– Etter å ha slåss for å få finansministeren og resten av regjeringen til å erkjenne de utfordringer deler av vår næring sliter med,...
Det går mot sommerferie, men i ukens nyhetsbrev skal vi begynne å snakke om vinteren.
Det har vært en del diskusjon på om det vil kunne bli mangel på vinterdekk, og om prisene vil komme til å øke i tiden fremover, som følge av krigen i Ukraina.
For dere som er medlem i NLF, vil det i alle fall ikke gjeldene denne vinteren. Nå har Dekkmann sikret seg store partier med dekk, og de gir alle NLF-medlemmer et giganttilbud.
Du som NLF medlem får nå tilgang til eksklusive dekkpakker. Ta kontakt med din nærmeste Dekkmann avdeling for bestilling.
Kampanjeperioden varer fra 15.06 - 01.09. Frist for bestilling er 01.09.2022. Faktureres til avtalt pris ved påmontering i høst, senest den 01.12.2022.
Alle priser er eks mva og miljøavgift. Prisen varierer ut ifra type dekk og dimensjon.
Høsten 2022 vil NLF øke fokuset på kompetanseheving for medlemmene.
Det vil derfor bli gjennomført flere kurs i hver region i perioden september, oktober, november.
Mandag sendte NLF ut en SMS til alle medlemmer, hvor det ble bedt om en tilbakemelding på hvilke kurs som kan være aktuelle.
Nå oppfordrer NLF så mange som mulig til å svare. Du kan følge linken under her:
Her kan du registrere hvilke kurs du ønsker å delta på i høst.
Som en del av kompetanseløftet 2022 vil det bli holdt digitalt kurs i kontrakter, forhandlinger og vintedrift den 30.juni.
Det vil bli holdt både klokken 13:00-15:00 og klokken 18:00-20:00.
Kursene blir kjørt over Teams med maks 15 deltagere på hvert av dem. Det blir også rikelig med tid for spørsmål underveis.
Det er, Robert Aksnes fra Vectio og, Jone Klingsheim fra NLF, som står for kursingen.
Det vil blant annet bli sett på tekster i kontraktene og hva det betyr i praksis. NLF kalkylene vil også bli benyttet for å se hvordan innholdet kan påvirke kostnadsbildet.
Husk å ha en PC med fungerende kamera og mikrofon
Statens vegvesen (SVV) lanserer to hjelpemidler til yrkessjåfører som kjører lastebil.
De to hjelpemidlene er en ruteplanlegger for tungbil og appen «Vegvesen trafikk», med etterlengtede funksjoner som mulighet for å legge inn høyde på kjøretøyet og få opp tilpasset rute, samt få oversikt over alle døgnhvileplasser.
I filmene under her, kan du få en introduksjon i hvordan de to nye hjelpemidlene fungerer:
Det har vært en fin tradisjon at vi har hatt Samferdselsministeren med på medlemsmøtene våre under Arendalsuka. I år er det Jon Ivar Nygård som kommer.
Det er onsdag 17. august kl. 18.00 hos Bertel O Steen på Stoa.
Det er nok av saker å ta av i år som er generelt for bransjen, men også mange regionale saker som er viktigere enn noen gang.
Blant de regionale er det først og fremst alle veiprosjektene som nå er «satt i spill». Ytre ringvei, Tvedestrand – Sørlandsporten, Kragerø – Bamble, Mandal – Lyngdal og Bue Ålgård.
I tillegg er Lyngdal – Bue trolig skutt langt ut i tid.
Vi har også en meget viktig vei fra Haugalandet til Østlandet og E134 er helt avgjørende for næringstrafikken mellom Øst- og Vestlandet. Røldalstunnelen er topp prioritert av Vegvesenet, men nå er det ingenting som er sikkert lenger.
Statens vegvesen har lyst ut en konkurranse om etablering av flere døgnhvileplasser langs E6 mellom Moss og Oslo. Så langt har ingen meldt sin interesse. – Det vil være en skandale dersom vi ikke får dette på plass og årsaken er for dårlige vilkår, mener NLFs direktør, Geir A. Mo.
Regionsjef for Østfold, Oslo og Akershus, J. Kristian Bjerke, tror at det kan være vanskelig å få interessenter med de vilkårene SVV har satt.
– Jeg tenker det er et svært kort perspektiv, med en kontrakt på tre år, selv om det vil være mulig med en forlengelse på 1+1+1 år. Man må i en viss grad utvikle tomta, og man kommer ikke unna at man må båndlegge et stort areal. Området, som SVV ønsker å få etablert døgnhvileplasser, er i et svært presset område når det kommer til tomt. Det er nok andre penger å tjene i et slikt sentralt område, sier Bjerke.
Som NLF skrev i forrige nyhetsbrev, så begynner stadig flere å få kompensasjon fra sine kunder for de økte drivstoffkostnadene. De som er verst å forhandle med er det offentlige selv.
– Samtidig som staten selv håver inn milliarder på høye dieselpriser, nekter offentlige aktører å kompensere transportbedriftene, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo
Nå er han glad for at næringsministeren kommer på banen.
Næringsminister, Jan Christian Vestre (AP), sendte nylig ut et skriv, som NLF har fått tilgang til.
I brevet påpeker han viktigheten av et balanserte kontraktsvilkår i offentlige anskaffelser.
Vestre konstaterer at offentlige anskaffelser utgjør en betydelig del av den norske økonomien, og anerkjenner at det er mange næringsdrivende, også blant det offentliges leverandører, som nå opplever en krevende situasjon. Videre skriver han dette:
«Jeg vil oppfordre offentlige oppdragsgivere til å være spesielt oppmerksomme på sitt ansvar for å tilby balanserte kontraktsvilkår i denne situasjonen. Bruk av balanserte kontraktsvilkår kan bidra til å fremme konkurranse i markedet i en usikker situasjon.
Jeg minner om at ubalanserte kontrakter særlig går ut over mindre leverandører, som også kan gjøre det vanskelig for dem å levere tilbud i offentlige anskaffelser. Uten disse mindre leverandørene svekkes konkurransen om kontraktene.»