ref: Fylkesveg 704 Tanem-Tulluan er overlevert til fylkeskommunen - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)Trøndela...
Mye historie på havna og mange har gode opplevelser på ei eller anna havn. Havna er i utvikling og de vil oppleve mye endringer fremover. Båter kommet tilbake med seil og vindmøller på dekk så de skal klare seg uten tykk olje som drivstoff. Om vi med lastebiler har store utfordringer er ikke utfordringene mindre på sjøen.
Men tror allikevel det blir viktig å fortelle at det viktigste er rett lastebærer til rett oppdrag. Toget erstatter ikke båten eller toget bilen. Da ville det skjedd allerede. Vær ting har sin styrke og det må vi erkjenne. Så vi må slutte å snakke om overføring. Det vi må snakke om er bedre utnyttelse av dagens utstyr. Som større vogntog. Modulvogntog og større vekter. Er det så vanskelig å forstå?
Ellers er det mange nå som har høstferie eller som Trøndelag skal inn i høstferie neste uke. Og ferie for mange av dere er vel ikke ferie men noen unner seg noen dager i skauen eller på fjellet med håp om å få være med på høstingen av viltet vi har gleden av å dele her til lands.
Kos dere alle sammen og nyt høstfargene
ref: Fylkesveg 704 Tanem-Tulluan er overlevert til fylkeskommunen - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)Trøndela...
Trøndelag fylkeskommune er glade for å kunngjøre at hovedarbeidene på Fv704 Tanem-Tulluan nå er fullført, og veien er offisielt overtatt fra Søbstad AS.
Ennå gjenstår litt finpuss på sideterreng og driftsveger. Dette arbeidet fullføres fortløpende fremover.
Prosjektet, som har vært under arbeid siden mai 2022, markerer en betydelig forbedring i trafikksikkerhet og miljø for området. Søbstad AS har overlevert anlegget én dag før sluttfristen.
Prosjektet inkluderer bygging av en ny veg i en annen trasé enn dagens veg langs Brøttemsvegen. Dette fører til mindre tungtrafikk gjennom boligområder og ved skole og barnehage på Tanem. I tillegg forbedres tilgjengeligheten til næringsområder på Tulluan og Vassfjellet skisenter.
I løpet av sommeren har det pågått testing av tunnelens sikkerhetssystemer, og i disse dager starter opplæringen av Vegtrafikksentralens operatører. Vegtrafikksentralens opplæring forventes å pågå litt ut i oktober. Deretter må tunnelen godkjennes av Vegdirektoratet før veien kan åpnes. Publikum må derfor smøre seg med tålmodighet en liten stund til. Fylkeskommunen kommer tilbake til åpningsdato så fort denne er klar.
18 september startet følg drømmen og ikke strømmen sin reise gjennom Trøndelag. Avsluttet på Røros fredag 20 september. Følg drømmen...
18 september startet følg drømmen og ikke strømmen sin reise gjennom Trøndelag. Avsluttet på Røros fredag 20 september.
Følg drømmen ikke strømmen blir arrangert av Sotin som består av opplæringskontorene og arbeidsgiver organisasjoner i Norge. Og der er selvsagt NLF med.
SOTIN som organisasjon har god oppmerksomhet i bransjen. SOTIN og de enkelte Opplæringskontorene blir tatt med på råd i mange sammenhenger. Opplæringskontorene besitter en betydelig kompetanse når det gjelder fagopplæring innen Transport og Logistikkfagene. I nettverket finnes det ekspertkompetanse på en rekke områder som er relevante for både, myndigheter, organisasjoner, samt transport- og logistikkbedriftene.
Styret jobber aktivt for å rekruttere flere medlemmer til SOTIN slik at organisasjonen skal fortsette å være landsdekkende innenfor vårt fagfelt. SOTIN har et godt og utviklende samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund og NHO Transport.
Full fokus på kjetting
Fra Trondheim
Grilling
Kraning med Viken
25 september Venner på veien - I dag besøkte vi Høyeggen skole i Melhus. Kim fra Losen transport bidro til 35 veldig fornøyde barn
25 september Venner på veien - I dag besøkte vi Høyeggen skole i Melhus. Kim fra Losen transport bidro til 35 veldig fornøyde barn
26 september - besøkte vi Skogn Barne og ungdomskole 95 elever og Trond fra Leiv Sand og Erlend fra Stjørdal Meråker trafikk skole var me...
