Likeverdige konkurransevilkår mellom norske og utenlandske transportører står høyt på prioriteringslisten til NLF. Derfor har organisasjonen i flere år kjempet for etablering av både et kabotasjeregister og obligatoriske elektroniske fraktbrev. Sammen vil disse virkemidlene kunne luke ut både useriøse og kriminelle aktører.
Les merStatens vegvesen har avdekket blant annet 194 grove brudd på kjøre- og hviletidsreglene i Tonerud Transport. Av de 27 anmeldte sjåførene har over 20 fått forelegg så langt. Det mest alvorlige tilfellet førte til en fengselsdom på 60 dager, hvorav 30 av disse ble gjort ubetinget. Selskapet er nå også anmeldt, melder Vegvesenet.
Les merI en fersk rapport fra A-krimsenteret i Oslo og Akershus blir det slått fast at det nærmest råder en «Ville Vesten»-tilstand for varebiltransporten i fylkene. Les eksemplene fra virkeligheten her.
Les merAdvokat Sandra Latotinaite hadde inntil nylig en intensjonsavtale med tidligere ansatte om å anmelde selskapet for blant annet dokumentforfalskning. Nå har hun i stedet tatt på seg styreverv i samme bedrift, for å etter sigende rydde opp fra innsiden. – Jeg fastholder det jeg har sagt tidligere, opplyser hun til Lastebil.no.
Les merEn østeuropeisk sjåfør som fikk kjøreforbud av Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen svarte med å gi kontrolløren et takkebrev. – Sånt vekker jo følelser. Den sier jo noe om hvilket forhold noen arbeider under, sier Rogneby.
Les merTidligere i høst fikk to tidligere ansatte i Vlantana Norge 1,5 millioner kroner i erstatning gjennom et forlik fremforhandlet av advokat Sandra Latotinaite. Nå har advokaten byttet side, og takket ja til et styreverv i selskapet. – Alle fortjener en ny sjanse, oppgir hun til Lastebil.no.
Les merVegvesenets løyveseksjon har konkludert med at den faktiske driften og hovedadministreringen av Vlantana Norge skjer gjennom moderselskapet Vlantana UAB i Litauen, og ikke i det norske selskapet. De varsler derfor nå tilbakekallelse av samtlige av Vlantana Norges godsløyver.
Les merTesla Cybertruck som ble lansert denne uken oppgis med en egenvekt på 2,7 tonn og nyttelast på 1,6 tonn. Hvis disse tallene stemmer, vil totalvekten ende på 4,3 tonn og kjøretøyet klassifiseres som en lett lastebil, med krav om lastebilsertifikat.
Les merFrank Steensen Transportforretning AS utfører en stor del av melketransporten i Nord-Norge. Ved å bli Fair Transport-sertifisert sikrer ikke bare bedriften solid kvalitetsdokumentasjon overfor sine kunder. De oppnår også færre skader, lavere drivstofforbruk og reduserte sykedager.
Les merSchenker og ASKO har allerede terminert sine kontrakter. Nå forsvinner også PostNord-oppdragene. – Vi iverksetter en rekke tiltak på leverandørsiden i lys av Vlantanasaken, forteller kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen.
Les merEr du interessert i politikk og har et brennende ønske om å bidra til en positiv endring innen transportnæringen? Nå har du sjansen til å sikre deg praktikantplass i NLFs lobbyorgan Nordic Logistics Association (NLA) i Brussel.
Les merDen første politianmeldelsen av Vlantana Norge er nå levert. Avsender er Vegvesenets utekontrollseksjon i Region Øst. Rapporten som ligger bak avslører enda mer kriminell virksomhet i selskapet enn det som tidligere var kjent.
Les mer