Emilie Høydal hadde ikke en typisk start på karrieren i transportnæringen. På videregående skole satset hun først på medier og kommunikas...
NLF inviterer til «Den store lastebilpraten» under Dyrsku`n fredag 13. september klokken 16:00. Møt opp på NLF standen eller følg sendingen på lastebil.no og bli en del av diskusjonen om fremtidens transportløsninger.
Gjør deg klar for Dyrsku'n! Det som en gang var en messe for husdyrbønder, har utviklet seg til en viktig arena også for anleggs- og transportbransjen. I år tar Norges Lastebileier-Forbund (NLF) scenen med en stor seksjon dedikert til det grønne skiftet. NLF vil i en programserie sette søkelyset på fremtidens transportløsninger og dykke dypt inn i ulike temaer.
Vi starter serien med en samtale med direktørene fra de største bilimportørene i Norge.
NLF har invitert direktørene fra de store lastebilprodusentene til «Den store lastebilpraten» på Dyrsku'n.
Dette skjer fredag 13. september kl. 16:00–17:00 på scenen ved NLF-standen. For de som ikke kan være til stede, vil alle seansene streames live.
Her kan du følge sendingen live, dersom du ikke har mulighet til å komme fysisk>>>
Onsdag blir det digitalt medlemsmøte fra terminalen til System Trafikk i Bergen.
Forbundsstyret er på besøk i region 5, og i forbindelse med dette vil månedens digitale medlemsmøte sendes direkte fra terminalen til System Trafikk i Bergen.
Det blir et spennende møte som blant annet kan by på det siste om støtteordningen til Enova med Arnt Gunnar Lium og siste nytt om kartellsaken.
Fylkesordfører Jon Askeland vil komme for å snakke om hvorfor vi ikke har bedre fylkesveier. Bjørnar Pedersen i Bjørnas Transport og Jørun Vevle i System Trafikk er begge fremoverlente bileiere fra Vestlandet som vil snakke mer om hva de vektlegger for å fortsatt stå sterkt som transportør inn i fremtiden.
Vi ønsker alle hjertelig velkommen til en spennende direktesending. Sendingen starter klokken 18:00.
Et ras ved Lundevann, øst for Tvedestrand, førte til full stenging av E18 i begge retninger. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) var raskt ute for å sikredispensasjon fra kjøre- og hviletidsreglene for sjåførene så lenge veien var stengt. Nå er veien delvis åpnet igjen, men for alle som ble rammet av dette, er dette unntakene som gjaldt:
For at det skal være mulig å benytte unntaket og dokumentere strekningen benyttes fartsskriveren for å registrere bilens posisjon. Dette gjøres ved å benytte funksjonen startland og sluttland.
Kjører du en bil som er registrert før den 15/6-2019 har du trolig en skriver som er generasjon 1 Da må du angi start og sluttsted på en utskrift fra fartsskriveren.
E6 ved Ringebu er stengt i begge retninger som følge av et større jordskred. Det har blant annet ført til store problemer i trafikken.
Situasjonen etter raset som stengte E6 ved Krekke i Ringebu i dag ved ni-tiden er enda usikker med tanke på når veien igjen kan åpnes for normal ferdsel.
Det er uklart hvordan omkjøringene i begge retninger vil bli løst, men uansett vil det kunne medføre lengre kjøretider enn normalt. Det kan også bli utfordrende for de som benytter modulvogntog, dersom omkjøringsveiene ikke er godkjent for dette. Dersom situasjonen vedvarer vil de som benytter slike vogntogkombinasjoner på strekningen måtte enten laste gods over på mindre enheter eller bruke omkjøringsveier som gir lengre kjøretider.
NLF frykter dette vil medføre uforutsigbar fremkommelighet og uholdbare arbeidsforhold for sjåførene, og er derfor i dialog med vegmyndigheten om tiltak.
Statens vegvesen informerer om at elbiler fra og med førstkommende lørdag kan benytte kollektivfeltet i helgene i Asker og Bærum. – Vårt hovedfokus er at trafikken skal flyte bedre, og vi forventer nå at nyttekjøretøy prioriteres og får tilgang til kollektivfeltet hele uken, sier regionsjef i NLF, J. Kristian Bjerke.
Reidar Retterholt, regionsjef i NLF, uttrykker stor bekymring over de høye bompengeprisene på den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal. Han forklarer at transportnæringen sliter med de økte kostnadene, som gjør det uholdbart for mange aktører. – Det blir rett og slett for dyrt, og flere transportører ser seg nødt til å be sine sjåfører om å kjøre den gamle veien for å unngå bompengeutgiftene, sier Retterholt.
Elektrifiseringen av tunge lastebiler fortsetter å skyte fart globalt, og lengre distanser blir nå en realitet. Neste år vil Volvo lansere en ny langdistanseversjon av sin FH Electric, som kan kjøre opptil 600 km på én lading.
Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos oss i Vianor. Sikre høstens levering ved å gjøre din bestilling nå.