26 september - besøkte vi Skogn Barne og ungdomskole 95 elever og Trond fra Leiv Sand og Erlend fra Stjørdal Meråker trafikk skole var med og gjorde dagen komplett. Dem kan Stopp se og vink på Skogn nå. Og i nærheten av en av europas største papirfabrikker er dette kjempe viktig
Forberedelse til Barna kommer
For første gang er kvalitet og klimakutt en del av konkurransen om den nye kontrakten for driften av riksveier i sørdelen av Trøndelag
For første gang er kvalitet og klimakutt en del av konkurransen om den nye kontrakten for driften av riksveier i sørdelen av Trøndelag
Veidrift innebærer å holde veiene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
I disse kommunene bor det over 310 000 innbyggere og kontrakten har store variasjoner fra høytrafikert storbyproblematikk i Trondheim til mer spredtbygde strøk og høyfjell med mindre trafikk.
– Totalt er det 410 kilometer med vei som kontrakten omfatter, hvorav 348 kilometer er riksvei og 62 kilometer er gang- og sykkelveier langs riksvei. Trafikken har et spenn mellom 100 til 60.000 kjøretøy per døgn. Denne kontrakten har stor betydning for alle innbyggerne i disse kommunene, de som er på lengre reiser og ikke minst næringstransporten, sier Per Fladvad som er prosjektleder for drift i område midt i Statens vegvesen.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Tradisjonen har vært at driftskontrakter for veidrift har vært tildelt laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå tas nye anskaffelsesformer i bruk, hvor også andre kriterier enn pris påvirker konkurransen.
– Dette er første driftskontrakt i Midt-Norge som legger vekt på og utfordrer entreprenørene til å tenke annerledes knyttet til klima og miljø, ha smarte løsninger for driftsopplegg for hele året og spesielt for vinterdrifta. Det gjør at entreprenørene kan bruke sin kompetanse og sine konkurransefortrinn, og ikke minst sørger dette for bedre veier og «mere for pengene» for de som trafikkerer disse strekningene, understreker Fladvad.
Tilbyderne vil bli vurdert knyttet til fire kriterier:
Kontraktssummen er den endelige summen som partene blir enige om i den inngåtte kontrakten.
Som for driftskontrakten for veidriften av norddelen av Trøndelag skal det for denne kontrakten gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører:
Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Se hele kunngjøringen i Doffin:
Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenørene til forhandlinger.
Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
– Det blir tilbudskonferanse 15. oktober 2024 og fristen for innlevering av forespørsel om deltakelse i konkurransen blir 1. november 2024. Tilbudskonferanse arrangeres digitalt, noe som er besparende når det gjelder tid og kostnader både for tilbydere og Statens vegvesen. Dette er noe Statens vegvesen har gode erfaringer med. Vi har mål om at kontrakten med valgt entreprenør undertegnes cirka uke 14 i 2025.
Konkurransen gjennomføres via Statens vegvesens konkurransegjennomføringsverktøy (KGV).
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her:
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Fakta om veidriftkontraktene:
Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Fylkesveg 800 ved Tråsåvika i Skaun stenges fra mandag 7. oktober til søndag 20. oktober.Fylkesveg 800 vest for Tråsåvika camping fra man...
Fylkesveg 800 ved Tråsåvika i Skaun stenges fra mandag 7. oktober til søndag 20. oktober.
Fylkesveg 800 vest for Tråsåvika camping fra mandag 7. oktober til søndag 20. oktober. Årsaken er vedlikeholdsarbeid på vegen.
Det blir skiltet omkjøring om E39 mellom Thamshamn og Børsa.
Etter dette vegarbeidet blir det redusert fremkommelighet på strekningen fra 20. oktober til 1. november. Det blir samme omkjøring som over, altså på E39. Adkomst til Tråsåvika camping skjer via Børsa.
– Fem drepte er fem for mange. Mange har brått mistet et familiemedlem, en kollega eller en venn i måneden som gikk, sier direktør for...
