Siden Oslofjordtunnelen åpnet i 2000, har branner og ulykker ført til at den har måttet stenge en rekke ganger. Da må alternative ruter benyttes, noe som fører til lange omveier. I tillegg blir det mye unødvendig trafikk gjennom Oslo.
På topp hos SVV
For å få til en bedre trafikkflyt og en tryggere vei, skulle man bygge et nytt løp så snart Stortinget gav grønt lys for det.
I mai rangerte Statens Vegvesen (SVV) den undersjøiske tunnelen på første plass over prioriterte prosjekter. Samtidig uttrykket samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, at det godt kunne tenkes at han ville be Stortinget gi grønt lys før sommeren.
Nå er derimot ordlyden en annen, for nå skal det spares.
Bekymret
Det nye tunnelløp i Oslofjordtunnelen er et prosjekt som vil koste 5,8 milliarder kroner. Det er klart for oppstart, og behovet er enormt.
Både NHO Oslo og Viken og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) forventer at et nytt tunnelløp får klarsignal i årets budsjett. Samtidig frykter de at det kan bli utsatt igjen, fordi regjeringen i lenger tid har senket forventningene til veiprosjekter i statsbudsjettet.
– Vi er engstelige for de signalene vi får, men dette tunnelløpet kan ikke utsettes lenger. Dersom Stortinget i høst ikke bevilger pengene, så kan jeg love at dette blir en sak forbundsstyret vårt griper tak i, sier regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke, som nylig ble intervjuet om dette på NRK.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Trafikksikkerheten i fare
Senest den 19. september var det en ny lastebilbrann i tunnelen, som førte til stenging. Den føyer seg inn i en lang rekke med lignende hendelser. Trolig er det bare flaks at ingen har kommet alvorlig til skade.
– Dette gryteklare og svært viktige prosjektet, både for norsk samferdsel og for næringslivet, må gjennomføres med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til trafikantene som her står i fare, understreker Bjerke.
Også NHO Oslo og Viken mener at det er helt avgjørende for trafikkflyten og trafikksikkerheten å få satt i gang med prosjektet.
– Hvis dette blir skutt ut i tid, blir det nok en lang periode med stengt tunnel og uforutsigbarhet for bedriftene. Det er ikke holdbart i lengden, sier Gjermund Løyning, regionsdirektør i NHO Oslo og Viken til NRK.
Må prioritere rett
Regjeringen har ved flere anledninger prøvd å dempe forventningene til veibudsjettet. NLF sendte i den forbindelse et brev til blant annet samferdselsministeren i forkant av budsjettkonferansen, med en liste over hvordan regjerningen nå bør prioritere.
I brevet har NLF bedt regjeringen fokusere på tradisjonell samferdsel som rassikring, vedlikehold av fylkesveger og fullføring av helt nødvendige prosjekter, som for eksempel Oslofjordtunnelen. Store ideologiske prosjekter bes settes på vent.