NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 9 /24

Dato 1.03.24
NLF appen et bra og gratis hjelpemiddel for NLF bedrifter og ansatte NLF appen et bra og gratis hjelpemiddel for NLF bedrifter og ansatte

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

ÅRSMØTER

Det er to årsmøter i regionen nå i vår.

Agder og Rogaland har slått sammen arrangementet og møtes i Sandnes 19. – 21. april. Her er det et godt program med årsmøter,  politikk, grønt skifte, masse god mat, god tid til «samarbeidspartner vandring», treffe gode kolleger og mye mer.

Her finner du program og påmeldingsskjema:

https://media.lastebil.no/public/Innkalling_aarsmoete_NLF_AgderogRogaland-Sandnes2024.pdf

Residence Sandnes Residence Sandnes

 

15. mars arrangerer Østre Agder Lastebileierforening (gamle «Aust-Agder) årsmøte på Vertikalen (tidligere Horisonten) i Lillesand. Her kommer billeverandør med siste nytt og nye modeller, samferdselsdirektør Ola Olsbu i Agder fylkeskommune kommer og det samme gjør daglig leder i OPS E18 Grimstad – Kristiansand.

Påmelding til Helge Gustafson 90839940 eller Reidar 90773207 / rr@lastebil.no

Innkallingen finner du her:

https://media.lastebil.no/public/Innkalling_aarsmotet_NLF_Ostre-Agder_Lastebileierforening%2015.03._kl._18.00.pdf

 

HUSK Å MEDBRINGE LØYVE OG FØRERATTEST

Det er flere endringer fra 01. mars. Det innføres overtredelsesgebyr for å ikke ha med seg førerattest og løyve under transporten. I de tilfellene der transportforetaket ikke har løyvedokument eller førerattest, kan vi gi gebyrer.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18052721/flere-endringer-for-transportbransjen-fra-1mars?publisherId=17847490&lang=no

 

NYE SATSER FOR OVERLAST FRA 1. MARS

Det er har også vedtatt nye satser for overlast-gebyret. 1. mars er datoen de vil gjelde fra. Gebyrsatsene ble sist endret 1. september 2016. Alle som får gebyr for overlast, må ut med 2.200 kroner som «startgrunnlag». For kjøretøy er det følgende satser:

Av de første 5000 kilo: 5 kroner per kilo - og av overskytende: 7,50 kroner per kilo.

For vogntog er satsene:

Av de første 10000 kilo: 5 kroner per kilo - og av overskytende:7,50 kroner per kilo.

Satsene for aksel-/boggi-/trippelboggilast økes også. Du kan lese hele teksten i lovdata:

https://om.no/2TAK

 

DIGITALE VEGLISTER VIL OPPDATERES EN GANG PER MÅNED

Vi har arbeidet lenge for å få forbedringer med offentliggjøring av nye veglister. Veglistene har blitt oppgradert to ganger i året og det er ikke ofte nok. Sist høsts justering ble avlyst på grunn av «Hans».

Nå skjer det forbedringer. Vi regnet med at ny vegliste kommer 1. mai. Nå har vi fått melding om at veglistene blir endret hver måned – og det skjer fra 1. mars.

Hvis du har forslag på steder/strekninger der veglistene bør oppgraderes eller andre veger som bør endres, så ta kontakt med oss umiddelbart.

Vi kan få mye raskere svar enn før – takket være offentlige myndigheters nye verktøy med navnet Vegportalen!

https://www.kommunalteknikk.no/oppdatering-av-veglistene-hoesten-2023.6620517-161028.html

 

TS 0 SKAL BLI BEDRE – ALLEREDE FØR SOMMEREN – 2024 ALTSÅ

Det er innimellom et mareritt med TS 0 og biler står altfor lenge før de kommer ut i produksjon. Nå lover Vegvesenet bedring.

I et intervju med Tungt.no (+) sier Vegvesenet følgende:

«Intensjonen med T0 er at det skal gå fort med visning på trafikkstasjonen, når dokumentasjonen allerede er ferdigbehandlet. Men når 90-95 prosent av alle søknadene er mangelfullt utfylt og må sendes tilbake da oppstår det problemer.

Det førte i neste omgang til ufullstendige søknader. Følgende av det, har blitt et unødig tregt system. Men det kan det bli slutt på nå - nytt system for innlevering skal være på plass før sommeren 2024.