– Fem drepte er fem for mange. Mange har brått mistet et familiemedlem, en kollega eller en venn i måneden som gikk, sier direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
Hittil i år har 75 personer mistet livet i trafikken. Det er 16 færre enn på samme tidspunkt i fjor, og 14 færre enn i de ni første månedene i 2022. |
Mange mc-ulykker Utviklingstrekk i 2024 sammenlignet med 2023
Alle må bidra Antall omkomne i trafikken i 2024 til og med tredje kvartal, fylkesoversikt:
|
Det var interessant å delta på årets forsvarskonferanse. Anbefaler andre å være med ved en senere anledning. God infrastruktur og forsyni...
Det var interessant å delta på årets forsvarskonferanse. Anbefaler andre å være med ved en senere anledning. God infrastruktur og forsyning kreves for et godt forsvar. Og er hovedpunktene til at vi som part skal ha et godt forsvar. Årets konferanse fokuserte naturlig mye mot Russland. Det var ikke tvil om at vi er i en alvorlig tid og vi er nærmere en krig i dag, enn under den kalde krigen. Putin agerer annerledes og gjør ting som ikke er forventet.
Og det ble signalisert at vi bør og skal være forberedt. Det å være godt forberedt kan også være en handling til at vi unngår en mulig krigshandling. Utover konferansen må vi vel si også at det er mange forskjellige måter å krige på som ble presentert.
Men viktigheten av at NLF presser på rundt infrastruktur og bærekraftige energi kilder viser seg å være veldig viktig også i en slik setting.
Fem personer omkom i vegtrafikken i september. Det er 13 færre enn i samme måned i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkes...
Fem personer omkom i vegtrafikken i september. Det er 13 færre enn i samme måned i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
– Fem drepte er fem for mange. Mange har brått mistet et familiemedlem, en kollega eller en venn i måneden som gikk, sier direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.
Hittil i år har 75 personer mistet livet i trafikken. Det er 16 færre enn på samme tidspunkt i fjor, og 14 færre enn i de ni første månedene i 2022.
VÆR OPPMERKSOM I TRAFIKKEN: Mobilen kan koste deg eller andre livet – legg den bort før det er for sent!
I sommerhalvåret – fra april til september i år – har mer enn én av tre (35 prosent) omkommet på mc. Av disse omkom fem på lett mc. Fire av de som omkom på lett mc var gutter på 16 og 17 år.
Alle som ferdes i trafikken må bidra. Nå går det mot kaldere tider og vinteren står for døren. NLF ber alle sine medlemmer om å gjøre sitt beste for å holde oppmerksomheten på trafikken og ferdes sikkert.
Forbundet minner også alle yrkessjåfører om å signere kampanjen «Hendene på rattet – blikket på veien».
Utviklingstrekk i 2024 sammenlignet med 2023
Tabellen under viser antall drepte i trafikken der vogntog var involvert:
Måned | Drepte 2024 | Drepte i 2023 | ||
Januar | 2 | 1 | ||
Februar | 0 | 1 | ||
Mars | 2 | 0 | ||
April | 1 | 3 | ||
Mai | 0 | 3 | ||
Juni | 0 | 1 | ||
Juli | 1 | 1 | ||
Aug. | 1 | 0 | ||
Sept. | 2 | |||
Okt. | 4 | |||
Nov. | 2 | |||
Des. | 0 |
Kilde: SSB
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har mottatt alvorlige meldinger om sjåfører som har opplevd ungdommer utføre det som skal være en ny vi...
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har mottatt alvorlige meldinger om sjåfører som har opplevd ungdommer utføre det som skal være en ny viral trend, «Angel of Death», langs veiene. Trenden går ut på å hoppe eller løpe foran en lastebil i fart, i håp om at den stopper, mens det hele filmes og legges ut på sosiale medier.
NLF ser svært alvorlig på denne saken og har begynt å kartlegge hvor utbredt dette fenomenet er, og om trenden har kommet til Norge. En uformell undersøkelse antyder at det er flere sjåfører har opplevd noe som kan minne om denne TikTok-trenden.
Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, presiserer at det foreløpig ikke finnes belegg for å knytte de rapporterte hendelsene til denne trenden.
– Vi ser imidlertid noen likhetstrekk med hendelsene som noen av våre medlemmer har opplevd, og velger derfor å advare. Media har begynt å skrive om saken, men så vidt meg bekjent, har ingen sett denne typen filmer med opphav i Norge ennå, sier Gravråk.
Han oppfordrer nå alle lastebileiere til å gjøre sine sjåfører oppmerksomme på dette og informere om at man bør være spesielt på vakt dersom man ser flere unge mennesker samlet langs veikanten.
