Tillegget er i skrivende stund åtte prosent ved transporter i Norge og 12 prosent ved internasjonalt/grenseoverskridende transport, men T...
De skyhøye drivstoffprisene tar mye plass i dette nyhetsbrevet, men det skjer også mye positivt i og rundt transportbransjen.
Kl. 11.00 i dag starter NLFs tariff- og arbeidsgiverkonferanse på Holmen fjordhotell, det er fortsatt mulig å delta. Les mer, og meld deg på her
Regjeringens manglende vilje til å hjelpe transportnæringen i forbindelse med de høye drivstoffprisene kan få alvorlige følger, les mer her
NLF krever: Statens vegvesen må gå foran som en ansvarlig transportkjøper. Les saken her
Det arrangeres både regionale årsmøter og ulike NLF-kurs de nærmeste ukene, se hele oversikter her
Grønn transport til frokost. Frokostsamtale med klima- og miljøminister Espen Barth Eide, tirsdag 5. april kl. 08:00-08:45.
Klimautslippene fra transport skal halveres innen 2030, og gå mot null i 2050. Hva skal til for å sette fart i grønn omstilling i transportsektoren? Hvilken rolle kan Grønt landtransportprogram spille? Er høye energi- og drivstoffpriser en drahjelp eller et hinder i omstillingen? Hva må vi gjøre selv, og hvor kan vi lene oss på EU og våre europeiske naboer?
• Espen Barth Eide, klima og miljøminister
• Ingelin Noresjø, prosjektleder GLP
• Ingvild Kilen Rørholt, fagansvarlig for transport i ZERO
• Geir A. Mo, adm.dir. Norges Lastebileier-Forbund
Meld deg på det digitale frokostmøtet her
Oppheving av vinteraksellast i Troms og Finnmark 25 mars
En stor andel av fylkesveger og kommunale veger har for dårlig bæreevne til at tungtransport kan kjøre med fulle lass. Dette har både et økonomisk og et miljømessig aspekt, siden det må kjøres flere turer. I perioder med nok frostmengde og tele i vegen har disse vegene god nok bæreevne til at normal aksellast på 10 tonn kan tillates. For å utnytte vegens bæreevne i denne perioden ble det innført vinteraksellast på 304 km fylkesveg i Troms og 53 kilometer kommunal veg i Balsfjord kommune 8. desember 2021
På grunn av en langvarig mildværsperiode ser vi ut fra telegrensemålere i vegene at tining er begynt og teleløsningen begynner å nærme seg, spesielt i lavlandet. Vinteraksellast i Troms og Finnmark oppheves derfor fra fredag 25. mars 2022 kl. 24:00. Ordinær tillatt aksellast for den enkelte vegliste gjøres gjeldende fra samme tidspunkt. Vinteraksellast vil bli innført igjen neste vinter når forholdene tilsier det. For informasjon om vinteraksellast, ring: 175.
Har du fått med deg den nye mva-melding?
En skikkelig gladmelding til alle dere som driver bedrift! Skatteetaten forenkler innlevering av mva-meldingen. På høy tid tenker vi. Målet er å automatisere prosessen ved at majoriteten av meldingene leveres via et regnskapsprogram, slik at feil og mangler reduseres. Så hva betyr egentlig den nye mva-meldingen for deg? Det kan du lese mer om her.
I Visma eAccounting vil den nye mva-melding være klar til du skal levere for første termin!
Tillegget er i skrivende stund åtte prosent ved transporter i Norge og 12 prosent ved internasjonalt/grenseoverskridende transport, men T...
Tillegget er i skrivende stund åtte prosent ved transporter i Norge og 12 prosent ved internasjonalt/grenseoverskridende transport, men Toten Transport presiserer at tillegget kan endres på få dager.
De skyhøye drivstoffprisene rammer transportbransjen hardt. Toten Transport sendte onsdag kveld ut e-post til alle kundene sine.
