Jarle Gunnes rådgiver for byrådsavdelingen miljø næring og samferdsel , Leif Jarle Christensen Regionssjef NLF og Norunn Krokeide Byråds...
Vinteren er på gang og Jakob skynder seg i dette øyeblikk forbi Trøndelag. Dessverre har Jakob gjort stor skade på vestlandet allerede. Statens vegvesen varsler det åpnes litt på E6 i helgen
Vi får ikke gjort så mye med det som nå har skjedd. Men vi kan ikke la dette bli stille etter at stormen har gått forbi denne gangen også.
Det er vel ikke tvil om at beredskapen svikter hver gang det skjer noe utforutsett. Den viser hvor sårbare vi blir. Den viser også hvor dårlig planene er når det skjer noe uforutsett.
De som er oppe i hendelsen gjør det de kan og gjør en kjempe jobb for å begrense skadene. Men mener myndighetene kunne satt dem i en mye bedre posisjon til å gjøre en bedre jobb.
Deler tankene til Erik Flasnes denne uken
Ferje Levang-Nesna
Vi hadde en lastebil som ventet i 7 timer på ferjekaia på Levang i går. Hører at den vanlige ferja står og at det ble satt inn to mindre reserveferjer med redusert kapasitet. Køen hopet seg opp utover dagen i går.
Hvor legges slik informasjon ut ?
Sjekker på 175.no og lokal aviser men får ikke detaljert informasjon, som vi kan bruke for om vi skal kjøre om Nesna eller Sverige.
Når de sier at det skal kjøres døgnkontinuerlig, så forventes det ikke skal blir lange køer.
Går ferjene døgnkontinuerlig ?
Hva med å sette på mer kapasitet når man ikke klarer å ta unna køene ?
Hvor er ferjene som blir brukt i ferietrafikken ?
Er det utfordring med mannskap (da burde de fått dispensasjon fra hviletidsbestemmelsene. Når E6 blir stengt over lengre tid, så må dette settes inn tiltak som får unna trafikken
Omkjøring Sverige
Leste i Rana Blad i dag tidlig at omkjøringsvegen via Sverige var stengte pga utforkjøringer og kollisjoner. Det er lovet ekstra kapasitet på brøyting og strøing, noe som er viktig når trafikken omdirigeres på smalere og dårligere veger.
Hadde en sjåfør som kjørte sørover i går og han sier det var bra veg fra Mo til grensa, pga stengt veg stoppet han og tok døgnhvile på en parkeringsplass. Når han starter i dag tidlig, så er det fortsatt dårlig vinterforhold i Sverige og på norsk side inn til Hattfjelldal. Fra Hattfjelldal og ned til E6 var det bra forhold. Når de anbefaler at tungbiltrafikken skal ta omkjøring via Sverige, så må vi forvente at hele omkjøringsvegen må være fri for snø og strødd. Når E6 er stengt så blir det mye trafikk på omkjøringsvegene. Er det ikke dialog mellom norske og svenske vegmyndigheter, om at den svenske vegen må ha bedre vedlikehold. ? Ser det er nok en ulykke på E12 nå.
Når skal de ansvarlige ta tak før liv går tapt ?
Del gjerne dette i NLF og ansvarlig vegmyndigheter.
Jarle Gunnes rådgiver for byrådsavdelingen miljø næring og samferdsel , Leif Jarle Christensen Regionssjef NLF og Norunn Krokeide Byråds...
Jarle Gunnes rådgiver for byrådsavdelingen miljø næring og samferdsel , Leif Jarle Christensen Regionssjef NLF og Norunn Krokeide Byråds sekretær byrådsavdelingen miljø næring og samferdsel klar for tur sammen med Dag RUne i fra Trondheim Trafikk skole. Byrådsleder Line Fjørstad var dessverre blitt syk og kunne ikke være med denne gangen
Utfordringer for kjøretøy over 7,5 tonn i Trondheim. Og tilgangen til kollektiv felt ville løst mye av utfordringene. Og ikke minst lære opp våre folkevalgte. Vi håper vi nå har fått gitt flere og de har delt denne kunnskapen videre,
De kunne i hvert fall fortelle det var endringer på vei utenfor jernbanen og problemene der vil bli løst om ikke lenge
Spesielle områder
Vi hadde ekstra fokus på
E6 i Hemnes vil være åpen fra klokka 15 i dag og fram til søndag morgen klokka 07. Deretter stenger vegen igjen – og vil tidligst åpne...
