- Her står ikke telefonen stille, sier regionsjef Roar Melum i Norges- Lastebileier-Forbund etter at det mandag ble kjent at Stavåbr...
I dette nyhetsbrevet kan blant annet du lese at NLF mener transportprisene må opp, om Transportkonferansen 2022 og om en populær fergeordning som myndighetene vil fjerne.
NLF arrangement
Fortsatt ikke meldt deg på? Det er ikke for sent. På Transportkonferansen 2022 treffer du samferdselsministeren samt en rekke andre og spennende personer. Mer informasjon og påmelding her
Julen nærmer seg, men det er fortsatt kursaktivitet hos NLF. Her finner du oversikten.
NLF nyheter
Norges Lastebileier-Forbund mener det er på tide at transportkjøperne betaler mer for transporttjenester. Les saken her
Fergekundene er oppgitt over reversering av populær ordning. Les mer her
Norges Lastebileier-Forbund har nå lansert en nettbutikk eksklusivt for NLFs medlemmer.
Her kan du bestille arbeidstøy, bekledning, trykksaker og andre profilvarer, også med din egen firmalogo.
Trenger dere firma og julegaver til ansatte og kunder? Du får nå 20 % avslag på utvalgte produkter, klikk her for mer informasjon
Andre nyheter
Koronasmitten øker, det fører til innreiserestriksjoner. Les her
Truckers guide på ti ulike språk, her kan du se hvilke
- Her står ikke telefonen stille, sier regionsjef Roar Melum i Norges- Lastebileier-Forbund etter at det mandag ble kjent at Stavåbr...
- Her står ikke telefonen stille, sier regionsjef Roar Melum i Norges- Lastebileier-Forbund etter at det mandag ble kjent at Stavåbrua på E6 i Rennebu stenges for tyngre kjøretøy.
Kjøretøy over 5 tonn må velge alternative ruter.
E6 Stavåbrua i Rennebu har skader på konstruksjonen og redusert bæreevne, og blir overvåket av sensorer. Sprekkene i en hovedbjelke har nå blitt større.
– Fram til vi har fått avklart skadeomfanget, må vi stenge brua for kjøretøy med totalvekt over 5 tonn, sier seksjonsleder Jan Arild Johansen i Statens vegvesen.
Anbefalt alternativ rute er rv. 3 og fv. 30 via Tynset og Røros. Det er manuell dirigering og et åpent kjørefelt for kjøretøy under 5 tonn over Stavåbrua nå. Oppdaterte trafikkmeldinger finner du på www.175.no
- Her koker det på telefonen, sier regionssjef Roar Melum i Norges Lastebileier-Forbund. Foto: André Kjernsli
– Vi skal inspisere brua, for å få et bedre inntrykk av hvor store skadene er, før vi gjør nye vurderinger, sier Johansen.
Statens vegvesen bygger en midlertidig bru ved siden av den gamle brua, som E6-trafikken skal flyttes over på. Ferdigstillelsen er forsinket.
Denne saken vil bli oppdatert onsdag 1. desember kl. 12.
Nye strømkabler legges og nye lysarmaturer monteres i seks tunneler på riksveg 13 indre Rogaland/grensen mot Vestland. -Positivt at tunne...
Nye strømkabler legges og nye lysarmaturer monteres i seks tunneler på riksveg 13 indre Rogaland/grensen mot Vestland. -Positivt at tunnelene blir utbedret, men det er viktig at de ikke blir lavere etter oppgraderingen, sier Jan Ove Halsøy i NLF
Arbeidene starter førstkommende uke, mandag 29. november, i Vågstunnelen.
Arbeidstid for oppdraget er klokken 1930-0630, alle dager fra og med mandag til og med søndag.
– Dette er tiden på døgnet med minst trafikk. Dirigenter og ledebiler sørger for god trafikkflyt, sier byggeleder Einar Stange i Statens vegvesen.
Jan Ove Halsøy i NLF er glad for oppgraderingene, men advarer om en ting; -I disse trange tunnelene er det viktig at takhøyden ikke blir lavere etter at jobben er gjort. Vi har sett eksempler på dette tidligere, noe som har skapt problemer for blant annet spesialtransport og ADR, sier han.
Den 837 meter lange Vågstunnelen skal få 39 nye lysarmaturer.
Når jobben der er unnagjort, står resten av tunnelene i prosjektet for tur:
¤ Suldalsporten (733 meter) får 34 nye armaturer
¤ 449 meter lange Mokleivåsen 24
¤ Vikatunnelen (1188 meter) 53
¤ Og Falkalitunnelen (1202 meter) får også 53 nye lysarmaturer.
Alle disse fem tunnelene ligger innenfor en 15 kilometer lang strekning langs Suldalsvatnet.