– I dag hadde de på Raufoss en dieselpris på 26 kroner literen. Dette krever ekstraordinære tiltak, og hele næringskjeden må være med å bære disse kostnadene. Vi er en aktør som må ta et samfunnsansvar, sier Finn Martinsen til OA.no.
Han er konsernsjef i Toten Transport, selskapet som har 250 biler som kjører på kryss og tvers i Norden.
– Vi beklager disse nødvendige tiltakene, men situasjonen er utenfor vår kontroll, skriver Finn Martinsen i brevet.
I e-posten skriver de nå må innføre et ekstraordinært energitillegg på alle transporter som utføres med virkning fra 14. mars. Bakgrunnen er energiprisene som de siste månedene har steget voldsomt i landet. En av årsakene til den voldsomme prisstigningen er krigen i Ukraina. Siden Russland invaderte nabolandet har råvareprisen på olje steget med rundt 30 dollar fatet. Onsdag har prisen på drivstoff oversteget 25 kroner literen flere steder i Norge, og den nærmer seg 30 kroner enkelte steder.
– Truckdiesel har steget med over fem kroner literen siden nyttår, noe som er en økning på nesten 33 prosent. Krigen i Europa har ført til et veldig urolig energimarked og prisene har spesielt økt mye de siste dagene. Toten Transport drifter på norske premisser og kostnader uavhengig av nasjonalitet på sjåførene, skriver Martinsen og fortsetter: – Vi har med dette tatt et aktivt samfunnsansvar i forhold til anstendige rammebetingelser og tatt avstand fra sosial dumping. En hel eller delvis kostnadsdekning er nødvendig for at dette kan gjennomføres.
Tillegget er i skrivende stund åtte prosent ved transporter i Norge og 12 prosent ved internasjonalt/grenseoverskridende transport, men Toten Transport presiserer at tillegget kan endres på få dager.
– Dette ekstraordinære energitillegget vil justeres ukentlig, og det vil bli fjernet så snart dieselprisene normaliseres. Den spente situasjonen i Europa, usikkerheten fremover og en vesentlig sjåfør- og kapasitetsmangel, gjør at vi må påberegne ytterligere økninger i fraktprisene tiden fremover. Dette vil kunne bli regulert med kortvarsel, skriver Martinsen i brevet.
Martinsen forteller at han absolutt ikke sender brevet med glede, og at dette er på grunn av krise i bransjen.
– Vi har sittet i krisemøter i dagevis. Dette er det som kreves. Vi står i en krise, og vi må være lojale og sørge for å få en forsvarlig produksjon. Det verste som kan skje er at våre partnere går konkurs, sier konsernsjefen.
Onsdag 9. mars har Norges Lastebileierforbund (NLF) og NHO Transport og Logistikk sendt et brev til Finansminister Trygve Slagsvold Vedum, opplyser NFL i sin pressemelding. I brevet stiller de krav om tiltak for å redusere den negative effekten av den galopperende kostnadsutviklingen i godstransport.
-Det er hinsides at den norske staten skal sitte og ta inn så mye ekstrainntekter mens næringsliv, transportører og forbrukere taper penger hver dag, sier NLFs Geir A. Mo NLF krever at regjeringen griper inn og fjerner veibruksavgiften som følge av de galopperende drivstoffprisene.
Siden 1. januar 2021 har dieselprisen i Norge steget med 65,24%. I går steg dieselprisen med 1,20 kr./liter og i morgen vil den stige med...
Siden 1. januar 2021 har dieselprisen i Norge steget med 65,24%. I går steg dieselprisen med 1,20 kr./liter og i morgen vil den stige med ytterligere 0,80 kr./liter, noe som vil gi en literpris på kr. 19,34 eks. MVA. -Det er hinsides at den norske staten skal sitte og ta inn så mye ekstrainntekter mens næringsliv, transportører og forbrukere taper penger hver dag, sier NLFs Geir A. Mo I dag har NLF og NHO Transport og Logistikk sendt et brev til Finansminister Trygve Slagsvold Vedum med krav om tiltak for å redusere den negative effekten av den galopperende kostnadsutviklingen i godstransport.
