Strømprisen når fredag sitt høyeste i år, og økende oljepris presser bensin oppover 20-tallet. Strømanalytiker Tor Lilleholt tror prisene...
Gratulerer med dagen til alle kvinner, vi vil gjerne ha flere av dere i transportbransjen! I dette nyhetsbrevet finner du lenke til det digitale medlemsmøtet der utviklingen i drivstoffutgiftene er et brennhett tema.
Spennende gjest kommer til NLFs tariff- og arbeidsgiverkonferanse. Følg denne lenken for å lese mer og melde deg på!
Onsdag 9. mars klokken 18.00 er det klart for digitalt medlemsmøte. Her snakker vi blant annet om de galopperende drivstoffutgiftene og hva NLF gjør i dette arbeidet. Møtet strømmes her
Det arrangeres både regionale årsmøter og ulike NLF-kurs de nærmeste ukene, se hele oversikter her
Nå har vår samarbeidspartner, Transportkompetanse, gjort det enda mer brukervennlig å melde seg på kurs. De har samlet alle kurs på et nettsted! Hos TK Kurs finner du kurs fra hele landet. Om du tidligere har meldt deg på kurs hos Transportkompetanse, Tungbilskolen eller Åsane Trafikkskole, finner du nå alle kurs på deres nye nettsted. Velkommen! Se alle kurs her
Nordmann tar en spansk en, les saken her
På kvinnedagen kan at.no fortelle at det er kun en dame som selger nye lastebiler i Norge. Her er saken.
Strømprisen når fredag sitt høyeste i år, og økende oljepris presser bensin oppover 20-tallet. Strømanalytiker Tor Lilleholt tror prisene...
- Prisstigningen på strøm den siste uka skyldes omtrent ene og alene konflikten i Ukraina. Det er meldt litt kjøligere vær og litt mindre vind i Europa de neste dagene, men hovedstigningen skyldes krigen, sier analysesjef Tor Reier Lilleholt i Volue Insight, som driver med analyse av energimarkedet, til NTB.
Fredag setter strømprisen årsrekord i Sørøst-, Vest- og Sørvest-Norge. Mellom klokken 8 og 9 på morgenen blir strømprisen 3,90 kroner per kilowattime. Snittprisen fredag blir på 2 kroner per kilowattime. Det er en økning på 41 øre fra torsdag, og på 70 øre fra forrige fredag.
Lilleholt påpeker at gassleveransene fra Russland til tross for krigen har fortsatt, men at det er usikkerheten rundt hva som vil skje med gass- og kulleveransene fra Russland til Europa, som nå driver strømprisene opp.
- Prisstigningene vi ser nå, er preget av frykt og usikkerhet, sier han.
Strømanalytikeren peker på at strømprisene var på vei ned før Russland invaderte Ukraina, etter at de har vært høye gjennom vinteren i Sør-Norge.
- Vi har fått en prisstigning på 30–40 prosent sammenlignet med før krigen. Før det hadde prisene en fallende tendens, blant annet på grunn av høyere fyllingsgrad i vannmagasinene, sier Lilleholt. Han mener at det er store muligheter for at strømprisene kan fortsette å stige den kommende tiden.
- Vi er langt fra taket. Europa ligger nå på dobbel pris av Sør-Norge, så strømprisen har mye å gå på hvis systemet skal dras etter håret, sier Lilleholt.
Også oljeprisen har denne uken skutt i været, som følge av at Russland gikk inn i Ukraina. I 5-tiden fredag morgen koster et fat nordsjøolje rundt 112 dollar. Fredag kveld i forrige uke var prisen på rundt 98 dollar.
Vi skjønner godt at høye drivstoffpriser er krevende for mange, sier Knut Hilmar Hansen i Circle K. Foto: André Kjernsli
Det fører også til at bensinprisene øker.
- Vi har allerede sett en kraftig økning i innkjøpsprisen på bensin og diesel, og på biodrivstoff, som følge av hendelsene i Europa. Dette, i kombinasjon med høye avgifter, gir rekordhøye priser på bensin og diesel når de er på sitt høyeste slik de var i formiddag, sier kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i bensinstasjonskjeden Circle K.
