Denne uken inviterte "fergesjefen" i Statens Vegvesen seg selv på møte hos NLF. Det var knyttet stor spenning til utfallet av Adm.dir. Knut Gravråks møte med etaten. Vi har de siste årene jobbet med ulike tilnærminger for å finne løsning på underkapasiteten på fergene i landet.
Vårt forslag med fortrinnsrett for godstransporten ville de ikke være med på, og gratis-fergene for turistene var ett problem som politikerne har skapt i sin iver etter å sanke stemmer hos den norske befolkning som er avhengig av fergetransport.
Det er spesielt Nordland og deler av Vestlandet som sliter med disse utfordringene, begge områdene har mange fergestrekninger og veinett som i mange tilfeller ikke er tilpasset dagens sommertrafikk.
NLF jobber videre for å finne løsninger hvor vi som utfører samfunnskritisk transport får muligheten til å opprettholde fremføringstiden og leveringsforpliktelsene.
Første trinn må være å kutte ut "turist-sponsing", deretter få fortrinnsrett for godstransporten, campingforbud på utkjørsler som vi skal benytte for å gjennomføre pålagt kjøre-/hviletids pålegg.
Dette kommer utvilsomt til å være en viktig sak i valgkampen i år!