NLF kan forsikre alle medlemmer om at det er nok vinterdekk til årets sesong. Krigen i Ukraina har ført til begrensninger i forsyningskje...
Følg drømmen ikke strømmen-turnéen er i gang, og på tre uker skal det arrangeres 40 arrangementer på ulike steder i landet. I ukens nyhetsbrev kan du blant annet lese mer om hvordan det gikk under åpningen i Fredrikstad og Kirkenes.
Følg drømmen ikke strømmen-turnéen gikk av stabelen mandag formiddag. Første stoppested var Fredrikstad og Kirkenes. NLF var selvsagt representert begge steder. Målet med turnéen er å rekruttere nye yrkessjåfører, og det er et samarbeid mellom Norges Lastebileier-Forbund (NLF), NHO Transport og SOTIN.
I løpet av tre uker skal det arrangeres rundt 40 arrangementer på ulike steder i Norge, og det hele vil ende opp på Lillestrøm, samtidig som Automessen går av stabelen den 28. september.
Mandag morgen ble skolegården ved Glemmen Videregående skole i Fredrikstad fylt med en rekke ulike lastebiler, lastebilsimulator og pølsebod. Elever fra yrkesfag strømmet til for å se og lære mer om hva transportbransjen har å tilby. Det ble en god arena for bedrifter og fremtidige lærlinger å møtes.
Også fra Kirkenes rapporteres det om et vellykket arrangement.
– Vi fikk flere ungdomsskoleklasser og en tippklasse på besøk og det var til sammen 50 elever som fikk god informasjon om utdanningsvalg, forteller regionsjef, Odd Hugo Pedersen.
Det ble også her serverte brus og grillede pølser. Opplæringskontoret for Transportfag fra Alta, Sotin, Posten Norge , BTL og vårt medlem fra Båtsfjord Nylund deltok sammen med NLF.
Fra Vy meldes det om at de opplever problemer på Vinstra Vegpark. Blant annet skal trailere ha parkert i busslommene og på plasser som er satt av til bussene i området.
– Det medfører at vi får problemer med å få folk av og på bussen. I tillegg kan det potensielt oppstå trafikkfarlige situasjoner når vi ikke får brukt busslommene til å få folk av og på, sier avdelingsleder i Vy, Mats Alnæs.
Han opplyser om at det er fire til fem plasser på Vinstra Vegpark til busser, som er tydelig merket med busskilt på hver enkel plass.
– På tross av dette opplever vi at sjåfører, spesielt av vogntog, parkerer på disse plassene. Når først et vogntog parkerer på en bussholdeplass, så kommet det ofte flere til. De tar enten pausen sin eller døgnhvilen sin der og de tror muligens at det kanskje ikke kommer så mye busser, men nå må få ordnet opp i dette. Nå har det rett og slett glidd helt ut, sier Alnæs.
Han ber derfor lastebilsjåfører om å ta hensyn til dette fremover.
Sverige og Finland har i en årrekke ligget langt foran både Norge og Danmark i økte vekter og dimensjoner for å redusere transportbransjens klimagassutslipp. Nå følger også danskene etter, mens Norge fremdeles står på stedet hvil.
Økte vekter og dimensjoner for å redusere klimaavtrykket er noe som er i tråd med Sveriges og Finlands unntak fra EU-direktivet om vekter og dimensjoner da de gikk inn i EU i 1996.
– Danmark og Norge har forsiktig innført økte vekter og dimensjoner de senere årene, ikke på grunn av klima, men med frykt for nedbrytning av infrastruktur og økte kostnader for veivedlikehold, forteller fagsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Dag Nordvik.
Han forteller videre at Danmark også nå har innsett at å vente på at ulike miljøvennlige teknologier er markedsmodne, ikke medfører at de når sine klimamål i 2025 og 2030.
I en pressemelding, fra det danske Transportministeriet, bekreftes det at de har innsett at de må ta økte kostnader for vei og veivedlikehold over statsbudsjettet for å nå målene. Den 24. Juni, i år, orienterte de om at de har tatt en rekke beslutninger om økte vekter og dimensjoner.
