Det er økende søkertall til både VG1 TEK og VG2 TL. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig til å dekke behovet for 15.000 sjåfører fram mo...
Ferien er over for de fleste, og NLFs hovedkontor samt regionskontorene fylles nå igjen med folk. Foran oss ligger en travel høst. Første store begivenhet er Arendalsuka.
Vel overstått sommer alle sammen. I vårt langstrakte land har regn og gråvær ført til at noen nærmest har fått svømmehud mellom fingre og tær, mens andre har kunnet nyte godt vær med bading og strandliv. Om du ikke var av de uheldige som ble rammet av flystreik, har du kanskje, til og med, klart å komme deg ut av landet i sommer.
Er det en ting som likevel er sikkert, er det at transporten ikke har stoppet opp i ferien. På Lastebil.no har dere gjennom sommeruken fått lese og og blitt kjent med flere av de flotte sjåførene som har holdt hjulene i gang via NLF på sommerveien.
Den aller første store begivenheten er kanskje Arendalsuka, som starter mandag 15. August. NLF stiller mannsterke opp og vil kunne treffes i Samferdselsteltet som vanlig.
Det første arrangementet finner sted er 16. August klokken 13:30-14:30 i Samferdselsteltet.
Tema for dagen er:
Trafikksikkerhet – er det plass til både lastebiler og myke trafikanter i byen?
Svarene på disse spørsmålene, og mer innblikk i utfordringene rundt trafikksikkerhet får du hos oss i Transportteltet under Arendalsuka. Velkommen skal du være!
Medvirkende:
Endringer kan forekomme
Se hele invitasjonen ved å klikke på bildet under:
Torsdag 18. august kl 13:30-14:30 er det duket for nok et stort arrangement i Samferdselsteltet til NLF.
Tema for dagen er:
Transportnæringen og det grønne skiftet – hvordan sette fart på omstillingen?
Svaret på utfordringene og løsningene for en grønn transportnæring får du hos oss i Transportteltet under Arendalsuka.
Medvirkende:
Endringer kan forekomme.
Se invitasjonen ved å klikke på bildet under:
For niende år på rad arrangeres det medlemsmøte under Arendalsuka. NLF Agder og Østre Agder Lastebileierforening er arrangør. Møtet vil finne sted hos Bertel O. Steen, Bryggeriveien 5, Stoa i Arendal fra klokken 18:00-21:00.
Møtet vil erstatte månedens digitale medlemsmøte, og vil bli streamet. Det er verdt å merke seg at dersom du ikke er i Arendal, men vil følge med på møtet digitalt, så starter sendingen klokken 17:30 med vorspiel fra studio før medlemsmøte.
Vi setter søkelys på aktuelle saker for vår næring og får blant annet besøk av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og Nye Veier.
Her blir det som vanlig mulighet til å spørre politiker og øvrige myndigheter direkte, og ikke minst gi dem et bedre bilde av deres hverdag. Du kan også stille spørsmål dersom du følger med digitalt.
De som kommer er:
Det vil bli servering. Velkommen til en hyggelig kveld, med et stjernespekket lag fra samferdselssektoren.
Påmelding: www.lastebil.no eller på e-post: rr@lastebil.no
Hele invitasjonen kan lastes ned her.
Nå er det bare tre uker til det eksklusive tilbudet på vinterdekk fra Dekkmann går ut. Det er et godt tilbud til deg som er NLF-medlem.
Har du ikke sikret deg høstens vinterpakke, så er det på tide å gjøre det nå.
Fristen er satt til 1. september. Frist for bestilling er 01.09.2022. Faktureres til avtalt pris ved påmontering i høst, senest den 01.12.2022.
Alle priser er eks mva og miljøavgift. Prisen varierer ut ifra type dekk og dimensjon.
Torsdag 30. juni var siste dag for NLFs regionskontor på adresse Søre Brurås 3 (Truck Nor bygget).
Fra 1. juli er vi samlokalisert med Åsane Trafikkskole og Transportkompetanse på følgende adresse:
Arnatveitvegen 137
5262 Arnatveit
Transportkompetanse eier Åsane Trafikkskole som er lokalisert på Arnatveit, og det var derfor naturlig for Transportkompetanse å flytte sitt kontor fra Søre Brurås til Åsane Trafikkskoles lokaler på Arnatveit.