E6 i Hemnes vil være åpen fra klokka 15 i dag og fram til søndag morgen klokka 07. Deretter stenger vegen igjen – og vil tidligst åpne tirsdag ettermiddag. |
Bane NOR har nå sikret fjellsiden etter raset som gikk forrige torsdag og førte til at et tog sporet av og sperret E6. Sterk vind har imidlertid ført til at løfteoperasjonen for å berge togsettet må utsettes. Samtidig har stengningen av E6 med lange og værutsatte omkjøringsveger ført til økte problemer for transport gjennom Nordland og lokalt på Helgeland.
Åpner og stenges
I samarbeid med Bane Nor har Statens vegvesen derfor bestemt at E6 kan åpnes fredag ettermiddag for styrt trafikkavvikling gjennom skadestedet. Fra søndag morgen klokka 07 vil vegen være helt stengt igjen når Bane Nor starter arbeidet med å berge vogner og lokomotiv.
Det kan bli kortere stengninger i denne perioden.
E6 vil deretter være helt stengt fra søndag morgen og så lenge bergingsarbeidet pågår. Vegen vil tidligst åpne for trafikk igjen tirsdag ettermiddag. I denne perioden er det bare nødetater som kan passere.
Rasstedet sikret
Bane nor har sikret rasstedet slik at det skal være sikkert å passere skadestedet på E6. Fagpersonell på stedet vurderer sikkerheten døgnkontinuerlig.
Mer trafikkinformasjon
Når E6 stenger igjen søndag morgen, er omkjøringsvegene via fylkesveg 17 med ferje Nesna – Levang og via Sverige på riksveg 73 Hattfjelldal og E12 Umbukta. Her vil det fortsatt gå ekstraferjer og være forsterket vegdrift, også på svensk vegnett av omkjøringen.
Bruk vegvesen trafikk for å se hvordan uvær og andre hendelser påvirker din reisevei!
Oppdaterte trafikkmeldinger for vei finner du på www.vegvesen.no/trafikk eller i appen Vegvesen trafikk. Følg også gjerne med på www.reisnordland.no for oppdateringer om fergetrafikken.
Informasjon om tog finner du på Bane NOR.
Dette er tidligere enn forrige prognose hvor målet var gjenåpning rundt nyttår: Brua helstenges fra søndag kl. 20:00 til mandag kl. 18:0...
Dette er tidligere enn forrige prognose hvor målet var gjenåpning rundt nyttår:
Brua helstenges fra søndag kl. 20:00 til mandag kl. 18:00. Den gode nyheten er at det ligger an til gjenåpning for toveis trafikk medio desember. |
|
Sammen drag av konklusjon og anbefalinger av Rapport fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet. Utfordringene som ved annen klimatiltak e...
Sammen drag av konklusjon og anbefalinger av Rapport fra Statens vegvesen og Miljødirektoratet. Utfordringene som ved annen klimatiltak er at den beste effektive laste bæreren ikke bli valgt.
Ved avgifts lette, eller økte avgifter vil man utjevne forskjellene. Dette er ikke etter min mening beste måte å oppnå ønsket resultat. Man må alltid jobbe for at den mest effektive lastebæreren bli valgt. Dermed vil man også få den største miljøgevinsten.
Anbefalinger i Rapport
Varebilsegmentet er preget av et mangfold av ulike aktører med ulike transportbehov. Det fører også til at de ulike aktørene møter ulike barrierer og verdsetter ulike virkemidler for elektrifisering. Signaler fra bransjen og funnene fra evalueringen av Enovas støtteordning for varebiler, viser at større og mindre bedrifter vektlegger ulike fordeler og ulemper ved kjøp av en elektrisk varebil.39
Det skal svært kraftfulle virkemidler til dersom vi skal nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025. Med snarlig innføring av virkemidler vil det være mulig å komme nærmere målsetningen, enn det vi er på vei mot i dag.