I tillegg omfatter prosjektet ytterligere én tunnel, noen kilometer lenger inne på riksveg 13.
Det er 338 meter lange Uførebergettunnelen, som ligger på grensen mellom Rogaland og Vestland.
Elektroarbeidene i de seks tunnelene på riksveg 13 skal etter planen være ferdige innen utgangen av februar.
Det er Stavanger-firmaet Roxel Infra AS skal gjøre jobben på oppdrag fra Statens vegvesen.
Med branntepper kan bilbranner i tunneler slukkes raskt. Det begrenser røykutviklingen og reduserer skader på tunnelinstallasjonene.
Med branntepper kan bilbranner i tunneler slukkes raskt. Det begrenser røykutviklingen og reduserer skader på tunnelinstallasjonene.
En bilbrann gir store mengder røyk, noe som kan gjøre evakuering av trafikanter i en tunnel utfordrende. I tillegg kan en bilbrann gi store og kostbare skader på utstyret i tunnelen.
Mange tunneler inneholder mye elektroteknisk utstyr som kabler, kameraer og vifter. Dette er utstyr som er dyrt og tidkrevende å reparere og erstatte. Ved å begrense konsekvensene av en tunnelbrann, blir behovet for reparasjoner mindre og tunnelen kan dermed åpne igjen raskere etter en slik hendelse.
Med et brannteppe kveles brannen i en bil raskt. Derfor gir Statens vegvesen nå branntepper til seks brannvesen på Østlandet som til sammen har ansvar for 17 tunneler. Flere brannvesen står for tur utover vinteren.
– Innkjøpet av brannteppene er en liten kostnad i forhold til hva vi kan forebygge og begrense av skade ved en brannhendelse, sier Endre Quie Stephensen, rådgiver for sikkerhetsstyring og beredskap i Statens vegvesen. Han er overbevist om at slike relativt enkle forebyggende tiltak er viktig for totalsikkerheten i tunneler.
– Det elektrotekniske utstyret i taket av en tunnel er kostbart, og om vi kan redusere eller eliminere skader i infrastrukturen i tunnelen, vil vi kunne spare store summer i reparasjon og, ikke minst, så vil vi kunne åpne tunnelen igjen raskere og dermed spare trafikantene for langvarige omkjøringer.
Bilbrann i tunnel gir sterk røykutvikling etter kort tid. Foto: André Kjernsli
Lillehammer region brannvesen er et av brannvesenene som får brannteppe av Statens vegvesen i høst.
– Med brannteppe får vi enda et verktøy i verktøykassa, sier leder for beredskap, Stig Ringlund i Lillehammer, som er takknemlig for gaven.
Brannteppet fra Vegvesenet vil bli plassert på Tretten brannstasjon, som er en deltidsstasjon som ligger 500 meter fra nordre tunnelåpning til Øyertunnelen på E6. Her kan de to første som møter på innkalling, raskt kjøre ut og legge brannteppet over bilen som brenner i tunnelen.
– Teppet vil slokke brannen raskt, noe som gir mindre røykutvikling. Ved en brann i tunnel er røykspredning kritisk ved evakuering av personer, spesielt i en ettløps tunnel som Øyertunnelen, sier Ringlund.
Statens vegvesen deler i denne omgangen ut branntepper til brannvesen på Østlandet. Om utvelgelsen av hvilke brannvesen som får branntepper, sier Endre Quie Stephensen:
– Utstyr, kabling og installasjoner i tunnelene er laget i henhold til spesifikasjoner på hvor lenge de tåler en gitt temperatur over en viss tid. Vi gir derfor branntepper til brannvesen som vil kunne være i innsats i tunnelen før det har gått 30 minutter.
Brannteppene spyles etter bruk og kan brukes opp igjen 30-50 ganger.
Dato for overrekkelse i parentens.
Øvre Romerike brann- og redningsvesen (24. november)
Ansvar for: E6 Eidsvolltunnelen, Korslundtunnelen og Morskogtunnelen
Valdres brann- og redningstjeneste (26. november)
Ansvar for: E16 Bangskleivtunnelen, Bergsundtunnelen, Rødølstunnelen og Haugavikatunnelen
Midt-Gudbrandsdal brannvesen (1. desember)
Ansvar for: E6 Hundorptunnelen og Teigkamptunnelen
Lillehammer region brannvesen (7. desember)
Ansvar for: E6 Øyertunnelen + to bytunneler i Lillehammer
Lunner – Gran brann og redning (desember)
Ansvar for: Rv. 4 Granstunnelen, Røstetunnelen, Gruatunnelen og Lunnertunnelen
Hedmark brann og redning (desember)
Ansvar for: E6 Espatunnelen
Flere brannvesen med tunnelberedskap på riks- og europaveger på Østlandet får branntepper utover vinteren.