Yrkeslivet på veien innebærer daglig risiko i trafikken. De som har vært innblandet i alvorlige hendelser, enten det gjelder ulykker, ran eller overfall, trenger ofte hjelp til å bearbeide det de har vært gjennom.
Uvurderlig hjelp
– Hjelpen en yrkessjåfør kan gi til en kollega som har opplevd noe lignende, er uvurderlig. Kollegahjelperne kjenner bransjen og har gjennomgått opplæring i menneskelige reaksjoner og samtaleteknikker etter alvorlige hendelser. Etter en ulykke kan det psykiske presset være enormt, og det å ha noen å snakke med kan være en stor lettelse, sier Guttorm Tysnes, regionsjef i NLF og fagansvarlig for Kollegahjelpen.
Hvert år bistår Kollegahjelpen flere sjåfører, og det er viktig å understreke at man ikke trenger å være NLF-medlem for å få hjelp. Flere sjåfører som Kollegahjelpen har hjulpet, forteller at den støtten og veiledningen de har fått har vært avgjørende for å komme seg tilbake bak rattet.
Kollegahjelpen er også opptatt av å gi støtte til sjåfører som er vitner til en ulykke, for eksempel som bil nummer to eller tre, som ofte ser og opplever traumatiske scener.
– Disse sjåførene kan også bli vitne til grusomme hendelser og kan bli nødt til å utføre førstehjelp på stedet. De må også ivaretas i ettertid, understreker Tysnes.
Normalt å få en reaksjon
Det er helt normalt å reagere psykisk etter en alvorlig hendelse i trafikken. Følelser som uvelhet, redsel, tristhet, eller bekymring er naturlige reaksjoner på unormale hendelser.
Hvis du sliter med tanker etter en ulykke som er vanskelig å legge fra seg, ikke nøl med å ta kontakt med Kollegahjelpen. Alle kollegahjelpere har taushetsplikt!
Slik fungerer Kollegahjelpen:
Etter en hendelse, enten det gjelder en trafikkulykke, ran eller overfall, kan sjåføren selv, en pårørende, arbeidsgiver, kollega, politiet eller helsepersonell kontakte Kollegahjelpen.
Ring 415 44 400. Alarmsentralen setter deg i kontakt med den kollegahjelperen som er geografisk nærmest. Kollegahjelperen tar deretter direkte kontakt for å tilby støtte.