Samarbeidsmøte NLF - Nordland Fylkeskommune

Publisert 31.05.24

Den 29.mai gjennomførte NLF-Nordland samarbeidsmøte med Veiadministrasjonen i Nordland Fylkeskommune. Dette er et møte hvor vi kan fremlegge våre utfordringer og synspunkter.

Ferger, kanseleringer og kapasitetsutfordringer

Nordland er et fylke med mange fergeruter - disse går fra Vega i sør til Melbu i nord. Vi har tidligere opplevd rekordstore antall kanseleringer på grunn av mannskapsmangel - Dette har vi tatt opp med Statens Vegvesen og Fylkeskommunen. De anerkjenner problemet og forsøker å finne gode løsninger. Det er snakk om nye vaktplaner med "norssjø-turnus". Dette gjør det enklere å flytte personell over større områder.
I sommerhalvåret opplever godstransporten problemer med kapasiteten - og når utenlandske turister blir "sponset" av Nordland Fylkeskommunen og får gratis ferger, fører dette til misnøye - ikke bare hos transportør og sjåfør - men, hos transport-kjøper, enten det er nærbutikken eller oppdrettsanlegget.

NLF vil arbeide videre med denne saken. 

Vinterdrift

Vinterdrift var selvfølgelig et tema, på tross av at den siste vinteren har vært relativt "snill". Fylkeskommunen har i stor grad adoptert Statens Vegvesens kontrakts-policy. Dette medfører at kontrakt-størrelsen er så stor at få eller ingen av være medlemmer er i posisjon for å ha en slik kontrakt. Vi havner som Under Entreprenører, og opplever at kontrakts-eier skal profittere på det arbeidet som våre medlemmer utfører. Prisene blir i noen tilfeller presset så lavt at det truer økonomien hos UE. Vi hadde stort fokus på dette systemet, da dieselprisene eksploderte og indeksreguleringen bare tilfalt kontrakts-eier. Vi krever at tjeneste-kjøper har større innsyn i kontraktene til UE.     

Asfaltering

Vi har tidligere uttrykt misnøye med budsjettet til Fylkeskommunen - (10. mill til asfalt), og var ikke mye fornøyd da ekstrabevilgningen kom. Sant nok får vi asfaltert litt mer enn først signalisert, men vi må øke asfalteringen fra 100 km pr år til 400 km. Da vil vi kanskje greie å stoppe velikehold-etterslepet. Med dagens innsats vil etterslepet bare øke.

RV80 - omkjøringsmulighet

Vi har de siste årene hatt lange perioder med stenging av RV80. Dette er Nord-Norges mest trafikkerte veistrekning. Det finnes en mulighet for omkjøring - FV812.
NLF krever at det foreligger en "katastrofeplan" som automatisk medfører forsterket vinterdrift. Dette vil bety at brøytebiler, skraper og strøere blir varslet -umiddelbar. Dette vil sikre fremkommeligheten på omkjøringsveien og redusere samfunnskostnaden ved stenging av RV80.

Utbygging

Fylkeskommunen har planene klare for utbygge deler av veinettet. Det er mindre strekninger som blir endret, både for å øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten. Det finnes beklageligvis begrensede midler også i denne potten, og det er bare noen få strekninger som startes i år.
Kostnadsutviklingen har medført at Bustneslia dyttes frem i tid, og det beste vi kan håpe på er statlig finansiering.

Modulvei-nettverket

Vi har heldigvis fått åpnet de fleste veiene i Nordland (fylkeskommunale veier) for modulvogntog. Det gjenstår noen få kilometer - og vi jobber også for åpning av disse.

NTP/RTP

Både NTP og RTP ble gjennomgått - av fylkeskommunen.