse tre sjåførene. Fra venstre: Ioannis Soumpasis, Dan Emilian Strugar og Lachheb Samir. Foto: Stein Inge Stølen Lastebilen kommer i drift allerede onsdag og skal kjøres på skift av disse tre sjåførene. Fra venstre: Ioannis Soumpasis, Dan Emilian Strugar og Lachheb Samir. Foto: Stein Inge Stølen

Vil tilrettelegge for bruk av elektriske godskjøretøy

Statsministeren er også optimistisk til utviklingen av elektriske lastebiler, og lover at regjeringen skal gjøre alt de kan for å tilrettelegge.

- Jeg vet at når du først har knekket koden, skjer utviklingen raskt. Jeg tror vi vil se flere og bedre elektriske lastebiler på norske veger i fremtiden. Myndighetene skal også bidra. Vi har et virkemiddelapparat som spiller på lag med næringslivet, sier Solberg.

Statsministeren måtte kjøre med Statsministeren måtte kjøre med "L" på lasteluken - i dette tilfellet med dobbel betydning. Foto: Stein Inge Stølen

Emoss er lastebilens Think

Bransjen håper nå på samme utvikling innen nullutslippskjøretøy blant lastebiler som vi tidligere har sett blant personbiler. Og mye kan tyde på at det er akkurat den veien det går.

- Emoss-lastebilen kan på mange måter sammenlignes med de tidligste elektriske personbilene, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo. Han tror dette er begynnelsen på en ny kategori kjøretøy som skal frakte morgendagens gods i Norge.

Det er grunn til å feste tillit til NLF-direktørens spådom. Mens ASKOs Emoss i utgangspunktet er en vanlig lastebil hvor forbrenningsmotoren er byttet ut mot en elektrisk drivlinje, vil fremtidens nyttekjøretøy være formålsbyggede elektriske lastebiler - akkurat som Tesla har demonstrert i personbilsammenheng. Og nå har ikke bare det Utah-baserte firmaet Nikola Motors tatt utfordringen og åpnet for bestillinger av sin Nikola One; Tesla har selv annonsert at de vil tre inn i tungbilsegmentet fra neste år.

NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over ASKOs engasjement og håper flere NLF-medlemmer følger etter. Foto: Stein Inge Stølen NLF-direktør Geir A. Mo er stolt over ASKOs engasjement og håper flere NLF-medlemmer følger etter. Foto: Stein Inge Stølen

En stor dag for ASKO- en stor dag for NLF

- Det gleder oss stort at ASKO tar dette steget og baner veg for andre aktører. Deler av ASKO-systemet består av NLF-medlemmer, så dette er også en stor dag for oss, forteller Mo. Han legger til at NLF vil følge driften av de elektriske lastebilene nøye i tiden som kommer. Forbundet vil i løpet av de neste månedene kartlegge den praktiske bruken av Emoss-bilene og invitere lastebileiere til å se nærmere på løsningen, i samarbeid med miljøstiftelsen ZERO.

Les også: Flere norske bestillinger på Nikola One