Arbeidsutvalget i NLF Oslo & Akershus er innimellom ute på medlemsbesøk. Det er viktig at vi kjenner litt på pulsen til medlemmene våre og ikke minst at medlemmene gir råd og tips om hva vi skal jobbe mer med. Nylig var vi innom ASK Industrimontasje i Gjerdrum. Selskapet har rundt 20 ansatte, disponerer tilsammen 18 biler med stort og smått og opererer hovedsakelig innen kran- og montasje. Eier og daglig leder Hans Kristian Ask måtte ut i et viktig møte og hans høyre hånd, Kjell-Arne Thorhov, tok oss godt i mot.
- Vi jobber mye med industriflytteprosjekter og det betyr at vi er mye ute i felt. Vi har også et lagerhotell for maskiner og våre ansatte har ganske fulle dager. Konseptet vårt innebærer at kundene skal ha kun ett kontaktpunkt. Derfra løser vi oppgavene, forteller Thorhov.
Bedriften ble etablert i 1984 og har fulgt markedet opp og ned i bølgedalene. Torhov legger ikke skjul på at markedet svinger en del, men det er en naturlig del av denne bransjen.
- Vi har også god erfaring med lærlinger og vil gjerne tilby lærlingplass også i fremtiden. Nå har det imidlertid vært vanskelig å få Opplæringskontoret med på notene, så vi får se hva som skjer. Lærlinger er jo en vinn-vinn-situasjon.
Ask bidrar også i det grønne skiftet, men mener det er svært dyrt å investere i elektrisk materiell. Kundene forstår ikke hvor store investeringer vi snakker om og når oppdragsgivere, som f.eks stat og kommune, hele tiden dispenserer fra kravet om 0-utslipp, så blir det vanskelig å få lønnsomhet i den "grønne" lastebilen, sier Kjell-Arne Thovhov.
Det jobbes sent, men godt både i SVV og i NLF oslo & Akershus. Tungbilfelt er på plass både i Fredrikstad, på E-6 nordfra inn mot Oslo og på E-6 sørfra inn til byen. Det fungerer veldig bra, selv om SVV oppfordrer lastebilsjåfører om å bruke feltet nordfra i enda større grad. Selv satt jeg en morgen i kø på E-6 mot Klemetsrud og det var en glede å se alle lastebilene som føyk forbi meg i tungbilfeltet. Tid, penger og CO2-utslipp spart. Nå er planene klare for et tilsvarende felt fra Asker til avkjøringen ved Holmen. Til tross for sterke protester fra politiet og ordførerne i Asker og Bærum, har samferdselsminister Jon Ivar Nygård ikke gitt etter og bekreftet at feltet innføres. Saken er på høring i disse dager og vi håper feltet er operativt ila sommeren.
Rushtidsavgiften øker med 70% når de nye satsene i Oslopakke 3 innføres fra første januar 2026. Til tross for iherdig arbeid og mye politiske kontakt på flere nivåer, er det ikke mulig å få endret økningen denne gangen. Men NLF region 1 mener vi ikke lenger kan akseptere at hardt pressede lastebileiere, skal finansiere brorparten av kollektiv,- sykkel- og gangveier rundt Oslo. Vi trenger flere og sikrere veier og vi trenger et enklere innkrevingssystem, slik at det blir enklere å viderefakturere bompengene. Sammen med NHO LT setter vi søkelyset på dagens urimelige avgiftssystem. Vi ser frem til møter med de ansvarlige myndighetene etter sommerferien.
Vi er glad for at stadig nye bedrifter ser nytte i å være medlem i NLF. En av våre ferskeste medlemsbedrifter er Morten Bråthen Transport i Hurdal. Far og sønn Bråthen driver ganske stort innen brakketransport, trelast og byggevarer og har lenge vurdert medlemskap i NLF. Bedriften har klart seg ganske fint uten NLF i ryggen, men tidene er jo krevende og rammevilkårene er under press. Bedriften snuser også Taco Online-systemet og vi ønsker Morten Bråthen velkommen i NLF.
SVV melder at Røstetunellen på RV 4 i Lunner er stengt fire netter i uken mellom 2. og 13 juni. Tunge biler kan ikke bruke omkjøringsveien via Grua pga høydebegrensninger. Lastebiler slippes derfor gjennom tunellen med ledebil.
Bane Nor bygger toglinje. Milliardene flyr ut av finansdepartementet og køer og kaos hoper seg opp på hovedveien mellom E-6 og Norges mest trafikkerte fergesamband i Moss havn. De fleste har forstått at vi trenger en ny RV 19, men toget er i veien. Eller for å si det på en annen måte. det går, ad den nær sagt som vanlig, ikke noe tog. Ikke på noen ny linje i Moss i alle fall. Alt stopper opp, fordi man etter å ha brukt noen milliarder finner ut at det kvikkleire i Moss. Enkelte mener at Bane Nor burde funnet ut det før milliardene begynte å rulle, men nå står de der. Bom fast. SVV driver også på med sitt og har lagt frem sin prioriteringsplan for store samferdselsprosjekter og her havnet RV 19 nederst på listen av 20 prosjekter. Et NLF-medlem i Østfold, som har begynt å kjøre rundt fjorden enkelte dager for å slippe unna Mossekaoset, spurte her om dagen hvordan det er mulig å bruke så mange milliarder på å få til nesten ingen ting? Ikke vet vi, men vi lar ikke SVV eller samferdselsdepartementet slippe unna våre kritiske kommentarer. Dette begynner å bli tragikomisk.