NLFs regionskontor ble således en del av «flyttelasset» fra Søre Brurås til Arnatveit.
– Det er for oss viktig at vi er samlet på samme lokasjon fordi dette styrker det transportfaglige ved at vi er samlokalisert med en trafikkskole og Transportkompetanse, sier regionsjef, Jan Ove Halsøy.
Det er god adkomst for både små og store kjøretøy på Arnatveit.
Det er økende søkertall til både VG1 TEK og VG2 TL. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig til å dekke behovet for 15.000 sjåfører fram mo...
Det er økende søkertall til både VG1 TEK og VG2 TL. Spørsmålet er om det er tilstrekkelig til å dekke behovet for 15.000 sjåfører fram mot 2030. Det enkle svaret er, nei. NLF mener det må komme på plass flere studieplasser for å dekke etterspørselen.
Det nærmer seg skolestart, og ifølge Utdanningsdirektoratet er det 7.181elever som søkte seg inn på VG 1 Teknologi og industrifag (VG1 TEK). Det er en stigning på litt over åtte prosent sammenlignet med i fjor, og vi må tilbake til 2014 for å finne høyere søkertall.
– Det er svært gledelig at søkertallene øker. Det viser at det nytter å arbeide med å profesjonalisere næringen og markedsføre de flotte yrkeskarrierene en kan ha innen transport og logistikk. Her er det ledige jobber i massevis – en situasjon som vil forsterke seg i årene fremover, sier prosjektleder for rekruttering i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Christopher Sternefalk.
Årets søkermasse til transport og logistikkyrket viser at disse studieretningene klarer å holde hodet over vann, på tross av endringer i skolereformen som kom i 2019. Disse endringene førte til at det ble færre søkere til transport- og logistikkfagene ved at de mistet all rekruttering fra service og samferdsel (dette vises også tydelig i tabell 1 og 2).
Tabell 1 og 2: Den øverste tabellen viser andel elever som går over til VG2 Transport og logistikk (VG2 TL) fra TIFF og Service og samferdsel. Etter 2019 ser vi et tydelig dropp som følge av at de mistet all rekruttering fra service og samferdsel. Tabell to, viser at det er et lite dropp i antall elever som søker seg fra VG2 TL og over til VG3 yrkessjåførfaget.
Selv om noen færre søker seg til yrkessjåførfaget ser vi likevel en god utvikling de siste ti årene. Andelen søkere videre fra TIFF og Service og samferdsel til VG2 Transport og logistikk har steget jevnt og trutt (bortsett fra i 2019), og tar derfor en stadig en større del av VG1 Teknologi og industrifag elevene.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har i flere år, i samarbeid med opplæringskontorene, Sotin og videregående skoler med transport og logistikk-fagene, jobbet med problemstillinger rundt rekruttering.
Tidligere i år søkte NLF, Sotin, opplæringskontorene og flere videregående skoler, Utdanningsdirektoratet om et kryssforløp mellom VG1 Salg service og reiseliv til VG2 Transport og logistikk (TL) II og fra VG1 Bygg- og anleggsteknikk til VG2 TL. Avslaget for dette kom i mai
– Det er et uforståelig avslag som hverken hjelper elever eller næringen. Vi kommer ikke til å legge denne saken død da dette er for viktig for alle parter, kommenterte markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud, da avslaget ble kjent.
En annen sak å glede seg over er at antall jenter som søker seg til VG1 Teknologi og industri, samt VG1 Transport og logistikk, er økende. Antall jenter utgjør i dag omtrent halvparten av økningen vi ser i søkertallene.
Tabell 3: I denne tabellen har du antall søkere til transport og logistikk + yrkessjåførfaget med både total, kjønn og prosentmessig fordeling.
Utfordringen nå er å få fylkene og skolene til å øke kapasiteten på VG1 og VG2 tilsvarende. Ut fra figuren under, ser vi hvilke fylker som kanskje bør øke kapasiteten.
– Det er skuffende at fylkene ikke følger opp med nok skoleplasser. Landet trenger tusenvis av nye sjåfører og logistikkarbeidere i årene fremover – og næringen gjør virkelig en innsats for å få ungdom til å søke seg til oss. Myndighetene må nå gjøre sin del av jobben og sørge for at det er nok skoleplasser tilgengelig, mener administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
Plasser fordelt på fylker: Figuren viser antall elever som har søkt seg til Transport og logistikk fordelt på fylke, og satt i forhold til hvor mange som har fått plass. Fylkene som kommer ut med røde tall, bør vurdere å øke antall plasser.
