NLF har laget en liten kalkulator som beregner hvor mye dieselprisøkninger slår ut på kilometerkostnadene.
Du kan legge inn bilens konkrete forbruk (liter/mil) og hvilken dieselprisendring som er aktuell. Da beregnes automatisk det direkte utslaget på kilometerkostnaden for den aktuelle bilen.
Les merVegdirektoratet gjør helomvending etter at Norges Lastebileier-Forbund har påpekt det urimelige i å måtte foreta 2-årskontroll på fartskrivere i kjøretøy hvor bruken tilsier at det ikke er krav til fartskriver.
Les merMed virkning fra 15. oktober 2004 vil biler med totalvekt over 5 tonn ikke kunne benytte følgende broer på hverdager mellom kl 07.00 og 10.00:
Akmens bro (I begge retninger), Salu bro over elven Daugava (I retning bysentrum). Det skal være skilt, som viser at lastebiler/vogntog kan vente på parkeringsplasser I nærheten eller bruke omkjøringsveier.
Kilde: IRU
Enveis-trafikk I begrenset tidsrom
På grunn av veiarbeide, er det enveistrafikk i en retning av gangen fra 18. til 21. oktober 2004. Videre 15/11 18/11, 22/11 25/11, 29/11 og 30/11, samt 1/12 og 2/12 og fra 13/12 til 15/12.
Kilde: IRU
Les merFra 1. oktober 2004 må danske lastebiler og vogntog være utstyrt med ekstra speil på høyre side av bilen. Hensikten er å redusere blindsonene og dermed unngå ulykker med for eksempel syklister.
For ordens skyld, nevner vi at regelen gjelder danske biler, ikke utenlandske som for eksempel norske.
Les mer- Vi trenger praktiske løsninger
Den 1. juli 2004 var frist for norske havner til å innføre den internasjonale ISPS-koden med nye sikkerhetsbestemmelser om antiterrortiltak i en rekke havneanlegg. Mange transportbedrifter har fått merke de negative følgene. NLF har hatt møte med Kystverket for å forsøke å finne løsninger.
Internasjonale krav
I ISPS-koden stilles kravet om at hver havn, som omfattes av ordningen, skal få kartlagt risikonivå, lage planer for nødvendige sikkerhetstiltak og gjennomføre disse.
Les mer