Dersom, eller når, målsetningen for lette varebiler ikke nås, anbefaler Statens Vegvesen og Miljødirektoratet
å innføre en felles målsetning om at alle nye varebiler er nullutslipp i 2027. Det innebærer at målet for lette varebiler utsettes og at målet for tunge varebiler framskyndes. En ny målsetning om at alle nye varebiler er nullutslipp i 2027 vil redusere klimagassutslipp med 330.000 tonn i perioden 2025-2030, sammenlignet med referansebanen og omtrent 40.000 tonn, sammenlignet med en bane der eksisterende NTP-mål nås. Dersom et mål om at alle nye varebiler i 2027 skal nås, må det snarlig innføres flere nye virkemidler. En innføring av nye virkemidler, samt en varslet styrking i virkemiddelbruken over tid, kan skape forutsigbarhet for varebileeierne og sende et tydelig signal om at den nye målsetning for elektriske varebiler skal nås. Kostnadsanalysen viser at investeringskostnad og restverdi er svært avgjørende for lønnsomheten til elvarebilen. Virkemidler som reduserer merkostnaden ved kjøp av elektrisk varebil vil trolig ha god effekt. Virkemidler som reduserer brukskostnader for el-varebiler kan bidra til å kompensere for de økte indirekte kostnadene ved bruk av kjøretøyet. Virkemidlenes kostnad for staten vil avhenge av innretning og varighet på virkemidlene. Eksempelvis vil en økning i engangsavgift gi statlige inntekter, mens en nasjonal støtteordning vil gi økte statlige utgifter.
Dersom man skal komme nærmest mulig målsetningen om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp i 2025, er det behov for snarlig innføring av en kraftig virkemiddelpakke. En slik pakke kan bestå av følgende virkemidler:
-
En økning av engangsavgiften for lette fossile varebiler tilsvarende 50-100 % av engangsavgiften for personbiler.
-
Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler, slik at regelverket blir likt for fossile personbiler og varebiler som kjøpes av bedrifter, samtidig med MVA-fritak for elektriske varebiler.
-
Innføre et nasjonalt bompengefritak for lette elvarebiler fram til 2030, i tillegg til å innføre fritak fra fergetakst.
-
Gi tilgang til lette nullutslippsvarebiler i kollektivfeltet med en varslet avvikling når fremkommeligheten for kollektivtrafikken ikke lenger er ivaretatt.
-
Innføre dobbelt takst i bomringen for nye lette fossile varebiler fra 2025.
Det bør tas i betraktning av avgifter som kun treffer lette fossile varebiler vil kunne føre til en økning i salget av tunge fossile varebiler.
For å nå et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027, er det også behov for en kraftig virkemiddelpakke. En slik pakke kan bestå av følgende virkemidler:
-
En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
-
Fjerning av fradragsrett på MVA for varebiler, slik at regelverket blir likt for fossile personbiler og varebiler som kjøpes av bedrifter, samtidig med MVA-fritak for elektriske varebiler.
Venner på veien - Norges Lastebileier-Forbund - NLFI dag var vi på Steindalen Skole og Malin fra Thermomax og Mirielle og Ja...
Venner på veien - Norges Lastebileier-Forbund - NLFI dag var vi på Steindalen Skole og Malin fra Thermomax og Mirielle og Jan fra Litra var og bidra med lastebil.107 elever i 1 og 2 klasse kan nåBlindsone og Stopp se og vink.Skal se om vi ikke snart kommer tilbake her også
Malin, Mirielle og Jan
Lærevillige barn
Venner på veien - Norges Lastebileier-Forbund - NLF1 og 2 klasse på Overhalla Barne og ungdoms skole fikk vi besøke i dag. J...
