En ny og ukjent problemstilling dukket opp når det ble tillatt med modul- og 24-meters vogntog i 24-meters tømmerveinettet. ADR sikkerhet...
På kvinnedagen den 8. mars fikk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård treffe flere kvinnelige yrkessjåfører. Han tok seg god tid til å lytte til deres erfaringer og utfordringer i hverdagen.
Kun tre prosent av alle yrkessjåfører er kvinner. Bare hos NLF-medlemsbedrifter mangler det 1500 yrkessjåfører. Sjåførmangelen er en av de aller største utfordringene transportbransjen står overfor i dag.
Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, fikk blant annet treffe, Thea Heggen Rognstad, som kjører for Sigurd og Ola Grimstad og Elen Nyhaven, som kjører for Bendiks Birkeland Transport.
Ministeren var klar på at noe måtte gjøres for å øke kvinneandelene, men lot seg også imponere over det arbeidet NLF har gjort de siste årene for rekruttere kvinner inn i næringen.
Les mer om hvordan møtet gikk på Lastebil.no
Dersom du gikk glipp av det siste medlemsmøte den 8. mars, er det ikke for sent å se det i opptak. Denne gangen var medlemsmøte sammenfallende med kvinnedagen, og det feiret selvsagt NLF.
Nå er de aller fleste årsmøtene i de ulike NLF regionene avholdt, men Østfold, Troms og Trøndelag har fremdeles ikke holdt sine. Du kan fremdeles melde deg på ved å følge linkene som er listet opp under her:
For årsmøte i region 1, Østfold, holdes dette på Strømstad 24-26 mars. For påmelding og mer informasjon, send en epost til regionsjef, J. Kristian Bjerke på jkb@lastebil.no
Hva betyr det for rekrutteringen å være en tariffbedrift og hva er det som vekker interessen blant de unge som velger å bli yrkessjåfør? Dette er to viktige spørsmål som vil bli besvart under årets Arbeidsgiverkonferanse som går av stabelen den 22-23 mars.
Programmet for tariff- og arbeidsgiverkonferansen er nå klart.
Noen av temaene under årets konferanse vil være:
Konferansen går av staben 22. 23. mars og finner sted på Scandic Oslo Airport
Her kan du melde deg på Arbeidsgiverkonferansen
Innlandet fylkeskommune meldte nylig om at E6 ved Tretten ville bli stengt på dagtid fra 14. til 30. mars, på grunn av bruarbeid. Norges Lastebileier-Forbund Innlandet reagerte sterkt både på tidspunktet varslingen kom på, og på at modulvogntog type 1 og 2 ikke fikk bruke omkjøringsvegen.
Dette førte til at regionsjef, Guttorm Tysnes, raskt sendte et brev til Statens vegvesen og Innlandet Fylkeskommune. Der krevde han at vedtaket ble endret med umiddelbar virkning. Kort tid etter, endret fylkeskommunen mening.
Les mer om dette på Lastebil.no
Arbeidet med rekruttering til sjåføryrket er viktig for NLF, og en rekke av NLFs aktiviteter har som mål å få utdannet flere yrkessjåfører. Vi samarbeider derfor også med IRU hvor NLF er medlem om å kartlegge situasjonen i Norge. Vi ber deg derfor delta i årets undersøkelse fra IRU slik at vi får enda bedre faktaunderlag for arbeidet.
Spørreundersøkelsen finner du her: 2023 IRU Driver Shortage Survey
Du kan velge å besvare undersøkelsen på en rekke språk. I den norske versjonen er ett av spørsmålene ikke oversatt, men skrevet på engelsk: We would now like to know the shortage of drivers that you expect to experience next year. Dette kan oversettes til: «Vi vil gjerne vite din forventning om sjåførmangel neste år»
Vi ber om at undersøkelsen besvarer så fort som mulig og senest 15. mars 2023.
Etter at Tretten bru kollapset, ble det foretatt kontroll av alle bruer med lignende konstruksjon. Nå er det klart at overgangsbrua Sletta over E6 i Eidsvoll kommune, rett ved Eidsvolltunnelen, ikke kan forsterkes og må skiftes ut med en ny bru.
– Vi har vært åpne om det har vært krevende å finne løsninger for Sletta bru. Det har vært håp om at brua kunne forsterkes og gjenåpnes med noe redusert bæreevne. Nå har vi konkludert med at det dessverre ikke er mulig å forsterke brua slik at den kan beholde nåværende bruksklasse, sier sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord, i Statens vegvesen.
Det startes nå umiddelbart med prosjektering av en helt ny bru. Når brua er ferdig prosjektert skal den til godkjenning i Vegdirektoratet. Når prosjekteringen er godkjent kan oppdraget med å bygge ny bru lyses ut på anbud.
– Vi beklager ulempene dette medfører for de som bruker brua, men kan forsikre om at prosessen for å få på plass ny bru har topp prioritet, understreker Eiterjord.