NLFs Administrerende direktør Geir A. Mo var veldig tydelig i samtale med klima og miljøminister Espen Barth Eide i dagens frok...
NLFs Administrerende direktør Geir A. Mo var veldig tydelig i samtale med klima og miljøminister Espen Barth Eide i dagens frok...
NLFs Administrerende direktør Geir A. Mo var veldig tydelig i samtale med klima og miljøminister Espen Barth Eide i dagens frokostmøte i Grønt landtransportprogram. Gi oss økte vekter og fornuftige priser på biodiesel og biogass. "Vi har løsningen nå" sa Mo. NLFs medlemsbedrifter tar i bruk den nyeste teknologien når den er tilgjengelig og klar, så gi oss de mulighetene vi har nå. Espen Barth Eide var langt på vei enig med Mo og NLFs virkelighetsbeskrivelse.
Samtalene i dagens frokostmøte i regi av GLP ble ledet av GLP´s nye prosjektleder Ingelin Noresjø som dere også kan møte i NLFs digitale medlemsmøte onsdag kl 1800. Det var betryggende å høre Bart Eides forståelse for dagens virkelighetsbeskrivelse, så gjenstår det å se om ord omsettes til handling. Mer utfordrende er den tilnærmingen fagansvarlig Ingvild Kilen Rørholt i Zero har. Vi er alle enige i at vi har en klimautfordring som må løses så fort som mulig, men det er også viktig med en virkelighetsforståelse. Det vil ikke bli et grønn skifte med en rød bunnlinje. I tillegg er det i dag store utfordringer med leveranse av kjøretøy med ny teknologi. Da hjelper det lite at Zero vil gi støtte til kjøp av EL lastebiler i dag. Vi må derfor ta i bruk de løsningene som er tilgjengelige for raskest mulig for å redusere utslippene fra transportsektoren så raskt som mulig.
Norges Lastebileier-Forbund har som ett av sine strategiske mål Trafikksikre og effektive veier. Veien er arbeidsplassen og den viktigste...
Norges Lastebileier-Forbund har som ett av sine strategiske mål Trafikksikre og effektive veier. Veien er arbeidsplassen og den viktigste faktoren for helse, miljø og sikkerhet for næringens sjåfører, og forbundet støtter og arbeider aktivt for 0-visjonen. Å etablere et hjemmelsgrunnlag for at Tolletaten ved tollkontroll kan foreta foreløpig test for om fører er ruspåvirket er et steg i riktig retning, skriver NLF i sitt svar til Samferdselsdepartementet.
Samferdselsetaten har, som en del at strategien for å holde veiene frie for sjåfører som kjører i ruspåvirket tilstand, sendt ut et forslag om endring i veitrafikkloven. Forslaget går altså ut på at Tolletaten ved tollkontroll kan foreta foreløpig test av om fører av motorvogn er ruspåvirket
NLF mottok et brev om dette fra Samferdselsdepartementet datert 25. januar 2022, og NLF støtter departementets forslag om «en ny § 22 c i vegtrafikkloven», for å etablere hjemmelsgrunnlag for denne endringen.
-NLF mener dette er en naturlig del av et samarbeid mellom kontrolletatene langs vei, og vil utnytte tilgjengelige kontrollressurser på en formålstjenlig måte, sier NLFs Geir A. Mo.
Naturlig del av jobben
Tolletaten utfører allerede en rekke kontroller knyttet til fører og kjøretøy, inklusive å avdekke mistanke om ruspåvirket kjøring.
-Den foreslåtte endringen vil etter NLFs mening effektivisere og styrke trafikksikkerhetsarbeidet knyttet til ruspåvirket kjøring for alle trafikantgrupper, og øke sjansene for å avverge «import» av mulig ruspåvirkede sjåfører, fortsetter han.
NLF mener også at Tolletatens mulighet for å foreta foreløpig test vil øke oppdagelsesrisikoen for ruspåvirket kjøring og dermed bidra forebyggende.
29. og 30. mars ble Sjømatdagene 2022 avholdt i Trondheim, og ett av punktene handlet om fiskeavrenning fra lastebiler som frakter norsk...
29. og 30. mars ble Sjømatdagene 2022 avholdt i Trondheim, og ett av punktene handlet om fiskeavrenning fra lastebiler som frakter norsk fisk til det europeiske kontinentet. Til tross for særdeles gode fortjenestemarginer ønsker ikke produsentene av fisk å ta sitt ansvar for miljøproblemene avrenningen medfører. Det virker heller ikke som det bekymrer bransjen nevneverdig at dagens måte å transportere fisken på på medfører svingning i temperaturen på fisken og forringelse av det bransjen sier er verdens beste fisk.