Venner på veien - Norges Lastebileier-Forbund - NLF1 og 2 klasse på Overhalla Barne og ungdoms skole fikk vi besøke i dag. Jens Barlien og Erik Flasnes bidro med lastebiler. Barna var kjempeflinke og vi gleder oss til å komme tilbake
Ikke alltid lett å ha kontroll
NLF Trøndelag bidro til at flere barn fikk en opplevelse de vil huske lenge på til TV aksjonen. Arne Kvidal stilte fra Styret
NLF Trøndelag bidro til at flere barn fikk en opplevelse de vil huske lenge på til TV aksjonen. Arne Kvidal stilte fra Styret
Årets TV-aksjon gikk til Barnekreftforeningen, som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo. Familiehusene er et tilbud som alle familier med alvorlig syke barn kan benytte seg av, uavhengig av diagnose.
Familiehusene vil gi familiene en mulighet til å leve et tilnærmet normalt hverdagsliv ved å skape et hjemlig miljø nær sykehusene. Dette vil gjøre det lettere for foreldre og søsken å være nær barnet som mottar behandling, og gi dem en mulighet til å opprettholde en følelse av normalitet i en utfordrende tid
NLF ønsker å takke alle som har bidratt, med en spesiell takk til alle medlemmer og ikke medlemmer som stilte opp med sine lastebiler på de ulike sykehusene.
Ludvig Gravråk Søbstad,
Arne Kvidal Skaun Bil,
Terje Betten Børstad,
Dag Rune Bergheim Transportskole Trondheim,
Eivind Herrem HOB Gods og
Kristian Frisendal Brødrene Bjerkli.
Kjettingdagen ble introdusert i 2021 og har siden blitt en viktig del av NLFs arbeid for å sikre trygge vinterveier. Dagen markeres den 1...
Kjettingdagen ble introdusert i 2021 og har siden blitt en viktig del av NLFs arbeid for å sikre trygge vinterveier. Dagen markeres den 1. november samtidig som piggdekk blir tillatt, og kravene til vinterutstyr for lastebiler trer i kraft. Dette innebærer et krav om minimum 5 mm mønsterdybde på dekk, samt at alle lastebiler må være utstyrt med hjulkjetting i tilfelle vinterforholdene krever det.
Snøværet har allerede kommet til flere deler av landet og nå er det viktigere enn noen gang at både yrkessjåfører og kjøretøy er godt forberedt på utfordrende vinterforhold.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) ønsker å fremme trafikksikkerhet og markerer derfor Kjettingdagen 2024, som i år gjennomføres på flere kontrollstasjoner over hele landet.
Husk at riktig dekkutrustning og godt veigrep er førerens ansvar!
NLF har også opprettet en egen side på Lastebil.no med gode tips og råd for vinterkjøring, slik at du kan ferdes trygt og ansvarlig på vinterveiene.
Bergingen av det havarerte toget som ligger på oversiden av E6, tar lenger tid enn først antatt. Planen er å åpne E6 i Hemnes mandag 4.no...
Bergingen av det havarerte toget som ligger på oversiden av E6, tar lenger tid enn først antatt. Planen er å åpne E6 i Hemnes mandag 4.november.
Arbeidet med å sikre fjellet tar lenger tid enn forventet, noe som gjør at åpningen av E6 forbi skadestedet blir senere enn først antatt. Trafikantene oppfordres til å velge rv. 73 via Hattfjelldal og E12 gjennom Sverige.
Det kommer en ny vurdering av når E6 kan gjenåpnes søndag 3. november kl. 14.
Tekniske problemer på en av fergene på fv. 17 Nesna – Levang gjør at det er begrenset kapasitet på fergestrekningen. Dette gir lange køer og lang ventetid for de reisende.
Det er forsterket vintervedlikehold, med strøing og brøyting på rv.73 Hattfjelldal, så Statens vegvesen oppfordrer de reisende til å velge denne strekningen frem til E6 åpner igjen.
Bruk vegvesen trafikk for å se hvordan uvær og andre hendelser påvirker din reisevei!
Oppdaterte trafikkmeldinger for vei finner du på www.vegvesen.no/trafikk eller i appen Vegvesen trafikk. Følg også gjerne med på www.reisnordland.no for oppdateringer om fergetrafikken.
Informasjon relatert til tog finner du på Bane NOR.