På bakgrunn av Norges Lastebileiers-Forbunds prognoser, vil det være behov for 15.000 sjåfører fram mot 2030. Sjåførmangelen i transportbransjen er kritisk, og på sikt kan det bli et samfunnsproblem om det ikke utdannes flere.
Kilde: Alle tall er hentet fra Utdanningsdirektoratet, men tabellene er utarbeidet av NLF-internt.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) satte i verk sin kollegahjelpordning i etterkant av dødsulykken ved Bygdin.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) satte i verk sin kollegahjelpordning i etterkant av dødsulykken ved Bygdin.
Sommeren har vært preget av mange dødsulykker langs veien. Tallet på antall drepte i trafikken er nesten doblet siden samme periode i fjor. Flere tiltak har blitt satt inn den siste tiden, men sommeren har likevel vist dystre tall. Bare i juni og juli har 27 mennesker mistet livet.
Avisen Valdres bekrefter at det var 25 år gamle Sondre Bjørnødegård, som omkom da han kjørte av veien med bergningsbil på fylkesveg 51 ved Bygdin på onsdag.
– Dette er helt tragisk - det er ikke stort annet å si. Det berører oss alle i forbundet, sier Bjørn Ivar Gunhildgard, til Valdres.
Han sitter i forbundsstyret i Norges Lastebileier-Forbund, der han er innvalgt styremedlem for Region II som omfatter Innlandet. Når slike hendelser skjer, kan det være godt for involverte og pårørende å snakke med noen. Kollegahjelpen er en slik ordning.
Kollegahjelpen er en landsomfattende støtteordning som NLF som startet opp i 1995.Formålet med ordningen er at lastebileiere og lastebilsjåfører som har opplevd ulykker, nestenulykker, ran eller andre opplevelser av samme karakter i forbindelse med arbeidet de utfører, skal ha noen å snakke med.
– Dette er en spesiell situasjon. Her er det snakk om en singelulykke der én person var involvert. Jeg engasjerte vår lokale «kollegahjelp» her i Valdres, slik at han har vært i dialog med de berørte partene, forteller Gunhildsgard, til nyhetsstedet Valdres.
Videre uttrykker han sin dypeste medfølelse med familien til den omkomne bergningsbilsjåføren.
De rekordhøye dieselprisene har gjort drivstoff til en ettertraktet vare for kriminelle. Verdien av én tank alene kan...
De rekordhøye dieselprisene har gjort drivstoff til en ettertraktet vare for kriminelle. Verdien av én tank alene kan beløpe seg til 9.000 kroner.
Det er Romerikes B lad som skriver om lastebilsjåfør Frank Grønseth, som fortviler etter at tyver har stjålet diesel for nesten 20.000 kroner de siste dagene.
Avisen skriver videre at bare den siste uken har politiet meldt om flere tilfeller av dieseltyverier på Romerike. En av de mange lastebilsjåførene som er rammet er Frank Grønseth.
De to tyveriene har kostet Grønseth dyrt.
– Diesel har blitt som gull i disse tider, og det har kostet meg 18.000 å fylle opp tanken etter de to tyveriene. Forsikringen dekker ikke dieseltyveri, så dette er å regne som tap. Det er klart dette koster fryktelig mye penger, og drivstoff er den største utgiften vi har. Det gjør skikkelig innhogg i økonomien når sånt skjer, sier Grønseth, til Romerikes Blad.
Tjenestestedsleder ved Aurskog-Høland politistasjon, Per Stenslet, forteller til nyhetsstedet at det trolig er mobile vinningskriminelle fra utlandet som står bak tyveriene.
– I utgangspunktet er ikke dette prioriterte saker, men på Romerike foregår det en satsing mot mobile vinningskriminelle, sier han til Romerike Blad.
Markedsdirektør, Kjell Olafsrud, i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er godt kjent med problemet. Han forteller at de har jobbet mye med utfordringen, men at det ikke er enkelt å gardere seg mot dieseltyverier.
