svenskene lover bedre vinterdrift

Publisert 8.11.24

Trafikverket i Sverige lover bedre vintervedlikehold Akkurat som i Norge, jobber det svenske lastebileierforbundet (Sveriges Åkeriföretag) med å få bedre vintervedlikehold. Nå har Trafikverket kommet med en handlingsplan etter oppdrag fra regjeringen. Planen fokuserer på å styrke operativ evne og beredskap, forbedre hendelses-håndtering og anti-skli, samt øke samarbeidet med andre myndigheter. Det skal også investeres i forbedret informasjon om vær og veiforhold samt strengere kontroll av entreprenørene. Sveriges Åkeriföretag vil fortsette å følge utviklingen for å bidra til trygt og fremkommelig vinterveivedlikehold i Sverige. Dette mener Sveriges Åkeriföretag (SÅ) må endres Er det noen som kjenner seg igjen i SÅ’s forslag til endringer? På akeri.se skriver organisasjonen: Med dagens system signeres en avtale om vinterveivedlikehold mellom Trafikverket og en hovedentreprenør som vanligvis mangler egne ressurser til utførelse og derfor kontraherer utførelsen til et transportfirma. Tiltak som brøyting og strøing/salting fastsettes av entreprenøren og ikke av transportfirmaet som er ekspert på vinterveivedlikehold. I dagens driftsanskaffelser hvor vinterveivedlikehold er en del, inngår mange andre tjenester som ikke haster på samme måte som vinterveivedlikehold. Vår vurdering er at en leverandørkjede bør inneholde færrest mulig ledd, hvor det utførende transportfirmaet får økt ansvar og tillit til tiltakene som settes inn. Sveriges Åkeriföretag ønsker å se følgende tiltak for endring og forbedring: • Skille vinterveivedlikehold fra annet veivedlikehold. • Redusere størrelsen på anbudene for å øke muligheten for at mellomstore bedrifter kontraheres. • Vinterveivedlikehold må prioriteres som et hastetiltak. • Innkjøp fra et beredskapsperspektiv. • Responstider og innsats skal baseres på kunnskap, erfaring og måling. • Se gjennom muligheten for økt digital rapportering direkte fra produksjonsbilen. • Innkjøp for fremtiden og nær utførelse. • Anskaffe rettferdig transport. SÅ mener dagens anskaffelsesform ikke fører til godt vinterveivedlikehold. Det er ikke insentiv til forebyggende vedlikehold, noe som er helt avgjørende for en akseptabel veistandard vinterstid.