Tariffnemnda har nå vedtatt en endring som utvider allmenngjøringen av Godsoverenskomsten, slik at den nå også omfatter godstransportkjør...
Tariffnemnda har nå vedtatt en endring som utvider allmenngjøringen av Godsoverenskomsten, slik at den nå også omfatter godstransportkjøretøy med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn og oppover. Denne endringen er betydelig og innebærer at også varebiler i hovedsak vil omfattes av allmenngjøringen, noe som representerer en stor omstilling for bransjen.
Etter forhandlingene om revisjon av Godsoverenskomsten i juni 2024 mellom NLF og NHO LT på den ene siden, og YTF og Fellesforbundet på den andre siden, sendte LO og YS krav til Tariffnemnda om at Godsoverenskomsten fortsatt skulle være delvis allmenngjort.
Kravet innebar at delvis allmenngjøringen skulle utvides fra kun å gjelde kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn, til også å omfatte kjøretøy med totalvekt fra 2,5 tonn og oppover. I praksis vil det bety at varebilsegmentet som hovedregel nå vil omfattes av allmenngjøringen, så lenge bilen er godkjent for en totalvekt over 2,5 tonn.
NLF har derimot stilt spørsmål ved behovet for en slik endring.
– Vi har stilt oss spørrende til om dette er riktig virkemiddel for å løse opp i de utfordringene varebilbransjen har. Vi er også usikre på om det er tilstrekkelig dokumentert at det er behov for allmenngjøring av varebilbransjen nå, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.
Gravråk peker videre på at Tariffnemnda etter NLFs syn ikke kan allmenngjøre Godsoverenskomsten for varebilbransjen, ettersom NLFs tariffavtale ikke omfatter kjøretøy under 3,5 tonn.
– Dette forsøkte vi å argumentere for både i høringsrunden og i møtene i tariffnemnda, presiserer Gravråk.
Nemndas flertall gikk imidlertid imot NLFs argumenter og vedtok at Godsoverenskomsten skal delvis allmenngjøres for varebilsegmentet, altså for godstransport på vei med kjøretøy med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn og oppover. Mindretallet, bestående av NLF og NHO, stemte mot utvidelsen av virkeområdet.
– Når utfallet av nemndas behandling nå er klart, skal vi forholde oss til det på en god måte. Vi håper samtidig at regjeringen får fortgang i prosessene knyttet til regulering av varebilbransjen, slik at vi får et sammenhengende regelverk som hindrer konkurransevridning, avslutter Gravråk.
Delvis allmenngjøringen av Godsoverenskomsten vil tre i kraft fra 1. november 2024. Utvidelsen til også å omfatte varebiler med tillatt totalvekt fra 2,5 tonn, vil derimot gjelde først fra 1. juni 2025.
Tariffnemnda er en uavhengig nemnd bestående av tre faste nøytrale medlemmer, og to faste representanter fra arbeidslivet, en for NHO og en for LO. Når man behandler allmenngjøring av Godsoverenskomsten suppleres nemnda med en representant for NLF og en for YS/YTF. Nemnda behandler da kravet om allmenngjøring, og gjør vedtak enten enstemmig, eller med et flertall og et mindretall.
Allerede nå begynner det å se mørkt ut for de selskapene som ikke har søkt om nye fellesskapsløyver. Statens vegvesen kan snart ikk...
Allerede nå begynner det å se mørkt ut for de selskapene som ikke har søkt om nye fellesskapsløyver. Statens vegvesen kan snart ikke lenger garantere at de vil rekke å behandle alle søknadene før fristen 31. desember 2024. Det kan få store konsekvenser.
Ifølge den siste oversikten, datert 15. oktober, er det fortsatt 3 600 selskaper med gyldig løyve som ennå ikke har søkt om nye fellesskapsløyver.
NLF har siden april 2023 informert om fristen til å søke om nye fellesskapsløyver og ber nå alle om å undersøke statusen i egen bedrift.
Selv om du kun kjører i Norge, må du bytte ut de gamle (røde) løyvene. Mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet, men det er feil! Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha fellesskapsløyve fra nyttår.
Frykten for økt press og et stort antall søknader som kommer inn i siste liten, kan føre til kø og forsinkelser i saksbehandlingstiden.
