Det er fantastisk å se at resultatene materialiserer seg etter lang tids påvirkningsarbeid. Denne ukens store nyheter ble presentert av S...
Årsmøte i NLF Nordland, Troms og Finnmark | Lastebil.no
Se mer: Trafikk, luftfartøy, sikkerhet og miljø - Forsvaret
Det har blitt gjennomført styremøter i samtlige fylker i regionen. Det primære innholdet var selvfølgelig klargjøring av årsmøte-papirene til kommende årsmøte. I tillegg ble enkelte høringssaker behandlet.
Her er utklipp fra rapporten på Krossmoen denne uka:
«2 utenlandske vogntog som kjørte kabotasjetransport ble tatt til siden for en utvidet kontroll. Under kontrollen ble det oppdaget manglende utfylling av transportdokumentene. Begge transportene fikk kjøreforbud inntil manglene i dokumentasjonen blir rettet opp. Etter det nye regelverket vedrørende kabotasjetransport som trådte i kraft den 1.mars 2024, ble det i tillegg til bruksforbud utstedt gebyrer for overnevnte manglene. Det ene vogntoget fikk kr. 18000,- og det andre kr. 12000,- i gebyrer. Det ene vogntoget har i tillegg til gebyret for manglene i transportdokumentasjonen fikk et bombrikkegebyr på kr. 8000,- for manglende bombrikkeavtale. Siden ingen av sjåførene kunne betale sitt gebyr på stedet, ble det brukt hjullås på trekkvognene inntil gebyrene blir betalt».
I følge OFV er det registret 22% flere lastebiler til nå i år.
I februar ble det registret 431 biler mot 353 på samme tid i fjor. Totalt etter to måneder er det registrert 906 biler.
På gassmarkedet er det registrert 97 biler som er ca. det dobbelte som i fjor.
Det er registrert 35 elektriske som er det samme som i fjord og ca. 4% av de nyregistrerte.
Slik ser totalen ut:
Scania 421, Volvo 321, Mercedes 105, MAN 30, Renault 15, Iveco 9, DAF 4 og Kamaq 1.
Og i Sverige så det slik ut:
Under årets första två månader nyregistrerades det 431 tunga lastbilar i Sverige. Jämfört med 511 under samma period ifjol är det en nedgång med 16 procent. Detta visar statistik som publicerats av Mobility Sweden.