![](/var/ezwebin_site/storage/images/lastebil.no/medlemsregister/regioner/region-7-nordland-troms-finnmark/nytt-fra-regionen/samarbeidsmoete-nlf-nordland-fylkeskommune/5726082-1-nor-NO/Samarbeidsmoete-NLF-Nordland-Fylkeskommune_line.jpg)
Den 29.mai gjennomførte NLF-Nordland samarbeidsmøte med Veiadministrasjonen i Nordland Fylkeskommune. Dette er et møte hvor vi kan fremle...
Det er varmt, det er sommer, det er snar midtnattsol i hele landsdelen. Vi har hatt nok en uke med stor aktivitet, det er skolebesøk og møter med vei-eiere.
Det er verd å merke seg følgende:
Regjeringen følger opp handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren og foreslår nå løyvekrav for godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn. Forslaget sendes ut på høring fra Statens vegvesen i dag.
Forslaget som sendes på høring i dag gjelder for varebiler som brukes i godstransport mot vederlag. Transport med varebiler med tillatt totalvekt under 3,5 tonn har i liten grad vært regulert, men i 2022 innførte Norge løyvekrav for internasjonal godstransport med varebiler fra 2,5 til 3,5 tonn, i tråd med EUs mobilitetspakke. Nå foreslår Samferdselsdepartementet å innføre tilsvarende regler for nasjonal godstransport med slike varebiler.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-loyvekrav-for-varebiler/id3041459/
Nylig meldte svenske medier at salget av elektriske lastebiler går langt dårligere enn Scania hadde håpet på. Selskapet har et mål om at halvparten av salget skal være elektrisk innen 2030. Scania sier at de har «satt hele bedriften i pant» for elektrifiseringen, skriver Nettavisen.
I Norge er rundt 10 prosent av lastebilsalget for tiden elektrisk. NLFs markedsdirektør Kjell Olafsrud er intervjuet i saken. Han sier: – Jeg har jo hatt elbil selv i 11–12 år, og det er jo fordi staten har betalt halvparten for meg. Men for en som driver med næringsvirksomhet, så er det helt andre mekanismer. Lastebilen er et driftsmiddel, som må være forutsigbart, sier markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF til Nettavisen.
Det er ikke så himla vanskelig dette. Når man har en som betaler for prisforskjellen og variasjonen i strømpris, bilen har batterikapasitet i forhold til oppdragene og det er mulig å lade når man har behov vi dette gå av seg selv. Men foreløpig er det få som vil betale, strømpris er uforutsigbar, ladestasjoner finnes ikke for tunge kjøretøy og rekkevidden er ofte for kort. Så da så……..
Nettavisens sak finner du i denne lenken:
I første tildelingsrunde fikk over 100 søkere gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. Denne runden er det også et betydelig antall tildelinger, nærmere bestemt 97, og en god spredning på type kjøretøykategori.
Videoen i saken gir tips til hva man bør tenke på før man søker og hvordan man bør gå frem for å sende inn en best mulig søknad. For å lettere vite hvor mye man bør søke om, kan man beregne sin egen rangeringsscore og sammenligne denne med tidligere søknadsrunder. Jo lavere rangeringsscore, jo høyere sannsynlighet for støtte. Dokumentet for beregning finner du på programsiden.
Rangeringsscore på 1. søknadsrunde: 32
Rangeringsscore på 2. søknadsrunde: 33