NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 23/24

Dato 7.06.24
Ny Røldalstunnel går ut i markedet Ny Røldalstunnel går ut i markedet

God dag.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

RØLDALSTUNNELLEN ER GJENNOM STORTINGET – NÅ GÅR KONTRAKTEN UT I MARKEDET

Parsellen E134 Røldal–Seljestad gir en reduksjon av kjørelengde på 6,4 km og redusert reisetid på ca. 18 minutt for tyngre kjøretøy og ca. 12 minutt for personbiler.

«Vi er veldig glade for å ha fått tilsagn om finansiering fra departementet. Nå jobber vi for fullt med å få ferdig konkurransegrunnlaget, og målet er å lyse ut den 12,4 km lange tunnelen på vestsida av Haukelifjell før sommerferien, sier prosjektleder Susanne Svardal». Og det gikk jo bra, for nå går konkurransen i disse dager.

Departementet foreslår en kostnadsramme på 4,9 milliarder kroner med statlige midler og bompenger for fjellovergangen i Sør-Norge.

Målet er å få anleggsstart på E134 Røldal–Seljestad våren 2025 og at veien skal åpnes i 2031. Vegprosjektet E134 Røldal–Seljestad vil løse utfordringer med fremkommeligheten på vestsiden av Haukelifjell. Den nye E134 skal gå inn i tunnel ved Hesjabakk på Seljestad, og tunnelen munner ut 12,4 km lenger øst, ved Liamyrane øst for Røldal. Den nye tunnelen vil fjerne trafikken fra eldre og trange tunneler, samt lange partier med bratt og svingete veitrase, hvor særlig tungtrafikken har store problemer på vinterstid. Den nye veitraseen vil forkorte E134 med ca. 6 km og gi Haukelivegen en jevn, slak stigning på vestsiden.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18124200/no-gar-kontrakt-for-ny-roldalstunnel-ut-i-marknaden?publisherId=17847490&lang=no

 

IKKE BOM PÅ GAMLE E39

Arbeiderpartiet og Frp har hele tiden vært imot bom på gamle E39. Nå sier også Høyre nei og da er det flertall mot i Agder fylkeskommune. For de som har kunder som har en konkurransesituasjon at de ikke kan betale 381 kroner hver vei, er dette da et alternativ så lenge det er bart på veien. Så vil nok de fleste velge nye E39 når snøværet kommer og de dagene det er nødvendig i forhold til trafikksikkerheten.

Vi ser også at Arbeiderpartiets opposisjonsleder i Agder fylkeskommune, Gro Bråten vil se på ordninger der næringstrafikken får fordeler som f.eks. et passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter. For ordinære personbiler aksepterer fylkestinget at rabatten senkes fra 50 prosent til 30 prosent av full pris.

Endelig kommer også Næringsforeningen i Kristiansand, Lindesnes Næringsråd og Mandal Industri og Næring på banen. De ser også hvor galt det er blitt i denne saken og bedrifter i deres område har fått økt sine kostnader dramatisk. Til avisen Fe’vennen sier bedriften Sør-Mek i Vigeland at de har fått mellom 50.000 og 70.000 kroner i måneden i bompenger. Det tilsvarer ca. en ansatt og da var det på tide at næringsforeningene kom på banen. Dette tror vi likevel er «småpenger» i forhold til hva de store transportintensive bedriftene betaler i bompenger.

Et lite apropos er at det koster 381 på de ca. 4 milene fra Kr.sand til Mandal med lastebil.

Det koster 307 kroner de 28 milene som er fra Kr.sand til Drammen.

Dette bare er med og viser at vi har nådd en grense. Jo lenger sørover man kommer jo høyere blir bompengene. Så har det vært en gradvis økning som næringsliv har vært villig til å betale, men så når vi en grense slik at det sier stopp.

https://www.nrk.no/sorlandet/nei-til-ny-bomstasjon-pa-gamle-e39-1.16910579

 

NTP NYTT

Det ser ut som det går mot et flertall på Stortinget bestående av de borgerlige partiene samt SV.

Det ble lagt fram en del påplussinger onsdag som i stor grad er satsning på jernbane. Det skal også mer til fylkene. Om dette skal gå på bekostning av eksisterende prosjekter som må ut av porteføljen eller om det skal mer penger inn, vites ikke.

Det skulle legges fram en ny NTP for å få mer realisme inn og at prosjektene kunne gjennomføres. Nå blir det spennende å se hva som skjer. For vår del i Agder og Rogaland får det foreløpig ingen betydning i prosjekter med mindre det kommer kutt i planene.

https://www.nrk.no/vestland/kilder-til-nrk_-frir-pa-nytt-til-sv-om-transportplan-1.16912634

 

HØRING VAREBIL

Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget er sendt på høring fra Statens vegvesen. Det gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag.

Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler. Har du innspill sendes det til rr@lastebil.no Les mer:

Https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-loyvekrav-for-varebiler/id3041459/

 

REGISTRETE LASTEBILER OVER 16 TONN I MAI OG TIL NÅ I ÅR

Det var en nedgang på 11% i mai 2024 i forhold til 23. Årsaken er nok alle fridagene da det som kjent heller ikke da er åpent for nyregistrering. Det ble registrert 396 biler i 2024 mot 443 i 2023.

Akkumulert er salget 2,6% over 2023. Til nå i år er det registrert 2.183 biler over 16 tonn mot 2.127 i tilvarende periode i fjor.

Det er registrert 130 elektriske lastebiler over 16 tonn akkumulert. Det vil si 6% av det totale salget.

Ser vi på gass er det registrert 244 biler som utgjør ca. 11% av markedet.

Slik ble registreringstallene:

Scania 989, Volvo 861, Mercedes 189, MAN 70, Renault 40, Iveco 20, DAF 8 og andre 6. (Kilde  OFV)

 

DRIVSTOFFPRISER I MAI

  • Snittprisen i mai 2024 ble 16,01, som er ned 4,2 % ift april 2024 (16,71), og opp 7,1 % ift mai 2023 (14,95).
  • Snittprisen i Q2 2024 ble 16,35, som er ned 2,6 % ift Q1 2024 (16,79), og opp 6,7 % ift Q2 2023 (15,32).
  • Snittprisen hittil i 2024 er 16,61, som er opp 1,0 % ift hele 2024 (16,44).

 

DU MÅ BYTTE LØYVER SELV OM DU BARE KJØRER I NORGE

Selv om de bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene

NLF minner alle nok en gang om at dersom du kjører med et gammelt, rødt løyve etter 1. januar 2025, kan du få opptil 60.000 kroner i bot! NLF minner alle nok en gang om at fristen nærmer seg.

Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha felleskapsløyve fra nyttår.

Sett i gang prosessen alt nå for til høsten bli lang ventetid.

Husk at når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.

Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet.

Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2023/Ikke-vent-med-aa-gjoere-dette

 

SKRIVERE TRENGER DU IKKE BYTTE OM DU BARE KJØRER I NORGE

Forordning (EU) 2020/1054 fra Europaparlamentet og Rådet har bestemt at alle biler som kjører i et annet land enn der de er registrert, må få på plass den nyeste typen av smarte fartsskrivere, G2V2.

Kravet om å bytte fartsskriver gjelder kun for de som driver internasjonal transport. Det er viktig å være klar over at dette også vil gjelde dersom man innimellom kjører over til Sverige eller i transitt gjennom Sverige.

De nye reglene gjelder altså ikke for kjøretøy som kun gjennomfører nasjonale transporter.

Hvis du har en gammel type fartsskriver, enten analog eller digital, og driver med internasjonal transport, må du ha byttet den innen utgangen av 31. desember 2024.

Hvis du allerede har den første smarte versjonen, G2V1, har du litt mer tid på deg til å bytte. Fristen er satt til 18. august 2025.

Fristene som er satt, er endelige, og det skal være nok fartsskrivere på lager for tiden. Det vil derfor være lurt å planlegge skifte av fartsskriver i forbindelse med annet servicearbeid og ikke vente helt opp mot fristen. Da vil det være fare for å måtte stå i kø for ny fartsskriver.

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Nye-krav-til-fartsskrivere-ved-internasjonal-transport

 

LØNNSFORHANDLINGENE ER OVER

Det ble enighet i lønnsoppgjøret på onsdag. Her er de viktigste faktorene:

Partene er enige om en total ramme på 5,20 %. Lønnsoppgjøret for 2024 gis i to omganger.

  • Det gis et generelt tillegg til alle på kroner 7 fra 1. april 2024.
  • Det gis et godstillegg til alle på kroner 3,50 fra 1. juni 2024.

Totalt skal alle sjåfører tilknyttet godsavtalen ha et tillegg på kr. 10,50.

Vedlagt ligger enighetsprotokollen fra oppgjøret mellom NLF og YTF. Protokollen mellom NLF og Fellesforbundet er likelydende:

https://media.lastebil.no/public/Forhandlingsprotokoll_lonnsoppgjoret_NLF-YTF.pdf

Det er kun minstelønnssatsene som gjelder for bedrifter som ikke har tariffavtale. De nye satsene gjelder fra det tidspunkt allmenngjøringsnemnda bestemmer, og da vil den nye satsen være 222 kroner per time. Vi gir tilbakemelding når det er fattet vedtak i allmenngjøringsnemnda, noe som alltid tar litt tid.

