Sikkerhet på billigsalg
På mandag forrige uke ble det 162. Storting høytidelig åpnet av Kongen med all den pomp og prakt det medfører. I den anledning ble Karl Johan sperret av med sikringsgjerder. På tirsdag kunne forbipasserende se to litauiske trailere bistå i oppryddingen etter mandagens høytideligheter. Lastebil.no fikk tips om saken fra en av våre medarbeidere, som reagerte på synet. Kunne det virkelig være tilfelle at det offentlige med viten og vilje benyttet seg av østeuropeisk lavpristransport når kongen skulle sikres? Vi bestemte oss for å grave i saken.
Hvem har bestilleransvaret?
For å kunne stille våre spørsmål måtte vi finne ut hvem som hadde bestilleransvaret. Vi slo derfor først på tråden til Stortinget, som mente kommunen eller politiet var riktig vedkommende. Vi ringte så bymiljøetaten i Oslo, som henviste oss til eventbyrået One4Event. I følge kommunen var det de som leverte gjerdene. Vi antok dermed at det var bymiljøetaten som hadde bestilt deres tjenester. NLF tok så kontakt med Pierre Kjellberg, senior advisor i One4event. På spørsmål om hvem som var deres oppdragsgiver får vi inntrykk av at det er politiet som har leid inn eventbyrået.
Da vi spurte videre om de hadde stilt krav angående utslipp fra lastebilene eller sosiale forhold for sjåførene, ønsket han ikke å kommentere dette, men henviste til politiet. På direkte spørsmål fra NLF var han derimot åpen på at pris og tilgjengelighet var eneste kriterium fra hans side når den litauiske transportøren ble valgt. Gjerdene skulle transporteres til firmaets lager i Helsingborg. Med andre ord er dette en internasjonal transport, noe som ikke gir sjåførene krav på norsk lønn selv om de i prinsippet utfører arbeid for norske myndigheter.
– Det er åpenbart et stort sprik mellom liv og lære, sier administrerende direktør Geir A. Mo i en kommentar. – Samtidig som våre medlemmer forbereder seg på de nye lavutslippssonene byrådet har planlagt, så benytter det offentlige seg av forurensende, østeuropeisk lavpristransport mens de enda har sjansen.
Kommunen og politiet peker på hverandre
Etter våre samtaler med nevnte eventbyrå har vi prøvd å innhente kommentar fra politiet. De har gjentatte ganger besvart våre henvendelser med at de er usikre på om det er politiet eller kommunen som har bestilt tjenesten. De ba oss derfor om å ta kontakt med kommunen på nytt. Kommunen, på sin side, retter pekefingeren mot politiet. Tilbake sitter vi med en rekke ubesvarte spørsmål. Hvem er det egentlig som har bestilleransvaret i denne saken? Hvilke krav stiller egentlig det offentlige til sine tjenesteleverandører og deres underleverandører? Det at landets paradegate blir sikret i forbindelse med åpningen av stortinget ved hjelp av utenlandske lastebilsjåfører uten krav på norsk lønnsnivå, med utstyr som ikke oppfyller Oslo kommunes egne krav til lavutslipp som trer i kraft i løpet av vinteren, er etter vår mening skandaløst. Det hele topper seg når verken Stortinget, kommunen eller politiet ser ut til å vite hvem som egentlig har bestilt tjenesten. I skrivende stund har vi etter seks dager enda ikke fått svar.
Synliggjør behovet for Fair Transport
– Med tanke på tilbakemeldingene vi har fått fra politikerne under valgkampen når vi beskriver utfordringene våre medlemmer har i møte med konkurranse fra utenlandske lavprisaktører er dette nedslående, sier NLFs administrerende direktør.
– Dersom representantene som overvar kongens trontale i stortingssalen visste at sikkerheten hans ble ivaretatt gjennom å frakte sikkerhetsgjerder fra Helsingborg med østeuropeisk lavpristransport tror jeg det ville gitt en vond smak i munnen.
– Dette synliggjør på en ypperlig måte hvorfor det er behov for en merkeordning som Fair Transport, slik at transportkjøpere lettere kan ta et informert valg. Når vi kommer til bunns i hvem i det offentlige som egentlig har ansvaret for denne saken tar vi gjerne et møte med dem, dersom de ønsker å lære hvordan de som transportkjøper skal stille de riktige spørsmålene, og på den måten sikre seg trygg transport fra ansvarlige transportører.
Les også: Dette er transportkjøpers ansvar