– NLFs medlemmer har i mange år jobbet for dette som en del av løsningen for å nå fremtidens klimamål, uten å nå frem hos veimyndigheter og politikere, bekrefter Nordvik.
Etter møter med tre tidligere samferdselsministere, og i januar fulgte NLF opp med et brev til Samferdselsministeren 21. Mars. Statsråd, Jon Ivar Nygård, ga Vegdirektoratet i oppdrag om å svare på vår henvendelse, noe som ble gjort i mai i år, hvor NLF fikk en kopi.
– Her svarer vegdirektoratet at de er positive til å igangsette prosessen, og at de vil ta initiativ til videre oppfølging. Spørsmålet er om Samferdselsdepartementet gir Veidirektoratet de nødvendige ressursene til å samordne og iverksette det vi lenge har etterlyst, kommenterer Nordvik.
NLF kan forsikre alle medlemmer om at det er nok vinterdekk til årets sesong. Krigen i Ukraina har ført til begrensninger i forsyningskjeden, men Dekkmann har tatt grep.
Som følge av krigen i Ukraina har det ved flere anledninger blitt uttrykket frykt for at det skal bli mangel på vinterdekk den kommende sesongen. Grunnen til det er at majoriteten av vinterdekkene som kjøpes inn i Norge, produseres i Russland. Som følge av at det er satt inn en rekke sanksjoner mot landet, produserer ikke lenger norske dekk der.
– Det at det blir dekkmangel, stemmer likevel ikke helt. I alle fall ikke når det kommer til lastebildekk. Flere leverandører tok tidlig grep for å unngå akkurat dette. For våre medlemmer er det derfor ingen grunn til bekymring. Norges Lastebileiers-Forbund (NLF) samarbeider med Dekkmann, som har kjøpt inn et stort lager, og kjører gode kampanjepriser for våre medlemmer, forsikrer markedsdirektør i NLF, Kjell Olafsrud.
Dette bekrefter også flåtesjef i Dekkmann, Milan Keckes, overfor Lastebil.no.
– Dekkmann har tatt forhåndsregler og er godt forberedt på å levere vinterdekk til lastebil. Våre lagre er fulle av lastebildekk, bekrefter Keckes.
Nå er Keckes glad for at de kan gi forutsigbarhet for NLFs medlemmer ut året.
– Vi vet at lastebilnæringen allerede sliter grunnet økte kostnader og at marginene presses. Derfor forlenger vi kampanjen på dekkpakker til lastebil, til å gjelde fram til 1.desember. Oppsummert betyr det at vi tilbyr dekk og gir prisgaranti på lastebildekk, forklarer Keckes.
Trykk her, for å se tilbudet fra Dekkmann
NLF har akkurat startet sin kompetanseturné med kurs over hele landet. Dette er et eksklusivt for NLF-medlemmer. Finn ditt nærmeste kurs, og melde deg på!
Norges Lastebileier-Forbund sparker i gang kompetanseløftet med å dra ut på en storstilt kompetanseturné.
Det hele startet i Namsos 30. august, og gjennom høsten vil NLF ta for seg hele landet, og tilby kurs og opplæring til alle medlemmer som ønsker det. Oversikten over hvor og når kursene skal holdes, finner du nederst i saken.
Man kan velge mellom følgende kurs:
Det vil være tre kurs som foregår i parallelle sesjoner i tillegg til hjelp/bistand i pålogging på lastebil.no og NLF appen.
Kurset er gratis for NLF medlemmer.
Til sammen skal det holdes 102 kurs fordelt på 34 byer.
For påmelding og kursdager, trykk her.
I forbindelse med Automessen på Nova Spektrum, Lillestrøm vil NLF og NLA markere NLA sitt 10 års jubileum. Dette vil markeres med både en konferanse og utstilling. Jubileumskonferansen vil i tillegg til samferdselsminister, Jon Ivar Nygård og samle mange interessante foredragsholdere fra inn- og utland.
Nordic Logistics Association (NLA) og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) Inviterer til konferanse og utstilling med ett stjernespekket lag fra samferdselssektoren og det nyeste innen teknologi og bærekraft
Velkommen til en av bransjens viktigste møteplasser!
Nå er programmet klart. Du finner det ved å klikke her