26 medlemmer hadde funnet veien til NLF Oslo & Akershus høstmøte. NLFs Jone Klingsheim orienterte om SVVs nye sikkerhetsdifferensieringssystem. For mange vil dette komme som "julekvelden på kjerringa". Man blir tildelt poeng ved feil og mangler og det er IKKE om å gjøre å få flest poeng. Nyttig, var medlemmenes tilbakemelding på møtet.
Følg drømmen, ikke strømmen har i høst vært på landsturne. Vogntoget var også innom vår region med besøk på både Jessheim VGS og i Askim. NLF er en avgjørende bidragsyter og samarbeidspartner i prosjektet og fremmøte av elever var meget bra.
Det var stor ståhei ved Ahus`barneavdeling da Jakhelln Transport og Bærum Kranservice dukket opp med sine svære lastebiler i forbindelse med årets TV-aksjon. Spesielt moro var det for de yngste barna at selveste Fantus hadde tatt turen på Geir Homlunds snutebil. I tillegg til at Jakhelln og Bærum Kranservice stilte med biler under kyndig veiledning av Sisel Heen og Synve Schmidt, besluttet styret i Oslo & Akershus å støtte saken med 10.000 kroner i NLFs spleis.
"Aldri er så mange blitt så skuffet over så lite", sa fylkesleder Erik Graarud da han fikk høringssaken mellom hendene. NLF har jobbet i årevis for å få bedre utnyttelse av materiellet vårt, vært i utallige møter med SVV, Vegdirektoratet, politisk ledelse i departementene, samt med Stortingets transportkomite og så blir dette resultatet. Svært skuffende, er også kommentaren fra fylkesleder i Oslo & Akershus, Nicolai Jakhelln. Region 1 sendte ut hele høringssaken til medlemmene via mail og ba om innspill og kommentarer. I tillegg har begge fylkesstyrene jobbet godt med saken. Velfunderte svar er sendt til NLF sentralt og beskjeden er klar: dette er ikke godt nok!
Vår "nye" adm.direktør, Knut Gravråk var nylig på medlemsbesøk i Oslo & Akershus. Knut ble trygt kjørt rundt til aktive medlemmer i fylket og han fikk både kaffe, boller og ikke minst gode råd på veien.
Første stopp var Bærum Kranservice og Helene og Geir Homlund i Bærum. Deretter dro vi videre til Jakhelln Transport i Lillestrøm for å avslutte dagen hos Kai i Tette Rør i Ås. Knut er jo lastebileier selv og det var godt å snakke med en som kjenner "høla i veien", var tilbakemeldingen.
Nå er det bare å kjøpe gassbil i vår region. Gassleverandøren Gasum, har nemlig åpnet et flunkende nytt og stort fyllingsanlegg på Skui i Bærum kommune. Anlegget er nærmeste nabo til NLF-medlem Gunnar Knutsen AS og plassen var full av interesserte lastebileiere under åpningen. NLF har inngått en bra avtale med Gasum og prisene er etter sigende svært konkurransedyktig. Anlegget ble høytidelig åpnet av Bærums ordfører, Lisbeth Hammer Krogh.
"Venner på veien" er noe av det hyggeligste og viktigste vi gjør som NLF`ere. Særlig nå i høstmørket er det viktig at vi forklarer førsteklassinger landet rundt om blindsoner og respekt i trafikken. I oktober har vi besøkt både Trara skole i Fredrikstad og Hovinhøgda skole i Fetsund. Det morsomme å se , er jo at lærerne er like ivrige som barna når de får krype opp i en lastebil. Vel blåst!
Her om dagen ble det rapportert fra SVV at et polsk vogntog var ute og kjørte i Haldentraktene. I og for seg ikke uvanlig, men det kontrollørene stusset over, var vekten på vogntoget. Kontrollørene kom kjørende fra en utekontroll et annet sted og fikk se denne underlige ekvipasjen som sneglet seg fremover. De fikk bilen med til kontrollstasjonen på Svinesund og det viste seg at fyren drasset rundt på ikke mindre enn 32 tonn overlast! Det ble 338.000.- norske kroner i bot og en lærdom om at overlast sjelden lønner seg,
Tre av 10 veitransportører gikk med underskudd i fjor Nettstedet Logistikk Inside har sammenlignet 2452 norske veitransportører. Aksjeselskapene hadde bokført driftsinntekter over en million kroner i både 2022 og 2023. Dermed ser en utviklingen for nøyaktig samme utvalg av bedrifter de to siste regnskapsårene. Her er svarene: • Nesten tre av ti gikk i driftsmessig underskudd i fjor. Hjulene gikk ikke rundt, til tross for at lastebilene tilbakela hundretusenvis av kilometer. • Resultatgraden (før skatt) sank fra 4,29 prosent i 2022 til 3,74 prosent i fjor. Ettersom resultatene kan skjule effekter av eiendoms- eller aksjetransaksjoner, er det ofte nyttig å se på driftsmarginer når man sammenligner store datasett. • Driftsmarginene forteller dessverre nøyaktig den samme historien, den falt fra 4,26 prosent i 2022 til 3,99 prosent i 2023. • Både resultatmarginen og driftsmarginen landet under 4 prosent, i et år der den generelle prisstigningen endte på 5,5 prosent. Logistikk Insides tall viser at bransjen ikke har mye å gå på. Denne utviklingen kan ikke fortsette.
I forbindelse med stengingen av Ring 1 i Oslo, har Bymiljøetaten (BYM) sett på avbøtende tiltak. Blant annet har de søkt om å kunne åpne Tor Olsens gate i deler av dagen for varetransport. Dette er et tiltak både LUKS og NLF har stilt seg bak. Under et møte med BYM nylig, ble det imidlertid opplyst at SVV har sagt nei til søknaden. Både fordi det krever et underskilt som ikke finnes, men også fordi beboere i området har protestert. De frykter for trafikksikkerheten. BYM vil likevel forfølge saken.
Dette er i og for seg ingen nyhet for Digitoll, eller elektronisk tollklarering, har vært testet ut i flere år. Konseptet er enkelt. I stedet for å drasse rundt på en hel masse tollpapirer når du passerer grensen, gjør du eller speditøren din alt elektronisk. Når du kommer til grensen registreres skiltet ditt, tollen ser at alt er OK og du freser videre inn i Norge. Eller i alle fall til SVVs kontrollstasjon litt lenger ned i veien. Foreløpig siste endelige startdato for obligatorisk tollklarering er 01.04.2025. Rykter forteller imidlertid at enkelte i transportbransjen har bedt om utsettelse. Uansett, i følge Tolletaten er systemet oppe og går, så vil du spare mye tid på grensen, er det bare å sette i gang.
Nye løyver:
Selv om du bare kjører i Norge, må du bytte ut de røde løyvene. Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Det er feil! Lastebileiere som kun har transport i Norge, må også ha fellesskapsløyve fra nyttår.
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2024/Naa-haster-det-med-aa-bytte-til-nye-loeyve