Hvis du er så uheldig å oppleve en slik hendelse, er politiets oppfordring å rapportere dette umiddelbart til 112. Ved alvorlig ulykke skal nødnummer 113 selvfølgelig ringes. De understreker også at det er viktig å ikke kjefte på eller fysisk ta tak i barna, men forsøke å få navn og melde fra til politiet.
NLF minner om at siste frist for å søke Enova-midler til bedriftslading er 15. oktober klokken 12:00. Siden 2023 har 273 bedrifter mottat...
NLF minner om at siste frist for å søke Enova-midler til bedriftslading er 15. oktober klokken 12:00. Siden 2023 har 273 bedrifter mottatt slik finansiering, men etter denne datoen vil ingen flere søknader bli akseptert.
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges klimagassutslipp, og tyngre kjøretøy bidrar til omtrent halvparten av disse utslippene. For å stimulere til økt bruk av elektriske tungbiler har Enova tilbudt et program for utbygging av dedikert ladeinfrastruktur i en begrenset periode.
Ordningen er ment å redusere barrierer for investering i tunge elektriske kjøretøy og dermed styrke konkurransekraften til det elektriske alternativet i markedet.
Mange har allerede benyttet seg av dette programmet, men nå nærmer det seg siste sjanse til å søke. Planlegger du innkjøp av elektrisk tungbil og ønsker å installere ladestasjon på egen eiendom, har du fortsatt mulighet til å sende inn en søknad, men tiden er knapp.
Dette er en konkurransebasert ordning med faste søknadsfrister. Før du søker, anbefales det å lese informasjonen på Enovas nettsider, inkludert programkriteriene og pressemeldingene knyttet til tidligere frister.
Kanskje er det du som ikke kommer hjem til middag fordi du havnet i en ulykke etter å ha brukt mobilen mens du kjørte – eller du kan bli...
Kanskje er det du som ikke kommer hjem til middag fordi du havnet i en ulykke etter å ha brukt mobilen mens du kjørte – eller du kan bli offer for en annen sjåfør som gjorde det samme. Se NLFs nye film om farene ved mobilbruk bak rattet, og tenk deg om neste gang fristelsen melder seg til å bruke mobilen mens du kjører!
Tidligere har Norges Lastebileier-Forbund (NLF) skrevet en sak på at mobiltellinger utført av Utrykningspolitiet (UP) over hele landet viser en nedgang i ulovlig mobilbruk blant sjåfører. Likevel er mobilbruk bak rattet fortsatt et større problem blant tungbilførere enn andre sjåfører, spesielt når det gjelder teksting og lesing på mobiltelefonen. Dette bekymrer NLF.
Ifølge resultatene fra veikanttellingene er ulovlig mobilbruk vesentlig lavere blant personbilførere, med 2,1 prosent, sammenlignet med tungbilførere, hvor 7,1 prosent ble observert i brudd på mobilbrukslovene. Totalt ble 31 740 sjåfører observert under tellingene.
NLF har alltid vært opptatt av trafikksikkerhet og jobber aktivt med å bevisstgjøre både sjåfører og bransjen om risikoene ved mobilbruk under kjøring. Fra opplæring til daglige rutiner, formidler bransjen et tydelig budskap: legg bort mobilen før kjøreturen starter. Dette understrekes også under NLFs arrangementer og kampanjer.
Da resultatene fra rapporten ble kjent, uttalte administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, at medlemmene er profesjonelle aktører og må derfor forvente at det stilles enda høyere krav til hvordan de oppfører seg i trafikken.
Trafikksikkerhet er blant de sakene som er øverst på agendaen, og NLF har gjennomført flere kampanjer for å redusere risikofylt adferd i trafikken. Kampanjen «Hendene på rattet – blikket på veien» og «Venner på veien» er noen av disse. Kjetting-NM og Kjettingdagen er også viktige tiltak for å øke bevisstheten om trygg kjøring.
Som et ledd i det videre arbeidet har NLF laget en ny film som setter fokus på trafikksikkerhet og viktigheten av å holde oppmerksomheten på veien.
Totalt seks entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksvegene i Hedmark i perioden 2025-2030. Nå skal State...
Totalt seks entreprenører har meldt seg på i konkurransen om å drifte riksvegene i Hedmark i perioden 2025-2030. Nå skal Statens vegvesen velge tre til fire som går videre til forhandlinger.
