Trafikverket i Sverige lover bedre vintervedlikehold Akkurat som i Norge, jobber det svenske lastebileierforbundet (Sveriges Åkeriföretag...
Det har vært mye og skiftende vær i forrige uke , fra helgens snøfall på opp mot 50 cm til 16 -17 varmegrader i Troms og Finnmark sist fredag. Det har medført flom og flomskader på mange fylkesveier i Nord. Dersom de nye tollreglene som ble vedtatt i EU i 2019 som blir implementert i Eu landene i 2025 blir gjeldende for transittkjøring i Sverige blir det en lite jordskjelv i transporten i Nord-Norge. For øvrig så jobbes det fortsatt for å få orden på E6 i Nordland etter den tragiske togulykken.
Det blir julelunsj for medlemmer av NLF og medlemmer av Transportsentralen i Tromsø i lokalene til transportsentralen 13 desember mellom kl 11og 13 . Påmelding ved å følge lenken under:
Trafikverket i Sverige lover bedre vintervedlikehold Akkurat som i Norge, jobber det svenske lastebileierforbundet (Sveriges Åkeriföretag...
Trafikverket i Sverige lover bedre vintervedlikehold Akkurat som i Norge, jobber det svenske lastebileierforbundet (Sveriges Åkeriföretag) med å få bedre vintervedlikehold. Nå har Trafikverket kommet med en handlingsplan etter oppdrag fra regjeringen. Planen fokuserer på å styrke operativ evne og beredskap, forbedre hendelses-håndtering og anti-skli, samt øke samarbeidet med andre myndigheter. Det skal også investeres i forbedret informasjon om vær og veiforhold samt strengere kontroll av entreprenørene. Sveriges Åkeriföretag vil fortsette å følge utviklingen for å bidra til trygt og fremkommelig vinterveivedlikehold i Sverige. Dette mener Sveriges Åkeriföretag (SÅ) må endres Er det noen som kjenner seg igjen i SÅ’s forslag til endringer? På akeri.se skriver organisasjonen: Med dagens system signeres en avtale om vinterveivedlikehold mellom Trafikverket og en hovedentreprenør som vanligvis mangler egne ressurser til utførelse og derfor kontraherer utførelsen til et transportfirma. Tiltak som brøyting og strøing/salting fastsettes av entreprenøren og ikke av transportfirmaet som er ekspert på vinterveivedlikehold. I dagens driftsanskaffelser hvor vinterveivedlikehold er en del, inngår mange andre tjenester som ikke haster på samme måte som vinterveivedlikehold. Vår vurdering er at en leverandørkjede bør inneholde færrest mulig ledd, hvor det utførende transportfirmaet får økt ansvar og tillit til tiltakene som settes inn. Sveriges Åkeriföretag ønsker å se følgende tiltak for endring og forbedring: • Skille vinterveivedlikehold fra annet veivedlikehold. • Redusere størrelsen på anbudene for å øke muligheten for at mellomstore bedrifter kontraheres. • Vinterveivedlikehold må prioriteres som et hastetiltak. • Innkjøp fra et beredskapsperspektiv. • Responstider og innsats skal baseres på kunnskap, erfaring og måling. • Se gjennom muligheten for økt digital rapportering direkte fra produksjonsbilen. • Innkjøp for fremtiden og nær utførelse. • Anskaffe rettferdig transport. SÅ mener dagens anskaffelsesform ikke fører til godt vinterveivedlikehold. Det er ikke insentiv til forebyggende vedlikehold, noe som er helt avgjørende for en akseptabel veistandard vinterstid.
Siste informasjon i denne saken pr. 15.11 er at det er kontakt mellom norske og svenske myndigheter på høyeste nivå , med ett utgan...
Siste informasjon i denne saken pr. 15.11 er at det er kontakt mellom norske og svenske myndigheter på høyeste nivå , med ett utgangspunkt fra Norske myndigheter om at dette bør få en god løsning, løsningen ligger allikevel hos Svenske myndigheter.
Denne uken har det vært stor oppmerksomhet rundt en varslet endring i Svensk tollregime for transitt kjøring gjennom Sverige. NLF er i dialog med myndigheter og NHO i saken for å forsøke å påvirke. Det foregår fortiden stor møtevirksomhet mellom Norske og Svenske myndigheter for å prøve å finne løsninger. Bakgrunnen for varslet endring er en EU bestemmelse. Sveits som i likhet med Norge ikke er medlem av EU har etter sigende fått dispensasjon for bestemmelsene. Kilder tett på prosessen tror det kan komme en avklaring de nærmeste dagene.
Dersom reglene om tolltariffnummer for hver enkelt vare ved transittering gjennomføres i januar, vil det få helt uoversiktlige konsekvenser.