I løpet av 2021 steg drivstoffprisene med hele 26 %. En liter diesel levert via CircleK hadde pr. 1. januar 2021 en pris på kr. 11,22 ex MVA pr. liter. Pr 9. mars 2022 kostet den samme literen kr. 18,54 eks. MVA! Det er en differanse på hele kr. 7,32 tilsvarende 65,24 %. Fra 1. januar i år er økningen på 4,59 kr = 32,9 %! Bare de to siste døgnene har prisen økt med 176 øre + MVA! Det spås en dobling i oljeprisen de neste månedene – noe som vil medføre en ytterligere sterk økning i prisene.
-For transportleverandører som er hektet opp i avtaler som ikke gir rom for prisjusteringer basert på endringer i drivstoffprisene er dette drepen, sier Mo som frykter et konkursras i bransjen dersom regjeringen ikke tar grep.
Norsk transportnæring består i hovedsak av små og mellomstore bedrifter uten stor administrasjon, økonomisjefer eller forhandlingssjefer. De er spredt utover i by og bygd og utgjør en svært viktig del av grunnlaget for vår spredte bosetting, og ikke minst for at det også finnes arbeidsplasser for den parten i et forhold som ikke er sysselsatt i helse eller skole. Hele 75 % av medlemsbedriftene NLF har fem eller færre biler. NHO Logistikk og Transport organiserer drøyt 500 medlemsbedrifter med om lag 13 000 egne ansatte. Til sammen sørger våre bedrifter for å opprettholde forsyningslinjer og vareflyten over hele landet. Uten våre bedrifter og ansatte stopper Norge i løpet av kort tid. Å bevare en lønnsom norsk transportnæring er av avgjørende betydning ikke minst av beredskapsmessige hensyn, noe pandemien og den pågående krisen til fulle viser oss.
- Mange av våre medlemmer har ikke likviditet til å klare seg gjennom denne krisen. Staten må nå gå foran og ta initiativ til å reforhandle alle anbud som transportører og alle andre er involvert i slik at vi får reflektert den drivstoffprien vi nå opplever, fortsetter Mo.
Den norske stat tjener enorme summer på den oljeprisutviklingen vi ser nå. Økonomer avisen Dagens Næringsliv har snakket med har beregnet at Norge kan tjene seks ganger så mye på den pågående krisen som beregningene som lå til grunn for årets statsbudsjett.
- Inntektene kan bli ufattelige 1 750 milliarder kroner ifølge anerkjente økonomer. Det er sannsynlig at disse beregningene er heftet med en del usikkerhet, men at Norge vil ha enorme ekstra inntekter som følge av den internasjonale situasjonen er hevet over tvil. Landet har derfor gode muligheter til å iverksette ekstraordinære tiltak, sier NLFs direktør.
Her er brevet NLF og NHO LT i dag sendte til finansministeren, morgendagens dieselpris er påført for hånd. Foto: André Kjernsli.
Situasjonen som beskrives ovenfor er dramatisk, og konsekvensene for norske arbeidsplasser og næringsliv kan bli like dramatisk hvis ikke Staten bruker noen av de store ekstrainntektene til å avhjelpe situasjonen og konsekvensene for transportnæringen.
- På samme måte som Staten ved starten av pandemien innførte ekstraordinære tiltak i mange hundre milliarders klassen, og ved starten av strømkrisen også innførte tiltak for særskilte næringer, må Staten nå innføre tiltak for å sikre økonomisk grunnlag for norske transportselskaper.
NLF og NHO Transport og Logistikk ber derfor om at følgende tiltak blir iverksatt;
1) Midlertidig reduksjon eller fjerning av veibruksavgiften.