I tillegg har Ås kommunestyre i årevis hindret at siste del av den svensk-norske europaveiprosjektet mellom Stockholm og Oslo å bli fullført. Drøyt 11 kilometer motorvei fra Østfolds grense til Vinterbro sto i fare for å falle helt ut av prioriteringen. Planen er nemlig nå så gammel at den må lages helt på nytt ila 1.kvartal i 2026. Da må man starte helt på nytt igjen. statsråden lover at det ikke skal skje og de 11 kilometerene er igjen inne i planen. Gledelig er det at ny Glommakrysning ved Fetsund rykker oppover og det er håp om at det skjer store ting der de neste 5-10 årene.
Endelig stiller norske fiskeprodusenter krav til sine leverandører. Utenlandske trailere som ikke er skodd for norsk vinter, har i årevis skapt store trafikale problemer på norske vinterveier. Nå har gigantprodusenten Lerøy stilt krav om at alt skal være på stell hos transportørene og de skal være riktig skodd. 30-milliarderbedriften lover å sjekke alle bilene og ikke slippe den videre hvis ikke alt er i orden.
Renata Tårnes er ansatt som ny kommunikasjonssjef i NLF. Hun kommer fra en stilling som kommunikasjonsrådgiver i Fagforbundet, som er tilsluttet LO. Tårnes var tidligere generalsekretær i AUF (Arbeidernes Ungdomsfylking) og hun har møtt i fylkestinget for Arbeiderpartiet. I tillegg til kommunikasjon skal Tårnes også jobbe med bransjepolitikk.
Statens vegvesen planlegger stor og små broarbeider frem mot 2027.Mnge av broene er gamle og trenger nødvendig vedlikehold. Her ver noen av broene som står for tur en gang mellom 2025 og 2027:
Branås i Lillestrøm, betongarbeider. Sandvikabroene, nye pæler. Ringnes i Ås, forsterkning og nye fuger. Lysaker vest IV, nye fuger. Horgen i Frogn, nye fuger. Vækerøveien bro, betongrehabilitering. I 2027 er det også bestemt at Bygdølokket må gjennomgå betongrehabilitering og sannsynligvis også Slemdalsveien. Herregårdskrysset i Oslo må gjennom det samme og på Gaustad må det nye rekkverk til. Det samme gjelder Kaldbakkenlokket og Bjørnerudveien får både betongrehabilitering, nye rekkverk og nye fuger. Det utsatte Sinsenkrysset må også få nye fuger. Det legges opp til at disse arbeidene gjøres over et par år forhåpentlig vil ikke trafikkproblemene bli uoverkommelige. Likevel, det er fornuftig å forberede seg på arbeidene som vil komme. Vi skal forsøke å oppdatere etterhvert som vi vet mer. Du kan også sjekke på www.vegvesen.no
Det går sakte, men sikkert riktig vei i det grønne skiftet. Utslippene fra veitrafikken gikk nemlig ned med 6.1% i fjor. Gjennomsnittlig nedgang for alle sektorer i Norge var i fjor 3.5%. Fremdeles står transportsektoren for en stor del av utslippene i veitrafikken og veidirektør Ingrid Dahl Hovland mener det må ytas et krafttak for å få lastebilene over på nullutslippsløsninger. For å få dette til, må det ikke bare sikres god og rimelig tilgang til utslippsfrie lastebiler, det må også bygges ut et godt nettverk av lastestasjoner og ikke minst døgnhvileplasser. Så langt har staten sviktet totalt på dette området. Det gjenstår å se om Storting og regjering evner å gjøre noe med dette spørsmålet?
Bomselskapene har mistet inntekter på 140 millioner kroner i bompenger fra utenlandske turister i 2023.
Utenlandsregistrerte kjøretøy har de siste årene utgjort ca. 2,2% av passeringene hos norske bomselskaper.
Dette gjør selvfølgelig at vi som «hovedsponsorer» for bom i Norge må betale en større del av totalen.
Nå er det kommet en avtale med Liechtenstein som stoppet muligheten forinnkreving i EU / EØS. Når det kommer på plass i nær framtid, vil vi også kunne etter fakturere. Det kan gjøres i 3 år tilbake.
Samferdselsdepartementet varsler at straks Liechtenstein har vedtatt dette formelt vil vi være klare med innkrevingen fra EU / EØS.
