NLF

Korte nyheter juni

STOR SEIER TIL NLF REGION 1

Denne uken meddelte vegdirektør Ingrid Dahl Hovland at spesifikke kollektivfelt inn mot Oslo vil åpnes for lastebiler. I forbindelse med at deler av Ring 1 stenges 1.juli, ønsker SVV å gjøre grep for å redusere det forventede kaoset. Etter langvarig påtrykk og argumentasjon fra NLF region 1, vil nå SVV åpne for nyttekjøretøy over 7.5 tonn i de nye tungbilfeltene.

Det er ikke hver dag fylkeslederne Erik Graarud i Østfold og Nicolai Jakhelln i Oslo & Akershus kan feire gjennomslag for tiltak som gjør transporthverdagen lettere. At lastebiler nå får slippe til i tungbilfelt rundt Oslo gir håpe om at de aller verste problemene i hverdagen kan unngås. Opprinnelig kom forslaget om sambruksfelt, eller tungbilsfelt, fra Erik Graarud under et møte med SVV for flere år siden. Et forsøksprosjekt ble igangsatt i Fredrikstad og dette er for lengst blitt permanent. Ifbm stengingen av Ring 1 i Oslo, har Nicolai Jakhelln tatt opp traden fra Østfold. Regionsjef J.Kristian Bjerke har i møte etter møte med SVV understreket viktigheten av tungbilfelt og sammen med NHO LT, fikk vi til slutt gjennomslag. Nå opprettes det tungbilfelt på E-6 nord fra Hvam til Tangerud og E-6 sør fra Taraldrud til forbi Klemetsrudkrysset. Prosjektleder Halvard Gavelstad i SVV er også prosess med en strekning på E-18 vest fra Asker til Slependen.

. For hvert 20 meter lange vogntog vi får ut av den ordinære køen, blir det jo også 20 meter mer plass til elbilene i Bærum, sier Bjerke, som legger til at dette er et vinn-vinn prosjekt på alle måter.

70% ØKNING I BOMPENGENE!

70% økning i 2026 70% økning i 2026

NLFs regionsjef J.Kristian Bjerke har tordnet i NRK og andre medier mot den hårreisende økningen i bomringen i 2026 Så langt til veldig liten nytte. Hvis du i dag kjører en Euro6-lastebil gjennom bomringen i Oslo i rushtiden, så betaler du 91.- kroner per passering. 1,januar 2026 må du ut med 157.- kroner per passering!

- Dette er jo helt håpløst. Hvilken annen bransje ville akseptert en økning i avgiftene på 70% over natten? Det er helt greit å mene at transportørene kan sende regningen videre til sine kunder og igjen til forbrukerne, men det får vel være måte på? Blir spennende å se om Oslo Kommune vil betale transportører som kjører for dem, 70% høyere avgifter?

Erik Graarud, Marius Stenberg og Sissel Heen Erik Graarud, Marius Stenberg og Sissel Heen

Fullt gjennomslag i representantskapet

Region 1 stilte med tre representanter i NLFs representantskapsmøte i Oslo. Sissel Heen og Marius Stenberg stilte for Oslo & Akershus, mens Erik Graarud møtte for Østfold. Regionen hadde spilt inn flere saker til møtet, blant annet et krav om at arbeidsgiver må få beskjed hvis en sjåfør mister førerretten, samt at registrering av nye biler må gå mye raskere enn i dag. En oppdatering og endring av YSK-kurset var også et krav fra region 1. Regionen ønsker at kurset f.eks kan gjennomføres med en dag per år i løpet av fem år. Delegatene var enig om at det var et svært godt møte med bedre og mer konstruktiv stemning enn på mange år. Både Heen og Graarud fremhever gode debatter og en ledig møteledelse. Ikke alle fikk gjennomslag for sine forslag. Forslaget om tidsbegrensning i funksjonsperioden for forbundsleder og forbundsstyremedlemmer ble avvist av møtet, men Hordalands representant var godt fornøyd med å ha adressert spørsmålet.

NYE 50 ÅR MED IF?

NLF og forsikringsselskapet IF feirer i år 50 års samarbeid. Dette ble behørig markert under NLFs representantskapsmøte tidligere denne måneden. Ikke nok med at IF inviterte til sommerfest etter avsluttet møte, men markedsdirektør Kjell Olafsrud i NLF kunne samtidig informere om at avtalen er forlenget med nye 7 år. Avtaleansvarlig i IF, Sindre Svenheim, var også godt fornøyd med å kunne videreføre det gode samarbeidet. Han var glad for antallet NLF-bedrifter som benytter seg av IFs tjenester er stabilt og økende. Vi kan alltid bli enda litt bedre, men det fine med et samarbeid hvor vi kjenner hverandre så godt, er at vi kan forbedre oss sammen, sa Svennheim.