NHO sine beregninger tilsier overføringen fra tog mellom Alnabru og Narvik til lastebiltransport på Norske veier omtrent 1000 vogntog i uken. I tillegg vil mye det som allerede går på lastebil gjennom Sverige fra Østlandet og Nordover måtte kjøre Norge.
De fleste som kjører Nord -Sør gjennom Sverige kjører modulvogntog som ikke er tillat å kjøre deler av E6 gjennom Norge. Det betyr at de må kjøpe inn annet utstyr for å frakte de samme varene gjennom Norge. Det er lang leveringstid på slikt utstyr.
Noen aktører har blant annet bygget opp ett komplisert logistikksystem med sjåførbytter gjennom Sverige som vil rakne fordi de må kjøre dagligvarene gjennom Norge nordover.
Fisketransporten sørover vil i liten grad blir berørt fordi hver fiskeart har sitt tolltariffnummer.
Det vil bli store utfordringer med å skaffe sjåfører og vogntog for å erstatte togtransporten gjennom Sverige, det lar seg under igjen omstendigheter løse til 21 januar som er dato for iverksettelse av nye regler. Vi sliter allerede i dag med sjåførmangel med dagens godsmengder.
Nordlandsbanen har allerede kapasitetsproblemer.
En annen problemstilling er fergekapasiteten på sambandene Drag Kjøpsvik og Bognes-Skarberget til å håndtere den økte godsmengden på vei.
Vi opplever i dag til dels store fremkommelighetsproblemer på strekningen Fauske og nordover som vil forsterke seg med økt transport på strekningen.
Vår klare oppfordring til Norske myndigheter er å få til en avtale med Svenske myndigheter som bidrar til en god løsning på en potensiell krise for godstransporten mellom Østlandet og Nord-Norge.
Statens vegvesen (SVV) har nå utarbeidet et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra til å oppfylle regj...
Statens vegvesen (SVV) har nå utarbeidet et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra til å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025-2036.
NLF har flere ganger påpekt at man ikke på langt nær har nådd det tverrpolitiske målet om 80 døgnhvileplasser innen 2023. Selv om det har vært stor politisk enighet om flere plasser har det ikke ført til resultater, men nå kan det endelig se ut til at det er bevegelse i saken.
SVV melder at flere døgnhvile- og rasteplasser med lademuligheter vil etableres, noe som vil gi transportnæringen mer forutsigbare forhold.
– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natten og ved pauser. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter for elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.
Dette er et steg i å oppnå forutsigbare forhold for lading som regjeringen mener er avgjørende for å nå målet om utslippsfrie tungbiler. Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.
Plangrunnlaget er basert på dokumentet: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF) som beskriver dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger.
Statens vegvesen prioriterer døgnhvileplasser, riksveier som inngå i det europeiske hovedveinettet TEN-T (Trans-European Transport Network) og strekninger med mye tungtrafikk. Målet er at det skal være minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030, forteller Stein Brembu.
– Det er mye som skal bygges på kort tid. Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.
– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt.
Regjeringen prioriterer totalt 3,7 milliarder kroner til en tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025-2036.
For perioden 2025-2030 er det foreslått 1,7 milliarder kroner til investeringer i døgnhvileplasser og rasteplasser med ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy. I tillegg er det foreslått 2,0 milliarder kroner til økte driftsutgifter i perioden 2025-2036.
Fredag 8.november gjennomførte Nordland Fylkeskommune møte med NLF, Nordland, for å forbedre drifts-kontraktene. Dette er svært positive...
Fredag 8.november gjennomførte Nordland Fylkeskommune møte med NLF, Nordland, for å forbedre drifts-kontraktene. Dette er svært positive initiativ fra fylkeskommunen, og vi tror at dette er eneste vei å gå for å forbedre trafikksikkerheten, skape økonomisk grunnlag for utførende entreprenør, samt å sikre at samfunnet betaler en korrekt pris for disse tjenestene.
Det ble et godt møte, hvor vi som representerer det utførende leddet i prosessen, fikk forklart noen av våre utfordringer.
Fylkeskommunen har selvfølgelig et miljøkrav hengene over seg, og møtet avdekket flere områder hvor vi kan "spare" miljøet, uten at dette går på bekostning av trafikksikkerheten. Vi ser frem til flere slike samtaler!
Generelt om hendelsen og om beredskap Perioden med stengt E6 har vært svært krevende, og samtlige har forståelse for at dette har skapt...
Generelt om hendelsen og om beredskap
Om vurderinger rundt åpningen av veg og hensynet til transportnæringa
Om utfordringene på omkjøringsvegene