– De færreste jeg kjenner til har låsbare lokk, fordi de tyvene bryter dem opp og ødelegger for mange tusen kroner, eller borrer seg gjennom drivstofftanken, forklarer Olafsrud.
Olafsrud synes det er positivt at politiet har økt fokus på mobile vinningskriminelle i år. Han skulle gjerne sett at politiet gjorde enda mer.
– Så lenge det er organisert kriminalitet, så kan vi ikke forstå at politiet ikke bruker mer tid på disse bandene som driver med dette, sier markedsdirektøren, som anbefaler alle å anmelde slike saker.
Økt turisme og mange bobiler gjør at det blir lange køer på flere fergestrekninger. Dette har allerede ført til lange forsinkelser i vare...
Økt turisme og mange bobiler gjør at det blir lange køer på flere fergestrekninger. Dette har allerede ført til lange forsinkelser i vareleveringene. – Uholdbart, mener rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund, Frank Lauritz Jensen.
Tirsdag morgen skriver NRK om yrkessjåfør, Marthe Holm (22), som i sommer, flere ganger har blitt forsinket på grunn av lange fergekøer.
Dette fører ikke bare til at varene kommer for sent, men det kan påvirke hele ukeplanen til sjåføren. Holm har opplevd å bli så mye som én dag forsinket med leveringen, og nå mener hun at det må endringer til for å få frakten frem.
– Den eneste løsningen jeg kan se er at lastebilene får en av filene på fergeleiet, og at vi får fortrinnsrett, sier Holm, til NRK.
Hun mener at den daglige vareflyten bør få en viss prioritet
– Vi har medisiner, matvarer og vi transporterer alt det som Norge trenger. Hvis det stopper opp, blir mange stående igjen med ingenting, sier Holm videre til NRK.
Frank Lauritz Jensen er rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Han er klar på at det må tas flere grep for å få bukt med problemene yrkessjåførene møter på.
– Vi ønsker at tungtransport skal få forkjørsvei på ferga. Det er en samfunnskritisk del av logistikken. Hvis lastebiler må stå igjen fordi at bobiler skal med ferga, så er det en uholdbar situasjon. Vi må få disse varene frem på første og raskeste måte, sier Jensen.
Jensen sier at mange sjåfører planlegger slik at de kjører frem til fergeleiet, tar ut lovpålagt hvile under overfarten, og kjører direkte videre etter fergeturen.
Om man derimot blir stående i kø i timevis, kan dette føre til store forsinkelser med tanke på kjøre- og hviletid.
– I verste fall kan tiden til destinasjonen blir mangedoblet, og at døgnhvile eller ukehvile slår inn. Da snakker vi plutselig om to-tre døgns forsinkelse, avslutter Jensen.
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkl...
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg. I dag blir vi bedre kjent med, Sivert Røset, som mener at dersom det var alkolås i alle biler, ville trafikksikkerheten bedres.
Dagens sjåfør: Lærling Sivert Røset 21 år
Kommer fra: Malm
Kjøretøy: Volvo FH-540 krokbil
Kjører for: T.Ottem Transport AS
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
– Ja
Hva er ditt kjøreområde?
– Fra Mosjøen til Hamar
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– I ett år , men kun to måneder for Ottem.
Hvordan trives du bak rattet?
– Bra, det er en artig og varierende jobb!
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– Det er helt topp, bortsett fra all trafikken.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
– Jeg tror det er viktig at vi viser oss fram på skoler.
Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?
– For min del er det ingen endring.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– Det synes jeg ikke noe særlig om.
Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
– Det burde vært alkolås i alle biler. Videre er det viktig å være uthvilt og opplagt.
Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
– Jeg kunne ønske folk kjørte jevnere og at de var mer forutseende.
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkl...
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg. Bjørn Are Strøm, har drevet eget firma i ti år.
Dagens sjåfør: Bjørn Are Strøm
Kommer fra: Nes i Ringsaker
Kjøretøy: Scania R730 Hotliner
Kjører for:
– Jeg har egen bil og kjører for Felleskjøpet
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
– Ja
Hva er ditt kjøreområde?
– Østlandsområdet – hovedsakelig i Innlandet pluss Moss og Fredrikstad. Gjødsel, såvarer og korn, er som oftest på bilen. Bulk en veg og emballerte sekker i retur.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– Jeg har kjørt lastebil i nærmere 25 år. Begynte som lærling da jeg var 18, og har nå drevet mitt eget firma i ti år.