 

VENNER Å VEIEN

Denne uka var venner på veien på Austrheim skole i Haugesund.

Camilla på  Lærlingekontoret og Guttorm Tysnes fra NLF hadde en flott gjennomgang med elevene. Takk til begge og skolen samt Bøviks som stilte med biler.

 

DATASIKKERHET

Telenor inviterer til webinar for å gjøre din bedrift mer sikkerhetsbevisst den 13.06.2024 kl. 09:00–09:30.

Bli med på en halvtimes sikkerhetswebinar der du får lære mer om digitale trusler som kan ramme din bedrift, samt tips og råd om hvordan du kan beskytte bedriften ved å bevisstgjøre de ansatte.

Her kan du melde deg på webinaret>>>

 

ÅPNINGSFEST HOS GASUM 19. JUNI

Gasum ønsker velkommen til innvielse av en ny biogass-stasjon i Kristiansand! Stasjonen tilbyr både flytende og komprimert biogass. Under åpningen vil de vise hvorfor biogass er et godt valg som grønn drivlinje for transportører. De vil også vise frem en del kjøretøy som kjører på biogass i dag.

Når: Onsdag 19 juni kl. 11:30 – 13:00  

Hvor:  Mjåvannsvegen 216, 4628 Kristiansand 

Program 

11:30    Varm lunsj 

12:00   Informasjon om biogass 

12:30   Offisiell åpning av Knut Gravråk  (Administrerende direktør NLF) 

13:00   Avslutning 

Påmelding med frist 12. juni:

https://www.lyyti.fi/reg/1ef1820c-0e2f-62a4-98a2-65062232fb9e

 

SPESIALTILBUD PÅ KIA TIL NLF MEDLEMMER

Ut juni 2024 får medlemmer i NLF et spesialtilbud på Kia EV6 GT, inkludert vinterhjul med metallic lakk og levering.

Alternativt får du spesialtilbud på Kia EV6 Special, som også kommer med bakhjulstrekk.

https://media.lastebil.no/public/kia_EV6_GT_spesialtilbud_NLF.pdf

 

NLFs FORDELER HOS CIRCLE K

Over ser du annonse på tilbudet som brukere av Truck-avtale kan benytte seg av. Rabatten er lagt inn i Circle K-koppen, NLF Appen og på NLFs medlemskort.

Den gjelder selvfølgelig også sjåførene. Som medlem i NLF har du muligheten til å bruke en rekke av våre avtaler. Mange av dem gjelder også dine ansatte. I denne brosjyren får du en oversikt over våre medlemsavtaler.

https://media.lastebil.no/092/0000921966.pdf

 

SOMMERKAMPANJE FRA AHLSELL

Som NLF medlem får du gode rabatter på varer hos Ahlsell. I brosjyren under får du ekstra gode priser på sommervarer fra selskapet. Det være seg til ansatte eller give aways.

Ordre må sendes til: kristiansand.ordre.hms@ahlsell.no Merkes: Sommerkampanje 2024

Du finner tilbudene her:

https://media.lastebil.no/public/Ahlsell-sommerkampanje_gode_tilbud.pdf

 

Ha en fin helg!

 

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

Fra media:

https://www.mtlogistikk.no/godstog-jernbane-riksrevisjonen/hvert-tredje-godstog-er-forsinket/920525

https://www.akeri.se/sv/vintervaghallning

https://www.tungt.no/article/view/1102576/h_k_solberg_as_legger_ned_etter_90_ar_det_var_den_verste_dagen_i_mitt_liv_da_jeg_sa_dem_opp?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2Jrst_-aE8GKZiWMpkkdmDJKMTXQK9QiIdtEgZ3bLZbuO3VBNy2h3wROE_aem_AaPKosSKAWRUFJrgX5WymTMFoODYcwJQmSsACrAzPzyeFaw_-GpVbV_a58i2-a-pUAmEVg0AFgbWFYNHaOwR2fq8

https://www.trailer.se/artikel/akeribarometern-betalningsviljan-for-fossilfritt-maste-oka

https://elbil.no/elektriske-nyttekjoretoy-bor-fa-kjore-i-kollektivfeltet/

https://www.h-avis.no/spesialavdelingen-jakter-kriminelle-ble-selv-offer-for-svindelmetode/s/5-62-1711150

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/05/31/frp-vil-kutte-100-milliarder-i-bompenger-og-fa-gravemaskinene-tilbake-pa-diesel/

https://www.nrk.no/vestland/kilder-til-nrk_-frir-pa-nytt-til-sv-om-transportplan-1.16912634