I tradisjon tro, arrangerte Norges Lastebileier-Forbund (NLF) medlemsmøte under Arendalsuka fra lokalene til Bertel O. Steen på Stoa.
Det har vært en fin tradisjon at NLF har hatt samferdselsministeren med på medlemsmøtet under Arendalsuka. I år var det Jon-Ivar Nygård som kom.
Mulige utsatte veiprosjekter bekymrer
I år ble det også nok av saker å ta av, som er generelt for bransjen, men også mange regionale saker som er viktigere enn noen gang.
Blant de regionale er det først og fremst alle veiprosjektene som nå er «satt i spill».
Regjeringen varslet i våres at det ville bli langt mindre penger til vei den kommende tiden.
Viktige prosjekter som kan bli utsatt er Ytre ringvei, Tvedestrand – Sørlandsporten, Kragerø – Bamble, Mandal – Lyngdal og Bue Ålgård. Andre strekninger er Haugalandet til Østlandet og E134, som NLF mener er helt avgjørende for næringstrafikken mellom Øst- og Vestlandet. Røldalstunnelen er topp prioritert av Vegvesenet, men nå er det ingenting som er sikkert lenger.
Dette var noen av flere spørsmål som medlemmene ønsket å få større klarhet i under møtet, men statsråden gikk ikke inn på enkelte veistrekninger, men bekreftet igjen at kutt i flere veiprosjekter er en realitet.
Både Statens vegvesen, og Nye veier holdt fast på viktigheten av prioriterte veistrekninger, men dessverre der det ikke opp til dem å avgjøre utfallet.
Tøffe tider rammer
– Vi vil få det tøffere økonomisk framover, og det betyr en del vanskelige valg står i kø. Verdensøkonomien er rammet av uventede hendelser som pandemi og krig, og dette gir også konsekvenser for langtidsplanlegging. Derfor er det riktig å si at det er begrenset rom for vekst i årene fremover, sa Nygård.
Han betegnet det hele som en kjedelig situasjon.
– Det er ikke er noe vi får gjort noe med, derfor må vi se på hva vi kan gjøre med det vi har. Vi legger nå fram en ny nasjonal transportplan allerede våren 2024 for å legge til rette for riktige prioriteringer i årene framover, og styrke transportplanen som et viktig og troverdig styringsdokument, sa Nygård.
Det som ble signalisert fra statsråden var at målet nå er å redusere kostnadene til flere av veiprosjektene, utføre bedre kostnadskontroll og unngå ytterligere press i Norsk økonomi.
Bekymringsfullt
Dette er kjent for transportnæringen, men likevel ikke god musikk for NLF og NLFs medlemmer.
– Det er behov for vanvittig mye penger for å sikre god infrastruktur i Norge. Ifølge Rådgivende ingeniørers forenings (RIF) siste rapport, State of the nation, estimerer de at det trengs 700 milliarder kroner for vedlikehold og oppgradering av fylkesveiene, 300 milliarder kroner for vedlikehold og oppgradering av kommunale veier og 1000-1100 milliarder kroner for å vedlikehold og oppgradering av riksveiene. Behovet for vedlikehold er enormt, og da er signalene om at det skal kuttes, både skremmende og vondt å høre på, kommenterte NLFs administrerende direktør, Geir A. Mo, etter Nygårds innlegg.
Videre påpekte Mo at det er et paradoks at oljefondet, på seks måneder ble redusert med 1680 milliarder uten nevneverdig oppmerksomhet, mens å oppgradere fylkesveiene er noe voldsomt stort og uoverkommelig.
– Tenk om disse pengene hadde vært investert i faste veier i norsk infrastruktur som skal stå i 100 år, fremfor verdipapirer på en eller annen børs, avsluttet Mo.
Det var også mange andre temaer som ble diskutert under medlemsmøte. I tillegg til statsråden og NLF ledelsen kom også finanspolitisk talsmann, Geir Pollestad (SP), og tre representanter fra ledelsen hos Vegvesenet, Bodil Rønning Dreyer, Kjell Inge Davik og Bjørn Laksforsmo. Til slutt talte direktør for samfunn og utvikling i Nye veier, Finn Aasmund Hobbesland.
For å høre mer fra statsråden og de andre talerne, ligger hele medlemsmøte i opptak her.
Kjørte fra Porsgrunn til Arendal
Som tidligere år, ble det også godt oppmøte på årets medlemsmøte. Over 100 personer tok turen innom, og mange fulgte også møtet digitalt.
I en tidligere sak på Lastebil.no, fortalte regionsjef, Reidar Retterholt, at dette medlemsmøte har blitt en suksess. Noe av grunnen er at medlemmene får komme tett på politikere og øvrige myndigheter.
Spesielt en person har kjørt litt ekstra for å være med på dette konkrete medlemsmøte.
John Reidar Solstad, har eget firma, Solstad transport, og han har vært medlem i NLF i mer enn 45 år.
– Dette medlemsmøtet pleier jeg alltid å få med meg. Grunnen til det er at det er skikkelig bra gjennomført. I dag kjørte jeg fra Porsgrunn til Arendal etter jobb. Etter møtet, kjører jeg hjem igjen for jeg må på jobb igjen i morgen tidlig, forteller Solstad.
Det er travle arbeidsdager for transportbransjen, og NLF er glade for at så mange tok seg tid og fant veien til Arendal denne onsdagen.