Onsdag 3. oktober er offentlig høytidsdag i Tyskland. Det "feirer" de med kjøreforbud og stengt tollkontor.
Les merDen norske løyveutdanningen har nå fått et internasjonalt kvalitetsstempel. Det skjedde den 26. september 2001, da NLF, som de første i Skandinavia, ble akkreditert som representant for IRU Akademiet.
Les merEtter nye tilfeller av ran på tunge kjøretøyer i Italia, hvor blant andre et medlem i NLF ble rammet, ba NLF Utenriksdepartementet gjøre noe gjennom sine kanaler. NLF uttrykker nå tilfredshet med at UD har tatt opp saken med Italias ambassadør i Norge.
Les mer
Nasjonaldagen er fredag 12. oktober. Det er innført kjøreforbud for tungbiler fra torsdag 11. okt. kl. 22.00 til fredag 12. oktober kl. 22.00.
Sjåførene bes stoppe før grensen.
For å unngå kødannelse og problemer med parkering, bes lastebilsjåfører å ankomme grensestasjonen Hendaye/Biriatou før kl. 22.00, og bes ikke kjøre inn på A63 (Baskiske kystvei) etter at grensen har blitt stengt for tungtransport.
NB! Det er mulig å kjøre fra Frankrike til Spania over Perthus-passet.
ØVELSE KJELL 18. oktober 2001 kl 1000 - 1400 vil skape forsinkelser i trafikken. Fra Politimesteren i Halden har vi fått følgende melding:
Les merDette er et tema som er oppe hver gang EUs kommende arbeidstidsdirektiv diskuteres. NLF har blant annet hevdet gang på gang at det her i Norge ville dreie seg om et helt nytt prinsipp hvis man får en slags arbeidsmiljølov, som også skal omfatte bedriftseieren og ikke bare de ansatte.
Les mer
Totalkostnadsindeksen for lastebiltransport var uendret også i august!
Statistisk sentralbyrås (SSBs) Totalkostnadsindekser for lastebiltransport var tilnærmet uendret også den siste måneden. Fra august 2000 til august 2001 steg totalkostnadsindeksen med bare 0,7 prosent, noe som i følge SSB i hovedsak skyldes dieselprisen.
Les Kostnadsindeks januar 1998 til august 2001
Dette har blitt foreslått i EU og har vakt ulike reaksjoner. Det legges altså opp til en europeisk mal for opplæring av yrkessjåfører, med en oppfølging hvert 5. år. Foreløpig er det usikkert hvor direktivet lander. Men etter NLFs mening, kan det se ut som om det er utarbeidet med utgangspunkt i store bedrifter med mange ansatte og som har mulighet til å sende ansatte på kurs og eventuell annen oppfølging. Dette kan bli vanskelig for små bedrifter, med tilsvarende små marginaler for den daglige driften. I Norduck-møtet mente de fleste at det kan være greit med rammer. Men at det må være opp til hvert land å utarbeide kurs og tilpasse systemet til det lokale næringsliv.
Les mer