I forbindelse med tildelingen har NLF Troms sendt ut følgende pressemelding :Troms fylkeskommune «sparer» 580 millioner, hvem tar regningen for besparelsen. Historien om de sparte millioner har flere sannheter. I utgangspunktet ble driftskontrakter for fylkesveiene for Indre Troms og Midt Troms lyst ut som 7 kontrakter, dette i tråd med fylkeskommunens vedtatte kontrakts strategi som skal legge til rette for lokalt næringsliv som består av små og mellomstore bedrifter. Så tenker vi at fylkeskommunen i større grad kunne forenklet administrasjon og dokumentasjonskravene for å legge bedre til rette for flere tilbydere og økt konkurranse. Drift og vedlikehold av veinettet er en praktisk jobb, da er det bedre å bruke midlene på veien fremfor masse administrative stillinger som skal dokumentere hver miste detalj av utførelsen.Etter at anbudene var levert inn valgte fylkeskommunen avlysning av kontraktene med begrunnelse i manglende finansiering, anbudene var høyere enn rammen som var satt av. I den nye utlysningen går fylkeskommunen bort fra sin vedtatte kontrakts strategi og lyser ut 2 store helårskontrakter, vel vitende om at de utelukker de lokale aktørene fra å regne anbud på grunn av størrelsen på kontraktene. Fylkeskommunen som tar mål av seg å være en samfunnsutvikler, legger altså til rette for store riksdekkende entreprenører med hovedkontor på Østlandet eller i Sverige å vinne anbudene. I avisa Nordlys 30.5 opplyser fylkeskommunen at Veidekke som er en stor riksentreprenør har vunnet anbudene på begge kontraktene og at fylkeskommunen sparer 580 millioner i forhold til forrige utlysning. De som vant kontrakten er faktisk 221 millioner billigere enn nærmeste konkurrent på de 2 kontraktene til sammen. Det er oppsiktsvekkende differanser! La oss håpe at de ikke forsøker å hente dette inn ved å presse underentreprenørene til usunne betingelser. En av de viktigste årsakene til besparelsene er at fylkeskommune har redusert noen av kravene i de nye kontraktene, det blir færre lastebiler som skal utføre jobben, rodene på vinterdrift blir lengre. De har også tatt ned stipulerte brøytekilometer i kontraktsperioden.I praksis betyr dette at det er vi som veibrukere som betaler besparelsen i form av redusert fremkommelighet og redusert trafikksikkerhet. Når vi allerede vet at det er 90% større risiko for å bli drept eller hard skadd på en fylkesvei kontra riksvei så er dette grepet betenkelig. Når roden blir lengre så tar det lengre tid mellom hver gang brøytebilen passerer, enten de skal strø når det er glatt eller brøyte når det snør. Vi er bekymret for at det de små entreprenørene konkurrerer om akkurat nå, i realiteten er hvem som kan bemanne og utføre vinterdrift billigst mulig for de store riks-entreprenørene. Beredskap døgnet rundt i 7,5 måneder koster. Arbeidsmiljøloven har klare bestemmelser om arbeidstid, det setter krav om riktig bemanning på brøytebilene som ikke kan fravikes. Vi er bekymret for at våre medlemmer kan la seg overbevise av utsikten til fast arbeid for de neste 5 årene, der en stor landsdekkende entreprenør skal hente inn sin egen lave pris på dårlige betingelser hos de små aktørene.