Høstferien har startet i flere deler av landet, og det blir stadig kaldere. Det er allerede rapportert om vanskelige kjøreforhold flere steder, og NLF oppfordrer alle sjåfører til å være varsomme og fremstå som gode forbilder i trafikken. Ulykkesstatistikken er bedre i år enn i fjor, men vi er fortsatt langt fra nullvisjonen.
Hittil i år har 75 personer mistet livet i trafikken. Det er 16 færre enn på samme tidspunkt i fjor, og 14 færre enn i de ni første månedene av 2022. Fem personer omkom i vegtrafikken i september, 13 færre enn i samme måned i fjor. Likevel er fem tapte liv fem for mange.
I forrige uke ble det meldt om vanskelige kjøreforhold på FV51 Valdresflya. Ståle Hagadokken rapporterte om 10-12 centimeter med snøslaps og svært glatt vegbane. Bilberging Valdres måtte rykke ut for å hjelpe lastebiler som sto fast. Ett av vogntogene hadde kjetting både på drivhjulene og tralla, men det var likevel utfordrende å stå stille.
Dette er en viktig påminnelse om at det er lurt å sjekke mønsterdybden på dekkene og finne frem kjettingene allerede nå, selv om påbudet om å ha med seg kjetting ikke trer i kraft før 1. november (16. oktober for Troms og Finnmark).
Husk at riktig dekkutrustning og godt veigrep er førerens ansvar!
Til tross for lekkasjer om økte budsjetter for vedlikehold av riks- og fylkesveier, er Norges Lastebileier-Forbund (NLF) slipper ikke NLF jubelen løs. Behovet er betydelig større enn det som foreslås.
Regjeringen legger frem statsbudsjettet for 2025 den 7. oktober, og flere detaljer har allerede lekket ut. Blant annet melder NRK at regjeringen vil øke bevilgningene til riksveiene med 1,1 milliarder kroner, noe som innebærer en total på 10,8 milliarder kroner til drift og vedlikehold i 2025. Dette er en økning på 1,1 milliarder kroner sammenlignet med 2024.
Nettavisen rapporterer også at regjeringen planlegger å styrke fylkesveiene med en økning på nærmere en halv milliard kroner, tilsvarende en vekst på 11,4 prosent sammenlignet med året før.
Selv om det er positivt at regjeringen signaliserer prioritering av drift og vedlikehold, er dette likevel en dråpe i havet. Det totale vedlikeholdsetterslepet er anslått til å være rundt 100 milliarder kroner. NLF er særlig bekymret for fylkesveiene. Dersom de økte midlene ikke øremerkes veivedlikehold, er risikoen stor for at de forsvinner inn i fylkeskommunenes generelle budsjetter. Det vil i så fall føre til at vedlikehold av fylkesveier fortsatt blir nedprioritert – noe som vil slå særlig hardt ut for tungtransporten og næringslivet i distriktene.
Flere innsigelser fra Statsforvalteren mot Nye Veiers reguleringsplan for Mjøsbrua skaper bekymring blant lastebileiere og entreprenører i Innlandet. De reagerer sterkt på at innsigelsene kommer sent og advarer om at manglende fremdrift på E6-utbyggingen kan føre til økte kostnader og hindre utviklingen i Mjøsregionen.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har mottatt alvorlige meldinger om sjåfører som har opplevd ungdom som utfører den virale trenden «Angel of Death» langs veiene. Trenden går ut på å hoppe eller løpe foran en lastebil i fart, med håp om at den stopper, alt mens det filmes og legges ut på sosiale medier.
NLF ser svært alvorlig på denne saken og har begynt å kartlegge hvor utbredt dette egentlig er. I en uformell undersøkelse viser tallene at denne TikTok-trenden kanskje er større enn først antatt.
Nå er det viktig at alle lastebileiere tar opp dette med sine sjåfører. Vær spesielt oppmerksomme der dere ser flere unge mennesker samlet langs veikanten.
Er du så uheldig å oppleve dette, er politiets oppfordring å rapportere dette umiddelbart til 112 (ved alvorlig ulykke skal nødnummer 113 selvsagt ringes). De understreker også at det er viktig å ikke kjefte eller ta tak i barna, men forsøke å få navn og melde fra til politiet.
For første gang er kvalitet og klimakutt en del av konkurransen om den nye kontrakten for driften av riksveier i sørdelen av Trøndelag.
Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveier og gang- og sykkelveier langs riksveiene med tilhørende sideanlegg og rasteplasser i kommunene Oppdal, Rennebu, Midtre Gauldal, Melhus, Trondheim, Malvik, Stjørdal, Levanger og Meråker.
Tradisjonen har vært at driftskontrakter for veidrift har vært tildelt laveste pris, så lenge kvalitetskriteriene var oppfylt. Nå tas nye anskaffelsesformer i bruk, hvor også andre kriterier enn pris påvirker konkurransen.
Tilbyderne vil bli vurdert knyttet til fire kriterier:
Kontraktssummen er den endelige summen som partene blir enige om i den inngåtte kontrakten.
Ønsker du søke Enova-støtte for bedriftslading er aller siste søknadsfrist satt til 15. oktober kl. 12:00. Etter det vil ikke Enova gi støtte til bedriftslading.
Du kan kontakte Jens Olaf Rud i NLF for tips og råd i den forbindelsen: jor@lastebil.no / 48142990
Statens vegvesen innfører sikkerhetstiltak i E134 Åkrafjordtunnelen onsdag 2. oktober i tidsrommet 09:00-21:00.
Onsdag 2. oktober skal BKK bytte et høyspentanlegg i nettstasjonen på sørsiden av E134 Åkrafjordtunnelen i Etne kommune. I perioden fra 09:00 til 21:00 vil omtrent halve tunnelen være uten lys, og det er forventet at hele tunnelen, samt Markhustunnelen, vil være uten kommunikasjon med Vegtrafikksentralen.
I denne perioden blir fartsgrensen gjennom tunnelen redusert til 50 km/t.
Kjører du på utlandet eller transitt via sverige?
Da må du ha rett skriver:
Nye løyver:
Selv om du bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene. Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Det er feil! Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha fellesskapsløyve fra nyttår.
Som NLF Medlem har du kjempegode betingelser hos oss i Vianor. Sikre høstens levering ved å gjøre din bestilling nå.