– Hvis antallet som ønsker å skaffe seg nye løyver øker drastisk, kan vi ikke garantere at de får dem innen fristen. Prosessen innebærer flere ledd, inkludert innhenting av politiattest, noe som også kan ta tid. Selv om vi prioriterer dette arbeidet, er det nå kritisk hastverk, sier May-Britt Berge Solheim, seksjonssjef i Statens vegvesen.
Hun oppfordrer derfor alle løyvehavere som har fellesskapsløyve om å kontrollere utløpsdato på hoveddokument og attesterte kopier i god tid før fristen. Utløpsdatoen på attestert kopi kan være ulik utløpsdatoen på hoveddokumentet. Årsaken til dette er at foretaket har meldt nasjonale løyver tapt og fått utstedt fellesskapsløyve som erstatning.
Hun advarer om at konsekvensene kan bli alvorlige. Dersom du blir stanset for manglende fellesskapsløyve etter 1. januar 2025, vil du bli stående til dette er ordnet.
– De som ikke har gyldig fellesskapsløyve innen 1. januar 2025, risikerer også å få en bot på 60 000 kroner, advarer Berge Solheim.
Det er også viktig at de som har fått fellesskapsløyver, tar dem med i bilen så snart de er mottatt. De gamle blir ugyldige med det samme nye er mottatt. Brudd på dette vil gi en bot på 6 000 kroner.
– Normal saksbehandlingstid er 2- 4 uker etter at vi har fått søknaden med alle attester. For de som enda ikke har søkt om fellesskapsløyve, kan vi ikke garantere at de utstedes innen nyttår, avslutter Berge Solheim.
Foretak som søker om å skifte ut nasjonale løyver til fellesskapsløyve må legge ved følgende dokumentasjon:
o Vandelsattest for foretak, organisasjonsnummer.
o Vandelsattest for daglig leder, transportleder og styreleder.
o Attest for skatt og merverdiavgift.
Attestene kan ikke være eldre enn tre måneder.
Logg inn på Din side på Statens vegvesen for oversikt over ditt foretak sine løyver med utløpsdato, og for å søke om fellesskapsløyve nå.
For spørsmål, send e-post til: transportloyve@vegvesen.no eller kontakt SVV på telefon: 22 07 30 00. Telefontiden er klokken 10.00–14.00, mandag til fredag.
Oslo Motor Show markerte avslutningen på rekrutteringsturneen «Følg drømmen – ikke strømmen», som har reist gjennom landet fra nord til s...
Oslo Motor Show markerte avslutningen på rekrutteringsturneen «Følg drømmen – ikke strømmen», som har reist gjennom landet fra nord til sør i løpet av seks uker. Under turneen har både juniorer, lærlinger og profesjonelle hatt muligheten til å kvalifisere seg til Kjetting-NM. Selve finalen for lærlinger og profesjonelle arrangeres i mars, men juniorfinalen fant sted under Oslo Motor Show.
Nord-Norge dominerte konkurransen, da alle juniorfinalistene kom fra denne delen av landet. Disse unge talentene hadde allerede slått ut hundrevis av andre deltakere, med imponerende tider på helt ned til 20 sekunder.
De tre finalistene var Esben-Nicolai Rothli Andreassen (17) fra Svolvær, Ole Grenheim (16) fra Bodø og Hans-Petter Skarstein (17) fra Harstad. Nervene var i høyspenn, og alle finalistene innrømmet at det er en helt annen opplevelse å konkurrere foran et stort publikum enn å kvalifisere seg under rekrutteringsturneen.
Alle leverte solide prestasjoner, men det var Hans-Petter Skarstein som gikk av med seieren. Esben-Nicolai Rothli Andreassen sikret andreplassen, mens Ole Grenheim kom på en respektabel tredjeplass.
– Det var godt jobba av dem alle tre. Det er viktig å huske på at disse ungdommene fremdeles ikke har fått lappen, eller har begynt i lære. De har all grunn til å være stolte over prestasjonene de har gjort her i dag, kommenterte NLFs markedsdirektør, Kjell Olafsrud.