NLF har skrevet om situasjonen flere ganger, og har flere ganger advart mot at for høye bompengepriser gir slike uønskede konsekvenser.  

Flere møter har blitt holdt med fylkesordføreren og Nye Veier, og det er opprettet en egen gruppe for å vurdere mulige tiltak. Samtidig økte bompengeprisene med 35 prosent tidligere i år. For en lastebil koster det nå 381 kroner én vei, og det gis ingen rabatt for lastebiler med AutoPASS-avtale. 

Summen taler for seg selv, og det er ikke rart at mange nå føler seg «tvunget» til å bruke gamleveien. 

Ber sjåførene styre unna 

Lastebil.no har tidligere skrevet om transportselskapet MBT, som hver dag bruker 15 000 kroner i bompenger på denne strekningen. 

Onsdag skrev Nettavisen om TMH Kran og Transport Agder, som nå ser seg nødt til å be sjåførene om å unngå den nye motorveien. Det lokale transportfirmaet har 27 lastebiler som daglig kjører frem og tilbake mellom sørlandsbyene. 

– Alle våre sjåfører har fått beskjed om å kjøre gamleveien, fordi det er for dyrt. Vi har regnet på det, og det er mer økonomisk fornuftig for oss å kjøre på den gamle veien, forteller han til Nettavisen. 

– Ikke bærekraftig 

Regionsjef i NLF avdeling Agder, Reidar Retterholt, forteller at transportnæringen er fortvilet over situasjonen.  

– Vi har kommet langt over taket for hva som er akseptabelt å betale mellom Kristiansand og Mandal. Nå koster det 13 kroner per kilometer, eller 130 kroner per mil, å kjøre på E39 med lastebil, sier Retterholt til Nettavisen. 

Slike satser er ikke bærekraftige, verken for transportbransjen eller næringslivet, ifølge Retterholt. Han forteller at også flere kunder nå ber sine transportleverandører om å unngå den nye motorveien for å kutte kostnader. 

– Vi er faretruende nær at bompengeprisene i denne regionen blir så høye at det skaper en regional konkurransevridning. Dette kan vi ikke akseptere, avslutter Retterholt.