RING 1 KONTRAKTEN TIL VEIDEKKE

Alle har fått med seg at deler av Ring 1 i Oslo stenger om 3 dager og den vil bli stengt i de neste 3-4 årene. Det skal gjennomføres omfattende oppgraderinger i både Vaterland- og Hammersborgtunellen. I dag ble det kjent at Norges største entreprenør, Veidekke ASA, har fått oppdraget av SVV. Prosjektet er en samspillskontrakt til 2.1 milliarder kroner og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Øyvind Larsen i Veidekke, ser frem til å fortsette det gode samspillet de har hatt i planleggingsfasen.

OSLO KOMMUNE HAR ET DØGNHVILEPROBLEM

Oslo Kommune har et kjempeproblem når det gjelder døgnhvileplasser. Nå begynner det å gå på troverdigheten løs at hovedstaden, med Norges største godsterminal innenfor bygrensene, ikke kan tilby en eneste døgnhvileplass. NLF region 1 har tatt saken opp med ulike politiske konstellasjoner i Oslo, men hverken Sirin Stav fra MDG eller Marit Vea fra Venstre har tatt tak i problemet. NLF region 1 har igjen tatt saken opp med politisk ledelse i Oslo i et møte med byrådssekretær Audun Bonde fra Venstre. Han lovet å ta saken videre med byråd Vea. Dette handler og folks arbeidsvilkår, om retten til hvile, dusje og gå på do. Senest i dag fikk vi en telefon fra en lastebileier nordfra som lette fortvilet etter et lovlig sted å parkere i hovedstaden. Det kan ikke fortsette sånn.

PROBLEMER MED FACEBOOKSIDEN

NLF Oslo og Akershus har slitt med Facebooksidene sine en periode. Det er problemer med å få lagt ut nye saker, og hvis noen synes det er litt lite aktivitet om dagen, så skyldes det tekniske problemer. Det jobbes med å få orden på dette.

HUSK Å HENTE LØYVE

ALLE NORSKE LØYVEHAVERE MÅ BYTTE TIL FELLESKAPSLØYVE SNAREST – SELV OM DU KUN KJØRER INNENLANDS

Hvis du kjører med et gammelt, rødt løyve etter 1. januar 2025, kan du få opptil 60.000 kroner i bot. Vi vet at mange tror dette kun gjelder transportfirmaer med oppdrag i utlandet. Alle lastebileiere som kun har transport i Norge, må ha felleskapsløyve fra nyttår.

Sett i gang prosessen alt nå. Når det nærmer seg jul, kan det bli lang ventetid. Husk at når du mottar nytt felleskapsløyve, er det gamle umiddelbart ikke gyldig.

Du trenger blant annet en fersk politiattest både på deg selv og firmaet. Du må også ha attest fra skatteetaten. Aksjeselskapene må legge ved politiattest for styreleder.

Søknadsskjema med mer informasjon:

https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/yrkestransport/transportloyve/soknad-om-fellesskapsloyve-for-gods-og-eller-turvogntransport-bokmal.pdf

VI KAN NÅ KLIMAMÅLENE I 2034 SIER GRØNT LANDSTRANSPORTPROGRAM

Grønt Landtransportprogram (GLP) offentliggjorde i forrige uke en rapport som viser at det er mulig å nå klimamålene om 10 år. Hvis det skal skje, må myndighetene bruke positive virkemidler: «Forsterkede tiltak forutsetter at vi får på plass forutsigbare vilkår som likestiller kostnadene for diesel og fossilfrie alternativer. Det forutsetter også at vi bygger tilstrekkelig infrastruktur for de fossilfrie alternativene».

Les rapporten her:  klimaanalyse-av-norsk-landtransport_05062024.pdf (nho.no)

NYE DØGNHVILEPLASSER PÅ rv 3

Nyetablert firma skal bygge to døgnhvileplasser langs riksveg 3 To døgnhvileplasser forsvinner, og to nye kommer langs godstransportens hovedveg mellom Oslo og Trondheim. På Hovdmoen industriområde tilbys langtransporten 14 oppstillingsplasser. Kontraktssummen er på 10.920.000 kr. På Steinmosletta i Alvdal kommune (nabotomta til dagens døgnhvileplass) blir det 20 oppstillingsplasser. Kontraktssum: Kr 18.240.000 melder Statens vegvesen. De nye døgnhvileplassene skal være ferdige neste sommer. Myklegards 10-årskontrakt går ut 1. juli, men er forlenget med et år. NLF er ikke fornøyd med valget i Åmot – blant annet er det langt til tettsteder eller matservering døgnet rundt. Myklegard innfridde dessverre ikke enkelte krav som var satt i utlysningen. Nystartede Døgnhvile AS skal bygge de to nye døgnhvileplassene. Se mer på lastebil.no.