Det er ikke lenger bare pris som teller når Statens vegvesen tildeler kontrakter for drift og vedlikehold av riksveger. Entreprenørene må også konkurrere om å finne gode løsninger for trafikantene, vinterdrift og utslippskutt. Det er tilbudet som gir det beste forholdet mellom pris og kvalitet som velges.
For å finne fram til den entreprenøren som gir mest verdi for pengene, vil Statens vegvesen gå inn i forhandlinger med tre til fire entreprenører – før det gjennomføres en «finalerunde» mellom disse.
Her er kandidatene som ønsker å være med i finalen om å drifte riksvegene i Hedmark i Innlandet:
I løpet av neste måned vil Statens vegvesen avgjøre hvilke entreprenører som går videre til forhandlinger.
Kontrakten omfatter drift av 632 kilometer riksveg i Hedmark. Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Tradisjonelt har vegdriftskontrakter blitt tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen. Konkurransen gjennomføres i to trinn.
I Hedmarks-kontrakten utgjør vinterdrift om lag 70 prosent av kontraktsarbeidene og dette vil være sentralt tema i tildelingen. Her vil entreprenørene selv komme med løsninger for å sikre optimal vinterdrift.
Nå er første tilbudsfrist for Hedmarks-kontrakten ute, og Statens vegvesen skal evaluerte de innkomne tilbudene og velge ut de entreprenørene som går videre til andre runde.
Etter planen skal den nye vegdriftskontrakten for Hedmark skrives under i januar 2025. Kontrakten løper fra 1. september 2025 og fem år framover, pluss tre år gjensidig opsjon.
Oslo kommune vil støtte etableringen av 10 nye hurtigladere for tunge kjøretøy langs viktige veistrekninger i byen. Støtten gis til Fastc...
Oslo kommune vil støtte etableringen av 10 nye hurtigladere for tunge kjøretøy langs viktige veistrekninger i byen. Støtten gis til Fastcharge AS for utbygging av ladepunkter langs E18 på Filipstad og langs E6 på Mortensrud. Prosjektene har fått tildelt totalt 13,5 millioner kroner, og ladestasjonene skal etter planen være i drift i løpet av neste år.
Å støtte utbygging av hurtigladere er en del av Oslos overordnede strategi for å redusere utslippene fra tungtransporten, som i dag står for 14 prosent av de totale utslippene i hovedstaden.
Oslo kommune har tidligere gitt tilsagn til etablering av 55 ladepunkter for lastebiler og busser, og med disse nye prosjektene vil kommunen ytterligere styrke ladeinfrastrukturen for tunge kjøretøy.
For å få støtte i denne søknadsrunden var det en forutsetning at laderne skulle bygges langs vest- eller sørgående innfartsårer. Dette er veistrekninger hvor det er et ekstra stort behov for å bedre tilgangen på hurtigladere for tunge kjøretøy.
Byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, understreker viktigheten av kommunens bidrag:
– Tempoet må opp i overgangen til nullutslipp i tungtransporten. For byrådet er det viktig at alle deler av næringslivet kan kutte utslipp og gjennomføre den grønne omstillingen. 10 nye hurtigladere for tungtransporten er 10 viktige skritt i retning av nullutslipp innen 2030, sier hun.
Den nye støtterunden bygger videre på tidligere suksesser med kommunal støtte til ladeinfrastruktur for tungtransport. I 2022 ble det lansert en tilskuddsordning for offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy.
Etter de to første søknadsrundene i 2022 og 2023, ble det gitt tilsagn til 55 ladepunkter. Den første ladestasjonen finansiert av denne støtteordningen ble åpnet på Alnabru i august i år. I løpet av høsten forventes det at flere nye hurtigladestasjoner står klare.
Mobiltellinger, som er gjennomført av UP-mannskaper over hele landet, viser en nedgang i ulovlig mobilbruk blant sjåfører. Men mobilbruke...
Mobiltellinger, som er gjennomført av UP-mannskaper over hele landet, viser en nedgang i ulovlig mobilbruk blant sjåfører. Men mobilbruken er høyest blant tungbilførerne, da særlig når det gjelder teksting og lesing på mobiltelefonen bak rattet. Dette bekymrer NLF
Tidligere denne uken kom resultatene etter veikanttellinger av ulovlig mobilbruk som er gjennomført i alle UP-distrikt.