Statens Vegvesen får omtrent 8.000 søknader på nye, tunge kjøretøy i året

Det nye systemet skal også kobles til en kravveileder. Veilederen skal kobles mot de kravene som følger det enkelte kjøretøy. Det skal bli enklere å fylle ut skjemaene, når det spesifikt kobles opp mot veiledning for det aktuelle kjøretøyet.

Dette ble presentert for bransjen i november under Bilbransjens dager. Enkelte aktører tester ut systemet nå. Scania er en av dem.

«Min side» i det kommende systemet, skal vise status og akkurat hvor søknaden er i prosessen.

Vegvesenet håper nå at det kommende systemet blir så brukervennlig og intuitivt, at det luker ut majoriteten av feilinnsendinger – altså før søknadene blir innsendt. Med god elektronisk veiledning under utfylling, er håpet at dette kommer til å gå ganske smidig når det blir lansert».

 

OM DU VURDERER Å SKIFTE TIL HYDROGEN ELLER ELEKTRISK BØR DU SØKE STØTTE

Skal du først bytte drivstoff bør du også få med deg den støtta du kan. NLF ønsket en annen innretning, men bransjen ble ikke hørt.

I det nye støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» vil maksimal støtte være 60 prosent av merkostnaden ved å velge et nullutslippskjøretøy framfor et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy. Det nye tilbudet støtter nullutslippskjøretøy over 4,25 tonn og vil også omfatte de som går på hydrogen. 

Første søknadsfrist for dette programmet er 15. april.

Trenger du hjelp til dette er Jens Olaf Rud vår spesialist: jor@lastebil.no / 48142990

https://www.enova.no/bedrift/landtransport/tunge-nullutslippskjoretoy/

 

LØNNSOPPGJØRET ER I GANG

I år ble det besluttet at det blir forbundsvise oppgjør. Norsk Industri og Fellesforbundet forhandler først og har «kravoverlevering» 18. mars. Dette er alltid interessant da det legger føringer for resten av lønnsoppgjøret.

Forhandlingene mellom NLF og NHO LT som arbeidsgivere og Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet på den andre side om revisjon av «Overenskomst for transportselskaper», er satt til 3. og 4. juni.

 

FORDELER HOS CIRCLE K

Circle K gjør hverdagen din enklere og ikke minst sikrere. Det er mye tyverier om dagen og Circle K har gode sikkerhetsløsninger for deg og dine sjåfører. I tillegg har Morten Skretting alltid en god pris på lur, og minimums rabatten har også økt. Den er veiledende for alle, og utfra den har kanskje Morten noen ører til?
Kontaktdata Morten:

mobil: 959 84 519 e-mail: morskr@circlekeurope.com

Det er billigere mat for deg og dine sjåfører, truckers club, gratis varm drikke og gode fasiliteter for sjåfører på nyere stasjoner. Flere gamle er forresten også fint tilrettelagt for sjåfører.

https://www.circlek.no/bedrift/lastebil-og-transport/nlf-medlemskap-og-fordeler

Circle K Morten Circle K Morten

 

IF AVTALEN

NLF og If har samarbeidet i 50 år. Da blir produktet bra og veldig målrettet mot bransjen.

Gjennom regionale møter tar vi med oss saker fra medlemmer og forbedrer avtalen. Det er slik NLF-avtalen med If er i stadig forbedringer.

Har du saker du mener skal forbedres eller saker du er mindre fornøyd med i avtalen hører vi fra deg rr@lastebil.no

 

FYLKESUTVALGET I AGDER BEHANDLET BOMPENGE SAKEN DENNE UKA

Her er konklusjonene litt forkortet:

  • Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivå som siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning
  • Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene.
  • Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år og 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene.
  • Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder til å jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

 

Så får vi se hva resultatet blir, og vi må agere ut fra det svaret som kommer. NLF Agder har i alle fall en klar intensjon om at bompengene må ned om den nye veien skal brukes og noen av innspillene våre finner man i et leserinnlegg denne uka:

https://www.l-a.no/meninger/i/4oyP4V/en-uholdbar-konkurransevridning?fbclid=IwAR0h0NrzRvM1MlNUGM3SEpWCZqxY8hrO8koYnGLgUz_Cwb7VSo0ggQyKLEM

 

FØRERKORT BÅDE C OG D I FRAMTIDEN?