NLF SAMARBEIDER MED ELBILFORENINGEN

NLF samarbeider med Elbilforeningen om en spørreundersøkelse. Formålet er å finne ut hvordan elektriske lastebiler brukes og hvilke utfordringer lastebileierne møter. Andelen tunge el-lastebiler er fremdeles forsvinnende liten, selv om vi har registrert en viss økning de seneste årene. Et stor utfordring er at mange politikere tror det bare er å kjøpe en tung el-lastebil på nettet, plugge inn og kjøre av gårde. Sånn er det jo ikke. Hvis du vil svare på undersøkelsen, så er den (forhåpentlig) bare ett tastetrykk unna. Trykk her:  https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fwww.netigate.se%2Fra%2Fs.aspx%3Fs%3D1215307X433912950X43093&data=05%7C02%7Cgt%40lastebil.no%7Cd9d39ab7215f43fa3b4b08dc94163803%7C7a846839e4004e3799011b7762975903%7C0%7C0%7C638548070352550053%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=XEoLRSW0oMxlKTEI7XMA9XxPU53Xf4wjykkvRtiTO2I%3D&reserved=0

SATSER PÅ NULLUTSLIPP

MARIUS jEPPSSON SATSER PÅ NULLUTLIPP MARIUS jEPPSSON SATSER PÅ NULLUTLIPP

Marius Jeppsson i Jeppsson Transport AS i Follo ligger ikke på latsiden. Det hele startet med en Sprinter varebil i 1998. I dag styrer Marius 33 store og små lastebiler fra hovedbasen ved Nesset i Ås kommune. I tillegg er han svært aktiv i Transportformidlingen Oslo og han har nylig investert i et eget verksted i Vestby. Marius er opptatt av å være litt "foran i skoa" og han sørger hele tiden for at det skjer noe i firmaet ned snaut 60 millioner kroner i omsetning og 40 hektiske medarbeidere. Foreløpig siste satsning fra Jeppsson Transport AS er nullutslippsbiler. Tilsammen har firmaet nå 9 slike biler og de merker at etterspørselen er svakt økende. Derimot er det lite støtte å få fra myndighetene i følge Jeppsson. Litt økonomisk støtte gis fra Enova, men det hjelper jo lite å tilby en dyr el-lastebil, når det er en evig kamp for å finne ladestasjoner. Men Marius Jeppsson er klar på at nullutslippssamfunnet kommer og den som ikke er med fra starten, er ute. Så vanskelig og så enkelt.

92% GODTOK LØNNSOPPGJØRET FOR YRKESSJÅFØRER

Opptellingen etter uravstemningen viste at 92 prosent av medlemmene i Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet stemte ja, skriver YTF i en pressemelding. - Resultatet av uravstemningen viser en enighet vi aldri har sett maken til, sier Marius Træland, forhandlingsleder i YTF. Lønnsøkningen blir på 10,50 kroner, og minstelønna øker med 15 kroner.

VEIARBEIDERNE JOBBER FOR DEG - VIS HENSYN!

Sommerhalvåret er høytid for veiarbeid. Rekkverk, tunneler, bruer og grøftekanter skal pleies og vedlikeholdes, noen svinger skal rettes ut, mens andre veier får ny asfalt. Veiarbeidere har registrert nesten 1000 uønskede hendelser i året de siste årene. Statens vegvesen vil ha slutt på råkjøring og kjefting i anleggsområder. – Det er viktig å tenke på at de som jobber med broer, fjellskjæringer, veilys eller hva de gjør langs veiene, er noens mamma, pappa, kjæreste, sønn eller datter. Alle skal hjem til sine etter at arbeidsdagen er over, sier Bjørn Laksforsmo, direktør for Drift og vedlikehold i Statens vegvesen i en pressemelding. Vårt råd: Kjør forsiktig

GOD SOMMER!

Vi benytter anledningen til å ønske alle våre medlemmer i region 1 en riktig god sommer! Det gjelder om du jobber eller tar en pust i bakken. Vi har flere viktige NLF-seire å se tilbake på dette halvåret og vi jobber for enda mer gjennomslag for nyttetransporten frem mot jul.

Sommerhilsen fra Erik Graarud, Nicolai Jakhelln og J.Kristian Bjerke