NLF og NHO LT ber om at staten midlertidig reduserer eller fjerner veibruksavgiften. Den utgjør kr. 3,52 pr. liter diesel og vil være et vesentlig bidrag til å bedre likviditeten til transportselskapene. Tiltakene kan innføres generelt eller det kan avgrenses til godstransport og egentransport i næring. Praktisk kan det gjennomføres av selskapene som distribuerer drivstoff, som allerede i dag administrerer innkreving av drivstoffavgifter på vegne av staten. Utenlandske selskaper med felleskapstillatelse som fyller drivstoff i Norge, kan få refundert
avgiftene f.eks. ved å levere inn et refusjonskrav basert på dokumenterte utlegg ved utgående grensekryssing. Dette bør kunne gjøres på en enkel og ubyråkratisk måte. Tiltaket vil, etter vår vurdering, enkelt la seg finansiere gjennom statens økte inntekter som følge av den internasjonale situasjonen. Hvis en legger til grunn at næringen bruker ca. 1 milliard liter diesel pr. år vil inntektstapet for Staten blir på om lag 3,5 mrd kroner pluss MVA. Sett i sammenheng med de enorme ekstrainntektene Staten vil få som følge av krisen er dette overkommelig.
2) Innføring av ordning med «Professional diesel» i Norge
Som et tillegg til midlertidig fjerning av veibruksavgiften, ber vi Regjeringen vurdere å innføre ordningen med «Professional Diesel» i Norge. Professional diesel er en ordning der staten etter nærmere regler, med utgangspunkt i EUs energiskattedirektiv, refunderer innbetalt avgift til selskapene som omfattes av ordningen. Refusjonsordningen er i bruk i 8 EU land og er i ferd med å bli innført også i Finland.
Ordningen innebærer altså at staten, etter nærmere regler, refunderer innbetalt avgift til selskapene i transportnæringen. Nivået for refusjon er, etter det vi har funnet ut, mellom 17 og 25 Eurocent pr. liter. Fordelen med ordningen er at den er et EU-godkjent system hjemlet i EUs energiskattedirektiv. Dette direktivet er riktignok ikke gjeldende i Norge, men etter vår vurdering vil en nasjonal ordning for refusjon ikke kunne overprøves av ESA så lenge ordningen utformes i tråd med dette direktivet.
Det er også grunn til å stille spørsmål med grunnlaget for de høye CO2 avgiftene på drivstoff gitt situasjonen nå. Hensikten med å prise CO2 så høyt som en gjør nå er å bidra til høyere priser på fossilt drivstoff for å lette overgangen til fossilfrie løsninger. Slik situasjonen nå er det åpenbart at det ikke er behov for en slik avgift.
Ønsker du å lese hele brevet til finansministeren? Klikk her
Den neste måneden vil det være militær trafikk på veier Sørøst-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge. Statens vegvesen ber trafikantene være ek...
Den neste måneden vil det være militær trafikk på veier Sørøst-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge. Statens vegvesen ber trafikantene være ekstra oppmerksomme.
- Militær kolonnekjøring og øvelsesaktivitet kan føre til forsinkelser i trafikken i de berørte områdene de neste ukene. Vi ber trafikantene være ekstra oppmerksomme, sier Nils Karbø, avdelingsdirektør for trafikkstyring og beredskap i Statens vegvesen.
Den lenge planlagte øvelsen gjennomføres av Forsvaret i siste halvdel av mars måned.
Under øvelsen vil det være aktivitet langs deler av veinettet. Disse områdene vil være skiltet spesielt, og av sikkerhetshensyn vil Militærpolitiet stoppe trafikken og informere om det som foregår.
I Sørøst-Norge vil det være mest trafikk ved Rena, Elverum, Flisa, Sessvollmoen og Jørstadmoen. Fylkesveinettet øst for Glomma mellom Flisa og Rena bli særlig berørt. Før og etter øvelsen vil det være militær kolonnetrafikk på E6 mellom Fredrikstad og Hamar, riksvei 3 mellom Hamar og Rena, riksvei 2 mellom Kongsvinger og Elverum.