Fra 1. januar 2026 blir det krav om løyve for varebiler med tillatt totalvekt mellom 2.500 og 3.500 kg som brukes til transport mot vederlag i Norge. For internasjonal transport gjelder allerede tilsvarende krav – de trådte i kraft 1. november 2022.
Her får du alt du trenger å vite, samlet i én enkel oversikt:
https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2025/Snart-krav-om-loeyve-for-varebiler-er-du-forberedt
Ingen bombe kanskje, for alle som lever av transport. Men pris og pålitelighet er fortsatt viktigst for de store transportkjøperne. I tillegg viser årets vareierundersøkelse at langsiktig samarbeid er blitt viktigere enn tidligere. Det er 55 vareeiere fra 24 ulike bransjer som har svart på spørsmålene fra Logistikk Inside og Moderne Transport. Samlet årlig omsetning hele 410 milliarder kroner. Undersøkelsen har hatt som mål å kartlegge trender i logistikkbehov og prioriteringer blant privateide vareeiere. Den er anonymisert for å sikre ærlige svar på alle forhold. Miljøvennlig transport er langt ned på prioriteringslisten når norske vareeiere kjøper transport. Og å betale noe ekstra for klimakutt er ikke spesielt aktuelt, skriver logistikkinside.no. Minst viktig blant de 11 temaene vareeierne skal rangere: Sjåfører som snakker norsk eller engelsk.
Om noen uker fjernes bommene mellom Dal og Minnesund – et år tidligere en planlagt. Trafikk-tallene viser også at det kan bli gratis å kjøre E6 mellom Moelv og Minnesund mye raskere enn vedtatt før vegen ble åpnet. Det kommer fram av et svar som samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har gitt til TorAndré Johnsen. FrP-representanten ba nylig om status på når de resterende bomstasjonene på E6 mellom Eidsvoll og Moelv skal fjernes. Alle bommene er planlagt med en 15 års «melking» av bilistene. Minnesund – Hedmark grense og Akershus grense – Skaberud. Minnesund – Hedmark grense vil bli avsluttet i desember 2028. For Akershus grense – Skaberud, er prognosen juni 2029. Men det er også gode nyheter om bomstasjonene gjennom Hedmarken, altså strekningen Kolomoen – Moelv. Her startet bompengeinnkrevingen i 2020, og også her var det lagt til grunn en innkrevingsperiode på 15 år. – Prognosen nå er at bompengeinnkrevingen vil bli avsluttet i desember 2030, skriver Nygård i siste setning i svaret sitt. Det betyr at E6 gjennom Hedmarken blir bomfritt nesten fem år før tida – om trafikken opprettholdes slik den er i dag, skriver Hamar Arbeiderblad.
TINEs bruk av utenlandske transportører er et tillitsbrudd mot norske transportører og undergraver hele prinsippet om et bærekraftig og ansvarlig næringsliv i Norge. Det mener NLF. Les mer på lastebil.no:
Snøen gikk tidlig og våren kom som et sjokk på mange i år. Sol og bare veier er ikke alltid garantert i Hurdal i april. Men siden nestleder i NLF Oslo & Akershus Sissel Heen og regionsjef Bjerke stadig oppsøker spennende medlemmer , passet det fint med sol og 18 grader da vi besøkte Tømte Transport i Hurdal. Hos Jan Tore Tømte og kona Line går det mye i tømmer, men de har også to tippbiler. Det blir også noe brøyting om vinteren, men kontraktene bliir vanskeligere og vanskeligere å tjene penger på, mener Tømte. Han er også litt oppgitt over vedlikeholdet av fylkesveiene. På FV 180for eksempel, skjer det ingenting. Firmaet har til sammen 10 ansatte, men leier også inn litt folk ved behov. Reglene for nattarbeid må NLF forsøke å gjøre noe med, mener Tømte. Når man driver litt utenfor Oslogryta, blir man lett lovbryter i det man skrur om nøkkelen tidlig om morgenen. Skal det være sånn?
Myndighetene og etterhvert også flere kunder, krever lav- eller nullutslipp i transportene. Mange sikter mot elektriske lastebiler, mens andre forsøker med biogass. Utfordringene er imidlertid de samme for lastebileierne, de slikter med å finne ladestasjoner og gassfyllestasjonene er nesten fraværende. NLF Østfold og fylkesleder Erik Graarud har sett seg lei på dette og flere fremstøt er gjort mot både gassleverandører og grunneiere. Erik Graarud sier situasjonen i dag er uholdbar. Kjøper du gassbil og driver fra Fredrikstad eller i og for seg også Sarpsborg, må du til Vinterbro eller Halden for å fylle. Verdifullt drivstoff brukes opp bare for å finne en fyllestasjon. Nå ser imidlertid Graarud og NLF et lite lys i det fjerne. Det jobbes nemlig med å få opp en gassfyllestasjon på Øra Industriområde i Fredrikstad i løpet av 2026. Beste plassering for en stasjon ville vært Rolvsøy, men får vi til noe på Øra, så får det være et skritt i riktig retning, sier Graarud.