Det er en diskusjon om man skal utdanne både C / CE /D /DE samtidig i framtiden. Det har noen fordeler og noen utfordringer. Det kommer fram i et brev fra flere organisasjoner til Utdanningsdirektoratet:

https://media.lastebil.no/public/240221Brev_Utdanningsdirektoratet_rekruttering_yrkessjaaforfaget_24-02-21.pdf

Det som er hovedpoenget er at det ikke bes om som et krav, men i lys av betydelige rekrutteringsutfordringer i transportsektoren og et stort behov for kvalifiserte yrkessjåfører bes ansvarlige offentlige myndigheter om å legge til rette for at elever og lærlinger i yrkessjåførfaget i videregående opplæring som hovedregel skal tilbys førerkort i begge klasser, altså på både lastebil og buss. Slik får yrkessjåførene høyere arbeidsmobilitet og fleksibilitet i yrkeslivet. Det er viktig for oss at bør blir et viktig og at ikke alle skal gjennom alt. Da mister vi for mange underveis. Men man bør få tilbud om førerkort på begge de tunge førerkortklassene under utdanningen.

Det skal altså være en hovedregel at man tilbys i begge klasser, men så skal det alltid være et valg eleven tar. Det er et viktig poeng for oss da vi er redd for at flere vil falle fra om det blir et krav.

https://www.logistikkinside.no/aktuelt-fellesforbundet-lastebil/vil-gi-elever-forerkort-pa-lastebil-pa-videregaende/884592

 

DET ER MYE BRA NY TEKNOLOGI SOM KAN TAS I BRUK OG VIRKELIG HJELPE DEG OG DINE SJÅFØRER

Det er mye nytt. Men om vi virkelig skal anbefale to apper er det «vegvesen trafikk» og «NLF appen». Her får man masse «gratis» hjelp og kunnskap. Her ligger også Circle K kortet som du kan vise i kassa på stasjonen. Du finner også en bompengekalkulator i appen og mye mer.

Om «NLF appen» ligger det veldig mye informasjon her. Vår eminente spesialist på HQ er alltid klar for å hjelpe deg og dine sjåfører på om du sliter med teknikken.

Du treffer Jørn her: jha@lastebil.no / 90130866

NLF appen NLF appen

 

Vegvesen trafikk viser stengte veier, redusert framkommelighet, kø, arbeidsvarsling og mye mer.

Her kan du også legge inn data om bilen din med last og så vil den automatisk finne raskeste lovlige vei for dere. Det er bare masse fin informasjon her og den er enkel å bruke.

Du kan også finne denne informasjonen på PC eller nettbrett via: https://www.vegvesen.no/trafikk/trafikkmeldinger

Vegvesen trafikk Vegvesen trafikk

 

UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!

Det bygges en ny og hypermoderne batterifabrikk i Arendal.

Til NRK melder Morrow batteries at å frakte batterier til gjenvinning 60 mil til Halmstad er det mest «bærekraftige». Det viser hvor god og effektiv lastebilen er. Og det viser hvor avhengig samfunnet er av lastebilen.

Videre melder NRK: «Morrow Batteries og Stena Recycling i Sverige skal samarbeide om batterigjenvinning.

De to selskapene har inngått en avtale om at avfallet fra Arendal skal fraktes til Sverige og bli håndtert på et nytt anlegg for batterigjenvinning i Halmstad.

Målet på sikt er at det resirkulerte materialet skal gjeninnføres i batteriproduksjonen.

Tina Torjesen er bærekraftsdirektør i Morrow. Hun svarer følgende på spørsmål om det er bærekraftig å frakte avfallet fra Arendal:

– Det er et betimelig spørsmål. Vi mener at dette er det mest bærekraftige valget.

Torjesen sier det viktigste er at ressursene blir brukt på nytt.

– Det er veldig høye karbonutslipp fra gruvene der råstoffet utvinnes, og i de første raffineringsstadiene av batterimaterialer. Hun legger til at dersom man klarer å få å produsere resirkulert materiale, er det gunstig sett fra et CO2-messig ståsted».

Uten lastebilen stopper Norge!

 

 God helg etter hvert!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

 

Fra NLF sentralt:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsbrev/Nyhetsbrev-2024/Nytt-fra-NLF-uke-9-2024

 

Fra media:

https://www.akeri.se/sv/vintervaghallning

https://www.trailer.se/artikel/22-fall-av-olaglig-cabotage-runt-stockholm-i-ar

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18053572/aldri-vaert-faerre-drepte-pa-veiene-i-februar?publisherId=17847490&lang=no

https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/vognmaendene-kan-man-regne-med

https://www.trailer.se/artikel/styrleder-och-bromsar-vanliga-fel-pa-tunga-lastbilar