Hvordan trives du bak rattet?
– Veldig godt! Det er derfor jeg har drevet på så lenge. Jeg har det fritt og godt og jeg er min egen herre. Det blir ofte lange dager, og det kan bli noen oppturer og nedturer, men jeg har aldri gruet meg til å gå på jobben. Vi har et fint yrke!
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– Ferie? Det er fint å kjøre om sommeren. Da er det ofte liten trafikk. Nå skal jeg over brua til Helgøya og det er fint å se folk i båt ved brua. Man treffer folk på en annen måte langs vegen og det er mange som hilser.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
– Jeg tror det viktigste er at vi må være positive for det er mye positivt i bransjen. Samfunnet trenger oss og vi er viktige. Vi kan ikke lure folk og få med folk på feil grunnlag, men vi har veldig mange fine dager.
Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?
– Ikke særlig mye – bortsett fra at alt er blitt mye dyrere. Det er dumt for det fører til litt frustrasjon, men vi som ikke er i krig, har ikke lov til å klage. Oppstarten av vekstsesongen har vært bra. Bøndene, og vi som kjører for dem, trenger et godt kornår.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– Det er greit, og jeg innrømmer at jeg følger med. Det er først og fremst for raskt å få beskjed om ulykker, køer og stengte veger.
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkl...
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg. I dag treffer vi Per Arne Bjerklund som har kjørt lastebil i 45 år.
Dagens sjåfør: Per Arne Bjerklund
Kommer fra: Nordby
Kjøretøy: Mercedes 4x4, Vetaran
Kjører for: P.A. Bjerklund & Sønn AS
Hva er ditt kjøreområde?
– Jeg kjører i Follo-området.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– Jeg har kjørt lastebil i hele 42 år.
Hvordan trives du bak rattet?
– Jeg synes at jeg har verdens beste jobb!
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– Å kjøre lastebil om sommeren er fint. Det er masse blide folk og sola skinner. Det er fint.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
– Det er litt vanskelig vanskelig å si. Jeg tror i alle fall yrkessjåføryrket i større grad må legges til rette for et moderne familieliv.
Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?
– Merker det jo, spesielt på dieselprisene….
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– De følger jeg ikke med på. Jeg synes det er en uting, egentlig.
Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
– Mobiltelefon er et problem, men folk kan også bli flinkere til å bruke blinklys. Særlig i rundkjøringer.
Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
– Bruke blinklys!
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkl...
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg. Bjørn Roger Hauglid trives godt med bulkkjøring.
Dagens sjåfør: Bjørn Roger Hauglid
Kommer fra: Malangen i Troms
Kjøretøy: Scania R650
Kjører for: Ronny Edvardsen Transport AS
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
– Ja
Hva er ditt kjøreområde?
– Nordreisa i Nord, Harstad i Vest og Ballangen i sør.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– Jeg har kjørt lastebil siden 2007
Hvordan trives du bak rattet?
– Jeg trives veldig bra med bulkkjøring som jeg driver med nå. Lossing og lasting skjer uten fysiske anstrengelser, så jobben er stort sett kjøring.
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– Det går helt greit, men det er litt mer trafikk med mange bobiler.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
– Vi må få frem alle positive sider ved yrket. 113-serien førte til at mange søkte seg til ambulanse yrket, kanskje noe lignende burde vært gjort for lastebilyrket.
Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?
– I svært liten grad som sjåfør, men kostnadsøkningen i kjølvannet av krigen påvirker lønnsømheten til arbeidsgiver.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– Jeg er positiv til grupper som melder om ulykker og andre forhold på veien, men liker ikke varslinger om kontroller. Det bidrar til at de som driver med ulovligheter ikke blir tatt.
Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
– Man må ha fokus på oppgaven som sjåfør og være opplagt. Videre skal man ikke nøle med å legge på kjettinger når forholden tilsier dette. Når det gjelder vinterdriften har vi en del å gå på. Der kan mye bli bedre, noe som også vil bedre sikkerheten.
Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
– Folk må bli flinkere til å bruke blinklys! I tillegg har motorsyklister litt å gå på når det gjelder kjøreatferd.
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkl...
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg. Glenn Råna, fra Arendal, har kjørt lastebil i mer enn 30 år.
Dagens sjåfør: Glenn Råna
Kommer fra: Arendal og bor i Froland
Kjøretøy: Scania 450 - som å sitte i en Stressless
Kjører for: Transport-service Arendal
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
– Ja
Hva er ditt kjøreområde?
– Arendal til Porsgrunn og videre til Skien med retur. Denne ruten kjører jeg mandag til fredag, og har gjort dette i21 år. Alle dager er forskjellige.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– Nå har jeg kjørt lastebil i 30 år i år, men jeg har kjørt stykkgods i 33 år hvor jeg startet med liten bil.
Hvordan trives du bak rattet?
– Jeg trives veldig bra. Det er dette jeg er god til og det er mitt yrke. Det er fint å treffe mange kunder og mye forskjellige folk i løpet av arbeidsdagen. Jeg forsyner blant annet Hydro, men under korona ble det også mange leveringer for privatpersoner.
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– Nå skal jeg jobbe fram til 19. august. Etter det kan jeg og kona reise til Syden. Vi skal reise til Kreta som er en fin plass. Jeg velger å jobbe om sommeren slik at de som har barn eller barnebarn kan ta seg fri i skoleferien. Det blir mindre gods på bilen og flere av de store bedriftene som stenger i fellesferien. Det fører til at det noen ruter blir slått sammen, så det er like mye trøkk.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
– Det må ikke bli vanskeligere teori enn nødvendig, for vi er ikke teoretikere. Videre synes jeg det er viktig at bedrifter stiller opp med lærlingeplasser. Lærlinger må følges tett og det er viktig ned positivitet og vise hva yrket har å by på.
Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?
– Krigen i Ukraina har ikke påvirket hverdagen i forhold til jobb. Men personlig tenker jeg mye på dette og det er helt forferdelig det som skjer. Verst er det for barna som vokser opp i krig og mister sine foreldre.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– Det er greit, men jeg bryr meg ikke med dem. Jeg forholder meg til regler så godt jeg kan uansett. Vegvesenet har sin jobb å gjøre, og det må vi ha respekt for.
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkl...
Om sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Gjennom fellesferien stiller vi noen enkle spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet bak rattet fortoner seg. Joakim Sandberg, har kun kjørt lastebil i ett år, men stortrives.
Dagens sjåfør: Joakim Sandberg
Kommer fra: Hvittingfoss
Kjøretøy: Volvo FH 540 med 3 akslet Ekeri Jumbo Skaptralle
Kjører for: Asbjørn Næss Transport AS
Er bedriften du jobber for NLF-medlem?
– Ja
Hva er ditt kjøreområde?
– Jeg kjører trelast og byggevarer i Sør- Norge. Det er noe begrenset mot Vestlandet, siden tralla er 4,32 meter høy.
Hvor lenge har du kjørt lastebil?
– Jeg har snart kjørt i ett år. Før kjørte jeg truck på sagbruk der Næss-bilene kjørte, og ble fristet til å søke jobb der.
Hvordan trives du bak rattet?
– Veldig godt, for jeg har alltid likt å kjøre bil.
Hvordan er det å jobbe om sommeren når andre er på ferie?
– For meg er det helt greit.
Hva skal til for å rekruttere nye lastebilsjåfører?
– Det må være ordnede forhold og vi må få bedre frem mer informasjon til de unge om hvor mye fin natur og mennesker de treffer på en arbeidsdag.
Hvordan har krigen i Ukraina påvirket din arbeidsdag?
– Jeg har ikke merket stort for min hverdag, men kostnadene til vogntoget jeg kjører har jo økt veldig. Det har trolig krigen noe av skylda for, slik jeg har forstått det.
Hva synes du om varslingsgrupper på sosiale medier?
– Varslingsgruppene for vei og føremeldinger er grei informasjon å få. Spesielt for meg som er relativt fersk.
Hvordan kan sikkerheten bli bedre på veien?
– Mye hull og lapping på vei gir meg utfordringer på stabiliteten. Vi kjører lass med høyt tyngdepunkt og da er dårlig vei utfordrende.
Hva skulle du ønske andre bilister var flinkere til?
– Når jeg blir forbikjørt så ønsker jeg at de legger seg inn lenger foran vogntoget mitt. Det skaper ofte farlige situasjoner når de legger seg inn rett foran meg.