Den siste tiden har bensinprisene vært oppe i over 22 kroner literen, og diesel har kostet opptil 21 kroner literen flere steder i Norge.
Hansen sier at innkjøpsprisen på drivstoff utgjør rundt 30 prosent av pumpeprisen. Omtrent 60 prosent utgjør avgifter, mens rundt 10 prosent går til kostnadene knyttet til selskapenes salg av drivstoff.
Bensinprisene var også oppe i rundt 20 kroner literen i august i fjor, selv om oljeprisen da var rundt 65 prosent lavere og lå på rundt 70 dollar per fat nordsjøolje. Dermed påvirker også andre ting enn oljeprisen prisendringene.
- Vi opplever et stramt drivstoffmarked i Europa nå, med lave lagre av bensin og diesel, og økt etterspørsel som presser prisene opp, sier Hansen.
- Når det er sagt, innkjøpsprisen på drivstoff påvirkes av flere faktorer, ikke bare råoljepris slik mange tror, men også tilbud og etterspørsel etter drivstoff internasjonalt, i tillegg til valutakurs, legger Hansen til.
Pumpeprisen på bensin og diesel påvirkes også av innkjøpsprisene på biodrivstoff, fordi dette blandes inn i bensinen og dieselen som selges i det norske markedet.
Hansen sier at han på grunn av konkurranselovgivningen ikke vil si noe om hvordan Circle K tror drivstoffprisen vil utvikle seg fremover.
- Men vi skjønner godt at høye drivstoffpriser er krevende for mange, ikke minst for de som er avhengig av bilen i det daglige. Og dem er det mange av rundt om i Norge.
Det var fire menn som mistet livet i trafikken i februar. To måneder ut i det nye året har syv personer omkommet i trafikken. D...
Det var fire menn som mistet livet i trafikken i februar. To måneder ut i det nye året har syv personer omkommet i trafikken. Det er langt færre sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, da ti personer omkom i årets første to måneder.
– Hvert eneste dødsfall i trafikken er en fryktelig hendelse for de etterlatte. Vi håper derfor at tallene på omkomne fortsetter å synke i 2022. Det er fortsatt altfor mange som mister livet og får varige skader i trafikken. Vi må fortsette den samordna innsatsen for å nå vår felles visjon om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken, sier Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.
Februars fire dødsulykker skjedde i henholdsvis Nordland, Rogaland og i Vestfold og Telemark. To av ulykkene var frontkollisjoner og de to siste ulykkene var utforkjøringer.
Det er fortsatt vinterferie i deler av landet og det er flere typiske utfartshelger i tiden framover. Trygg Trafikk minner om å sikre både last og personer godt i bilen.
– Det er lurt å bruke ekstra tid på pakking når man har mye bagasje som skal i bilen. Sørg for at store, tunge ting ligger lavt og tett inntil seteryggen, slik at tyngdepunktet blir lavt, og bruk gjerne stropper til å feste den tyngste bagasjen. I stasjonsvogn og SUV bør du absolutt bruke nett eller gitter mellom varerommet og baksetet.Pakk også slik at sjåføren får god sikt, sier Johansen.
I tillegg til å sikre bagasjen er det viktig å sikre barn og voksne riktig i bilen, forteller Johansen.
– Benytt korrekt sikringsutstyr ut fra barnets vekt, høyde og alder, slik at barnet får den beskyttelsen det trenger hvis en ulykke skulle skje. Sørg også for å montere og bruke det riktig, følg bruksanvisningen.
Johansen minner også om hvordan sikkerhetsbeltet skal brukes:
– Sikkerhetsbeltet skal ligge på hoftene og godt inn på skuldra. Etter at bilbeltet er klikket på plass, husk å etterstramme.Ta av tykke vinterjakker. Beltet skal ligge så nært kroppen som mulig. Sjekk også at beltet ligger riktig i løpet av turen, avslutter Johansen.
JP Aarseth Transport AS som holder til på Borgeskogen i Vestfold ser inn i fremtiden med grønne øyne. De følger med i tiden og...
JP Aarseth Transport AS som holder til på Borgeskogen i Vestfold ser inn i fremtiden med grønne øyne. De følger med i tiden og har investert i flere fossilfrie biler. Selskapet har kjørt oppdrag for Ragn-Sells siden stiftelsen i 2006.
I løpet av mai 2022 vil de totalt ha 3 krokbiler, 1 skapbil og 1 trekkvogn som går på biogass i porteføljen. Bilene kjører blant annet avfall fra gjenvinningsstasjoner i Vestfold til Ragn-Sells sin avdeling på Borgeskogen. I lasten har de stort sett restavfall, papp, metall og plast. I tillegg kjører de også hageavfall og fyllmasse til Larvik og Skien. Selskapet har i dag 15 ansatte inkludert vikarer. Selskapet har også et verksted der de reparerer egne kjøretøy og containere for Ragn-Sells.
Eier og gründer av JP Aarseth Transport AS Jan Petter Aarseth forteller at kundene krever fossifrie kjøretøy;
- Hvis vi ikke er med på den utviklingen, så har vi ikke noe levebrød i fremtiden. Det som er litt synd, er at det er ganske mye dyrere å investere i fossilfrie kjøretøy enn for eksempel kjøretøy som går på diesel. Vi regner med at det er 24% dyrere med biogassbiler enn diesel. En annen utfordring vi ser er at det kan bli vanskelig å selge de etter 5 år på grunn av at utviklingen innenfor fossilfri transport tiltar. Vi tenker at bilene vi kjøper inn nå må gå til de «dør».
JP Aarseth Transport AS har gjort mye med tanke på miljøsatsing. De har også store planer om å investere i fremtiden.
- Vi ser jo utfordringen akkurat nå med komponenter til elektriske motorer. Vi kan heller ikke sende en elektrisk lastebil over Hardangervidda, de egner seg best for lokaltrafikk. Av den grunn er planen å få på plass en elektrisk bil for lokalkjøring i løpet av et års tid, fortsetter Aarseth.
Han skyter så inn;
- Jeg har forøvrig stor tro på at hydrogen er fremtiden. Derfor har vi forhåndsbestilt en hydrogenbil. Det som må på plass, er stasjoner for påfylling av hydrogen.
Gründeren har et ønskemål om at myndighetene i fremtiden skal ta mer ansvar og tenke mer rasjonelt rundt fossilfri transport.
- I og med at verden skriker etter fossilfri transport, ja selv om de aller nyeste dieselbilene ikke forurenser, så håper jeg at både myndigheter, kunder og oppdragsgivere er med på denne reisen. De må forstå at det er dyrere for oss som kjøper inn fossilfritt, vi trenger i stor grad støtte og forståelse rundt denne satsingen.
Målet til selskapet er å være best. Best på kvalitet, utstyr og service.
- Det er svært viktig for oss at kundene våre er fornøyde. Ingen kunder skal føle seg dårlig behandlet, og derfor er Ragn-Sells sine kunder som våre egne. Vi vet også at veien til god kundeservice går gjennom våre sjåfører. Derfor jobber vi kontinuerlig med å skape et godt arbeidsmiljø. Et eksempel er at vi nå har gått til innkjøp av en stor bobil som de ansatte kan benytte. Ja den er diger, men det er jo ansatte med lastebillappen som skal kjøre. Her er det rom for å ta med hele familien og noen til på tur, forteller driftssjef Tor-Erik Steinsrud.
- Ragn-Sells er glade og stolte over å ha med seg samarbeidspartnere som JP Aarseth Transport AS på laget. De tør å satse nytt og fossilfritt, sier Rune Stensli, direktør for salg, marked, transport og logistikk i Ragn-Sells.
Stensli sier seg også enig i at myndigheter, kunder og andre er nødt til å være med på denne reisen.
- Selv om det finnes gode støtteordninger for fossilfrie biler, er investeringskostnadene vesentlig høyere enn for EURO 6 dieselbiler. Vi vil sammen med våre samarbeidspartnere følge utviklingen rundt gass-, hydrogen- og elektriske kjøretøy tett. En annen utfordring er infrastrukturen når det gjelder lading av større elektriske kjøretøy, samt fyllestasjoner for gass- og hydrogenbiler. Jeg håper myndighetene har en plan for utviklingen og en grønnere fremtid for norsk vei- og infrastruktur, avslutter Stensli.