Hovedfunn i undersøkelsen:
Kilde: Politiet
Resultatene fra veikanttellingen viste at ulovlig mobilbruk var betydelig lavere blant personbilførere (2,1 %) enn blant tungbilførere (7,1 %). Totalt ble 31 740 førere observert.
I rapporten står det også at «Det er viktig å merke seg at resultatene for tungbiler er mer usikre, da de er basert på et lavere antall passerte kjøretøy. Tunge kjøretøy utgjorde kun 6 % av de totalt observerte kjøretøyene, noe som kan påvirke påliteligheten av disse funnene.»
NLFs administrerende direktør, Knut Gravråk, både håper og tror at usikkerheten rundt funnene betyr at tungbilsjåførene ikke er fullt så uvettige med mobilbruk under kjøring som undersøkelsen antyder.
– Men uavhengig av om rapporten gir et godt bilde av utviklinga blant tungbilsjåfører eller ikke, er vårt grunnleggende budskap at enhver lastebilsjåfør som har blikket på telefonen i stedet for på veien er en for mye, sier Knut Gravråk.
Gravråk understreker at dersom vi skal nå visjonen om null drepte eller hardt skadde i trafikken er vi avhengig av at alle gjør det de kan for å minimere risikoen for en ulykke.
– Da er det helt åpenbart at telefonen må ligge i fred når man kjører, fortsetter han.
Han minner om at NLF, i samarbeid med Statens vegvesen og Trygg Trafikk, i flere år har kjørt kampanjen «Henda på rattet – blikket på veien».
– Vi er profesjonelle aktører, vi må derfor forvente at det stilles enda høyere krav til hvordan vi oppfører oss i trafikken, avslutter Gravråk.
Skal du kjøre inn i Oslo lørdag 21. september, må du være klar over at deler av sentrum vil være stengt for biltrafikk på grunn av BMW Os...
Skal du kjøre inn i Oslo lørdag 21. september, må du være klar over at deler av sentrum vil være stengt for biltrafikk på grunn av BMW Oslo Maraton.
Løypa vil være stengt lørdag 21. september fra kl. 05:00 til 21:00. All kjøring i løypa er forbudt, og dermed vil alle veier og parkeringsplasser som munner ut i løypa, bli sperret. Forbudet mot kjøring gjelder også beboere med oppkjørsel eller garasje som munner ut i løypa.
Ved spørsmål angående redusert fremkommelighet, ta kontakt med Oslo Maraton og ikke nødetatene eller politiet. Ring telefonnummer +47 45 91 43 30.
Ring 3 vil ikke bli berørt av løypetraseene til BMW Oslo Maraton, og her vil trafikken gå som normalt.
Som en del av EUs veipakke 1 er det kommet nye krav til fartsskrivere når det gjennomføres internasjonal transport (grenseoverskridende t...
Som en del av EUs veipakke 1 er det kommet nye krav til fartsskrivere når det gjennomføres internasjonal transport (grenseoverskridende transporter). Kravet om å ha montert den nye typen fartsskriver (G2V2) skjer i to trinn. Dersom du fremdeles kjører med en eldre fartsskriver, begynner du å få dårlig tid!
Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige som et eksempel.
De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.
31. desember 2024: Siste frist for å bytte fra enten analog, eller digital (G1V1, G1V2, G1V3 som er i kjøretøy registrert FØR den 19/6-2019 ) over til G2V2.
18. august 2025: Siste frist for å bytte fra den første smart versjonen, G2V1 som er i kjøretøy registrert FØR den 15/6-21/8-2023 , til G2V2.
OBS. For biler som er registrert i månedene før oppgitte datoer kan det være klokt å ta en teknisk utskrift og dobbeltsjekke hvilken versjon som er installert eller kontakte leverandør.
Dersom dette ikke gjennomføres, vil man trolig bli bøtelagt på lik linje som om man ikke har installert noen fartsskriver.
Fristene som er satt, er endelige, og det skal være nok fartsskrivere på lager for tiden. Det vil derfor være lurt å planlegge skifte av fartsskriver i forbindelse med annet servicearbeid og ikke vente helt opp mot fristen. Da vil det være fare for å måtte stå i kø for ny fartsskriver.
Dersom du fremdeles kjører med en eldre fartsskriver, begynner det å haste.