Norge eksporterte ifølge Norges sjømatråd i 2021 sjømat for 120,8 milliarder kroner. Totalt ble det eksportert 3,1 millioner tonn, laks og ørret utgjorde 1,6 millioner av dette.
I flere år har debatten om fiskeavrenning pågått. Miljøhensyn er den åpenbare årsaken til at dette er et tema, men man har også etterhvert begynt å stille spørsmål ved hva dette gjør med kvaliteten på fisken
- Jeg slår neppe ned noen dører på denne konferansen dersom jeg sier at norsk sjømat er i verdensklassen. Men det som kanskje ikke like ofte vektlegges, er at en effektiv transport er avgjørende dersom råvarene fremdeles skal være i verdensklasse når den legges på fatet til en kresen franskmann, sa Geir A. Mo under paneldebatten "Ansvarlig sjømattransport - avrenning" på Sjømatdagene 2022 sin andre dag.
Norges Lastebileier-Forbund mener at produsentene bør ta sin del av ansvaret for at fisken sendes ut av landet på en måte som sikrer kvaliteten og som tar mest mulig hensyn til miljøet. Kjetil Wigdel, Avdelingsdirektør for utekontroll i Statens Vegvesen, har også vært krystallklar på at fiskeprodusentene må være med å ta sin del av regningen.
Et typisk vogntog kan ta med seg en fraktmengde på litt under 20 tonn fisk, men av dette utgjør inntil 4500 kg frossen is. Ved ankomst til sin destinasjon et sted i Europa har i de verste tilfellene mellom 1800 og 3600 liter isvann rent ut av fra vogntoget.
- Dette er selvsagt fullstendig uakseptabelt. Avrenningen representerer for det første en miljøutfordring, ved at blodig fiskevann renner ut i grunnen, sier Geir A. Mo. I tillegg til forurensingen fører det til dårligere trafikksikkerhet ved at vannet skaper glatt veibane både sommer og vinter.
Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF) har nylig lyst ut forskningsmidler til de som kan fremskaffe kunnskap om bedre temperaturregime, fra pakking til levering av fisken. Flere transportører og sjåfører ber om at det kun skal brukes tette kasser, ikke bare på fly, men også langs norske landeveier.
Om ikke fiskeprodusentene reagerer, så er det andre aktører i næringskjeden som gjør det. Til nettstedet iLaks foreslår fiskeeksportøren Polar Quality at at myndighetene kan innføre påbud om tette kasser på laksetrailere.
– Jeg har mine tanker om dette, og det er ikke så komplisert. Dersom myndighetene mener det at det er forbudt med avrenning, så forby åpne kasser. Bruk vanlige tette kasser med en absorbent, og problemet er løst, sier Røli-Gjervik, logistikkansvarlig hos Polar Quality.
- At fiskerinæringen ikke allerede har tatt mer ansvar for dette er ren ansvarsfraskrivelse, fortsetter han.
Stort problem: Litervis av fiskevannet forurenser naturen og skaper vanskelige kjøreforhold. Foto: Statens vegvesen.
Hos en av verdens største produsenter av laks, Salmar, er man ikke like positive til tanken om å innføre tette fiskekasser. De sier at prisøkningen ikke er problemet, men at kundene ikke ønsker å motta fisken på den måten.
– Svaret er ikke så enkelt som å spare penger. Om det skader eller forringer produktet, er kostnaden langt mer enn det lille ekstra det koster å bruke tette kasser. Vi har kunder som hevder at dersom vanlige kasser byttes med såkalte flykasser, vil det være vanskeligere for dem å håndtere brekkasjen. Det blir en operasjon ekstra for å ta ut bleien. De må håndtere mer avfall, sier Simon Søbstad, nestleder for salg- og industri i SalMar.
Hos Polar Quality har de en pragmatisk holdning til et eventuelt påbud om tette kasser.
– Kommer det et påbud, kan en være for eller imot det, men de må bare innrette seg om det blir slik. Slik det er nå blir ansvaret skjøvet over på transportørene, som blir de store stygge ulvene, og det blir feil, så da er det bare å innføre påbud, sier Røli Gjervik.
I hvilken grad dette egentlig er et økonomisk spørsmål er uklart. Men å legge en større byrde på en allerede hardt presset transportbransje er helt uakseptabelt.
-De som driver med produksjon av denne fisken forventer selv en fortjeneste på smått utrolige 19,- per kilo i 2022. Når vi vet hvilke volumer det er snakk om er det liten tvil om hvem som bør ta regningen for en mer miljøvennlig transport, sier Geir A. Mo.
NLF og Sjømatbedriftene har lenge jobbet sammen for å komme dette problemet til livs. I desember 2020 lanserte vi en bransjestandard som var ment å ta tak i utfordringene.
Disse punktene inngår i bransjestandarden: