NLF

Nordland Fylke må ha statlig hjelp i Bustneslia

Dato 23.02.24

Førstesiden på nettet - Lastebil.no!

Ny E6 gjennom Sørfold: – Leirfjordbrua er nøkkelen | Lastebil.no

Denne uken ble det på nytt satt fokus på Bustneslia. Den ønskede doblingen av eksportvolumet fra Laksenæringen  er kanskje ikke gjennomførbar hvis veistrekningen fra Stokkvågen til Mo i Rana ikke utbedres.

Fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø; var helt klar under intervjuet med NRK Nordland, 14.februar, at totalkostnadene ved å bygge tunnel var så formidable at Nordland Fylkeskommune ikke kan gjennomføre dette uten statlig bidrag.

Da denne veistubben ikke ligger inne i NTP, og ble behandlet på følgende måte i Regional Transportplan;

  1. Nordland fylkesting vil peke på behovet for å også utrede andre alternativer knyttet til Bustneslia, spesielt dersom dette kan føre til en raskere og billigere 11 realisering av en ny løsning.

Hvis vi skal greie å få finansiering til dette må det tenkes nytt - bompenger, statlig delfinansiering, næringsliv, Offentlig Privat samarbeid?

Har Lokallagene utspillt sin rolle?

Tidligere var lokallagene et viktig møtepunkt for våre medlemmer, det var på disse møtene informasjon fra fylkesstyremøtene og fra NLF sentralt ble formidlet. Det vi erfarer gjennom de siste årene er at det er kun Vefsn Lokalavdeling som fungerer. Sant nok har de en lokalavdeling i Salten, som sant nok skal sies å være den eneste som erfaringsmessig bidrar til saker på fylkesårsmøtet. Det viser seg tidvis vanskelig å rekruttere medlemmer til verv i lokallagene, og Vesterålen, Lofoten og Rana har ikke vært aktive de siste årene. Det hadde vært interessant å høre fra medlemmene i Nordland - Skal vi ha lokallag, eller er dette en foreldet konstruksjon?

I dag kommer all informasjonen på nettet og pr e-post, og alle får den informasjonen de ønsker.