Senest i april arrangerte NLF en politiske markeringen i form av en konvoi hvor de tydelig sa ifra at de ikke aksepterer at prosjektet nok en gang settes på vent.
Les også: En 4,2 km lang konvoi for ny Røldalstunnel
3,8 milliarder kroner
Tirsdag meldte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) at regjeringen nå lover penger til prosjektet, som Vegvesenet hadde på sin topp fire av prioriterte prosjekter for byggestart i 2023. Statens vegvesen anslo i mars at E134 Røldal-Seljestad vil koste 3,8 milliarder kroner.
Offentliggjøringen, som skjedde på en pressekonferanse på vestsiden av den gamle Røldalstunnelen, kommer dagen etter at regjeringen kunngjorde at de setter av penger til ny Oslofjordtunnel i statsbudsjettet. Også denne tunnelen er på E134.
Les også: NTP: – E134 Haukelifjell har gått fra «gryteklar» til «overkokt»
Fornøyd
– Det er mange som har jobbet målrettet for dette prosjektet i over 20 år. Det er derfor en stor dag for sjåførene som daglig ferdes over Haukeli og næringslivet i Nord-Rogaland og hele Vestlandet, sier NLFs regionsjef, Reidar Retterholt.
Nye tall viser at det er en tungtransportdel på 20 prosent, og med den nye tunnelen spares sjåførene tusen høydemeter og reduserer reisetiden med rundt 25 minutter.
– Enkelt utregnet blir det en reduksjon på inntil 50 liter diesel på strekningen. Det vil si at tunnelen vil redusere energiforbruket betydelig i tillegg til at trafikksikkerheten på strekningen får et enormt løft, sier Retterholt.
Les også: Lover byggestart for ny Oslofjordtunnel i 2024: – Kom oss i forkjøpet