I Midt-Norge vil det i hovedsak være aktivitet på Fosen og i stjørdalsområdet. Det vil ikke være aktivitet under selve øvelsen her.
I Nord-Norge vil aktiviteten i all hovedsak foregå mellom Nordkjosbotn og Narvik. Under øvelsen vil E6 og fylkesveinettet i Bardufoss og Sørreisa bli mest berørt. Før og etter øvelsen vil det blant annet være kolonnetrafikk på riksvei 80 mellom Bodø og E6, E10 mellom Bjørnefjell og Tjeldsundbrua og fylkesveinettet mellom Bardufoss og Sørreisa. I tillegg vil det være aktivitet i Bodø og på Porsangermoen.
Statens vegvesen oppfordrer trafikanter og øvrig publikum til å følge med på trafikkinformasjon og informasjon som gis av Forsvaret og andre myndigheter om øvingsaktiviteten.
- Dette er spesielt viktig for trafikanter i de områdene som blir berørt under selve øvelsen. Generelt oppfordrer vi trafikantene til være ekstra oppmerksomme og beregne litt ekstra kjøretid, sier Karbø.
Programmet for Tariff- og arbeidsgiverkonferansen 2022 har fått et tilskudd i siste sekund. Vi kan nå bekrefte at næringsminister Jan Chr...
Programmet for Tariff- og arbeidsgiverkonferansen 2022 har fått et tilskudd i siste sekund. Vi kan nå bekrefte at næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) kommer på konferansens andre dag.
Dermed kan vi nok en gang slå fast at det blir en spennende og aktuell konferanse, med godt innhold og gode muligheter til å treffe relevante personer.
Næringsministeren skal snakke om hvordan en aktiv næringspolitikk kan trygge norsk transportnæring. I en tid med store utfordringer knyttet til kostnadsøkninger, ikke minst i form av drivstoffutgifter, og et grønt skifte som skal gjennomføres, blir det spennende å høre hva han har å si.
Komplett program finner du her
Stedet for konferansen er Holmen Fjordhotel i Asker.
Og for deg som tilhører en tariffbedrift – husk at «førstemann til mølla» fra din bedrift deltar gratis!
Påmeldingsfristen har egentlig gått ut, men dersom du ønsker å delta kan du kontakte administrasjonskonsulent Lill Korsnes på e-post: lk@lastebil.no eller tlf: 452 77 206
Vel møtt på Holmen 23. og 24. mars!
Skatteetaten forenkler for næringsdrivende, og i år får de aller fleste enkeltpersonforetak en ny digital skattemelding.I den forbindelse...
Skatteetaten forenkler for næringsdrivende, og i år får de aller fleste enkeltpersonforetak en ny digital skattemelding.
I den forbindelse er det laget en egen nettside for de som kjører drosje eller godstransport på skatteetaten.no.
Tidligere leverte alle næringsdrivende skattemelding via Altinn, og la ved næringsoppgave og vedleggsskjemaer.
Skattemeldingen, næringsoppgavene og vedleggsskjemaene er nå slått sammen, slik at enkeltpersonforetakene fyller ut alt i næringsspesifikasjonen i skattemeldingen sin på skatteetaten.no eller i regnskapssystemet sitt.
For de fleste holder det derfor å levere én skattemelding, der de oppgir både sine personlige skatteforhold og opplysninger om næringsvirksomheten sin.
Det gjør utfylling og innsending av skattemeldingen enklere, raskere og riktigere.
Nytt i år, er også at enkeltpersonforetak får skattemeldingen samtidig som lønnsmottakere og pensjonister.
Skattemeldingen sendes ut i puljer fra 16. mars, og de blir varslet når skattemeldingen er klar.
Side for drosje og godstransport:
https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/skatt/skattemelding-naringsdrivende/hjelp-til-skattemelding/drosje/
Mer informasjon om ny skattemelding for næringsdrivende:
www.skatteetaten.no/skattnaring