Historien om Breivikeidet bru er historien om havari i samferdselspolitikken

Publisert 6.06.25

Historien om Breivikeidet bru er en historie om en forfeilet samferdselspolitikk. i 2009 starter arbeidet med å bygge ny bru over Breivikelva i regi av Statens vegvesen , under byggingen begynte en av brukarene å synke i leirgrunnen som den var anlagt i , til tross for anbefalinger fra lokalbefolkningen ble brua anlagt på sviktende grunn. Allerede da forelå det planer om å bygge ny veitrase over Breivikeidet. Som vi kjenner til måtte Statens vegvesen anlegge en midlertidig bru og den påbegynte brua ble etter hvert revet. I 2010 vedtok Stortinget en forvaltningsreform hvor en stor del av riksveinettet som  staten da hadde ansvaret for ble overført til fylkene. NLF ga klart utrykk for at vi ikke var enige i reformen og pekte spesifikt på FV 91 som vi mente fortsatt burde være statlig. Troms fylkeskommune overtok da uten protester FV 91 med en midlertidig bru på kjøpet. Troms fylkeskommune har i ettertid forsøkt å få ansvaret for en ny bru over på Staten vegvesen uten å lykkes med det. Det nærmeste vi har vært  ei ny bru, var vinteren 2023. Statens vegvesen kjøpte da inn en ny midlertidig bru, en Mabey Compact 200, med tilnærmet samme egenvekt og grunntrykk som dagens Baileybru. Men fylkeskommunen ville ikke overta brua, som ble liggende på lager i Bjørkelangen utenfor Oslo.

Tenk at dette makkverket av ei bru har stått der i 15 år!!! Tenk at dette makkverket av ei bru har stått der i 15 år!!!

Høsten 2024 ble den midlertidige brua skadet etter en påkjørsel. Reparasjonsarbeidet kommer i 11 august nesten ett år etter skaden. Man kan rive se i håret av mindre. Det som nå må skje er at fylkeskommunen må ta sats å få i gang byggingen av ny veitrase over Breivikeidet som er har vært ferdig regulert i mange år. Nå må det handling til , vi er virkelig i ferd med å miste tålmodigheten!!!!