EUs arbeidstidsdirektiv blir behandlet i disse dager. Når det gjelder dem man har kalt "mobile arbeidere" innen transporten, er status: Parlamentet har tillatt nattarbeid, maks 10 timer arbeidstid. Opprinnelig var det ønsket 8 timers arbeid.
Les merPå årsmøtet i Comité de Liaison i den internasjonale veitransportunionen IRU, ble direktør for internasjonale saker i Svenska Åkeriførbundet, Bertil Dahlin, nylig valgt som visepresident. Comité de Liaison er IRUs spesialkomité for EU-spørsmål. Ny president ble Carlos Cazanave, generalsekretær i ANTRAM, det portugisiske lastebileierforbundet. Direktør i det belgiske forbundet, FEBETRA, Philippe Degraef, ble 2. visepresident.
Les merDivisjonsleder i DG Tren (EUs transport- og energiministerium), Dick van Vreckham, orienterte på årsmøtet i IRUs Comité de Liaison om en del aktuelle EU saker innen transport. Sentralt står selvsagt Hvitboken om transport.
Les merVi har tidligere omtalt det nye bompengesystemet, AutoPASS, som nå etterhvert innføres over store deler av landet i regi av Statens vegvesen. Men det er tydeligvis mange som ikke har fått med seg at det dessverre er langt igjen til den situasjonen som NLF har presset på for å få til i mange år: At man kan klare seg med bare en bompengeavtale.
Les merStatistisk sentralbyrås (SSBs) nye tall for Godstransport med lastebil over grensen, 3. kvartal 2001, viser at norske lastebiler hittil i år såvidt har greid å "holde unna for svenskene", når det gjelder å beholde sin andel av godsmengdene med lastebil over grensen. Dette betyr at den negative trenden i perioden 1997-2000, da vi tapte godsandeler særlig til svenskene, fortsatt ser ut til å være brutt - såvidt. Men det er grunn til å følge nøye med!
Les merStatens vegvesen er nå i gang med å revidere håndbok 51 "Arbeidsvarsling". Revisjonen av håndboka får virkning for mange, enten en planlegger, arbeider eller ferdes på veien.
Les merVegdirektoratet har ferdigbehandlet denne saken, og nå ligger den hos Samferdselsdepartementet. I Vegdirektoratets forslag vil all feil bruk av lys kunne bøte- eller gebyrlegges.
Les mer
På et møte i den internasjonale veitransportunionen IRU den 8. november 2001, ble ordførende direktør Michael Svane fra DTL i Danmark, valgt som en av to visepresidenter i IRUs godstransportråd. De nordiske organisasjonene sto samlet bak Michael Svanes kandidatur.
Den andre visepresidenten er Valdis Trevis fra Latvia. Han er direktør og president i den latviske organisasjonen.
Presidenten i tyske BGL, Hermann Grewer, ble valgt til president i rådet.