Det var Støre og Vedum som søndag lekket nyheten om at det settes av 300 millioner kroner i oppstartsmidler til vei- og jernbaneprosjektet Arna-Stanghelle (K5).
Budsjettlekkasje
Statsministeren og finansministeren var begge på besøk i Bergen og Øygarden som en del av valgkampen. I Arna presenterte de nyheten om det planlagte vei- og baneprosjektet som er hovedfartsåren mellom øst og vest for både veitrafikk og jernbane.
De har også folket i fylket med seg. En ny NRK-måling viste at et overveldende flertall (70 prosent) ønsker at denne ulykkesveien prioriteres fremfor gigantprosjektet Hordfast.
Les også: Vestlendingene «skroter» prestisjeprosjekt
Nestleder i NLFs fylkesstyre i Hordaland, Torgils Rogne, har tidligere sagt til Avisa Hordaland at han er glad for at folket gjennom denne meningsmålingen har vist hvor viktig dette veiprosjektet er for dem.
Viktig påvirkningsarbeid
Siden 90-tallet har over 60 personer mistet livet på E16 mellom Bergen og Voss. I budsjettforslaget for 2023 ble prosjektet nok en gang nedprioritert, men da fikk transportnæringen nok. NLF, i samarbeid med Aksjonskomitèen NOK er NOK, ble det aksjonert og en stor lastebilkonvoi mellom Bergen og Voss fikk stor oppmerksomhet i media.
Les også: – Vi kan ikke akseptere flere tapte liv før noe gjøres
I tillegg dro representanter fra NLF, både lokalt og sentralt, til Stortinget og krevde at K5 skulle tas inn igjen i kommende budsjett. Med seg hadde de 50 personer bestående av organisasjoner, næringsliv og politikere fra Vestlandet. På den måten fikk de prosjektet tilbake i budsjettet, og nå er det altså satt av penger til oppstart.
Det må sies å være en seier for NLF og alle som har kjempet en lang kamp for vei- og jernbaneprosjektet Arna-Stanghelle.