NLF

Nyhets brev region 6 Trøndelag 1 november

Dato 1.11.24

Vinteren er på gang og Jakob skynder seg i dette øyeblikk forbi Trøndelag. Dessverre har Jakob gjort stor skade på vestlandet allerede. Statens vegvesen varsler det åpnes litt på E6 i helgen

Vi får ikke gjort så mye med det som nå har skjedd. Men vi kan ikke la dette bli stille etter at stormen har gått forbi denne gangen også. 

Det er vel ikke tvil om at beredskapen svikter hver gang det skjer noe utforutsett. Den viser hvor sårbare vi blir. Den viser også hvor dårlig planene er når det skjer noe uforutsett.

De som er oppe i hendelsen gjør det de kan og gjør en kjempe jobb for å begrense skadene. Men mener myndighetene kunne satt dem i en mye bedre posisjon til å gjøre en bedre jobb.  

PÅ tur i Trondheim PÅ tur i Trondheim

Deler tankene til Erik Flasnes denne uken

 

Ferje Levang-Nesna

 

Vi hadde en lastebil som ventet i 7 timer på ferjekaia på Levang i går. Hører at den vanlige ferja står og at det ble satt inn to mindre reserveferjer med redusert kapasitet. Køen hopet seg opp utover dagen i går.

Hvor legges slik informasjon ut ?

Sjekker på 175.no og lokal aviser men får ikke detaljert informasjon, som vi kan bruke for om vi skal kjøre om Nesna eller Sverige.

Når de sier at det skal kjøres døgnkontinuerlig, så forventes det ikke skal blir lange køer.

Går ferjene døgnkontinuerlig ?

Hva med å sette på mer kapasitet når man ikke klarer å ta unna køene ?

Hvor er ferjene som blir brukt i ferietrafikken ?

Er det utfordring med mannskap (da burde de fått dispensasjon fra hviletidsbestemmelsene. Når E6 blir stengt over lengre tid, så må dette settes inn tiltak som får unna trafikken

 

Omkjøring Sverige

 

Leste i Rana Blad i dag tidlig at omkjøringsvegen via Sverige var stengte pga utforkjøringer og kollisjoner. Det er lovet ekstra kapasitet på brøyting og strøing, noe som er viktig når trafikken omdirigeres på smalere og dårligere veger.

Hadde en sjåfør som kjørte sørover i går og han sier det var bra veg fra Mo til grensa, pga stengt veg stoppet han og tok døgnhvile på en parkeringsplass. Når han starter i dag tidlig, så er det fortsatt dårlig vinterforhold i Sverige og på norsk side inn til Hattfjelldal. Fra Hattfjelldal og ned til E6 var det bra forhold. Når de anbefaler at tungbiltrafikken skal ta omkjøring via Sverige, så må vi forvente at hele omkjøringsvegen må være fri for snø og strødd. Når E6 er stengt så blir det mye trafikk på omkjøringsvegene. Er det ikke dialog mellom norske og svenske vegmyndigheter, om at den svenske vegen må ha bedre vedlikehold. ? Ser det er nok en ulykke på E12 nå.

 

Når skal de ansvarlige ta tak før liv går tapt ?

 

Del gjerne dette i NLF og ansvarlig vegmyndigheter.