Da kom vinteren og 2025 med full styrke. Foreløpig ikke så ille værmessig i vår region, men snø og glatte veier skaper alltid problemer. Vi har likevel mottatt svært få klager på vinterdriften så langt og opptil flere brøytebiler er observert på hovedveiene. SVV har forsikret oss om at de har lært av fjoråret og at de er godt forberedt. Men kommer det store mengder snø eller underkjølt regn på kort tid, så må vi alle smøre oss med tålmodighet, 2025 blir et spennende år for de fleste av oss og vi ønsker alle lykke til med oppgavene i det nye året.
Det tidvise kaoset ved tollstasjonen på Svinesund var et hett tema før jul og NLF Østfold klarte å få i stand et hastemøte på nest høyeste nivå i Tolletaten. Divisjonsdirektør Maria Amundsen stilte i møte med sine nærmeste fagsjefer, både i sentral stab og lokalt på Svinesund. Fra NLF møtte fylkesleder Erik Graarud, nestleder Ole J.Sørensen og regionsjef J.Kristian Bjerke. Lars Utne representerte medlemsbedriften Utne Transport AS i møtet. Tolletaten og NLF er stort sett enig om virkelighetsbeskrivelsen og NLF har forståelse for at utfordringene er store. Samtidig var Graarud klar på at dette ikke er et nytt problem, men en situasjon vi har påpekt i utallige møte de siste 10 årene. NLF-bedriftene er i tillegg en uskyldig tredjepart i dette, siden det er speditørene og oppdragsgiverne som er Tolletatens "kunder". Men det er er vi og våre ansatte som får problemene. Divisjonsdirektør Amundsen understreket at det jobbes iherdig med både kortsiktige og langsiktige løsninger. På kort sikt er parkering forbudt-skiltet igjen på plass og det arbei9des med å få til et ventetelt eller lignende, slik at sjåførene slipper å vente ute i all slags vær. Det vil vurderes trafikkdirigering og E-ticketsystemet avvikles. Bemanningen er økt og målet er å holde maksimalt antall kasser åpne. Men, også Tollen må forholde seg til sykemeldinger og Arbeidsmiljøloven. På lang sikt er Digitoll løsningen. Ordningen kan benyttes av mange flere enn i dag og selv om den obligatoriske bruken er utsatt med et pr, så vil dette løse mye. NLF spilte igjen inn ideen om en hurtigkasse for de med enkle klareringer. Slik var det tidligere, men ordningen ble fjernet. Vi følger saken nøye.
15. januar arrangerer NLF Oslo & Akershus tillitsvalgtkurs og alle som er, eller har planer om å bli tillitsvalgt, oppfordres til å melde seg på. Kurset holdes en kveld i TransportFormidligen Oslo. Vi starter med en matbit kl 17.00 og kjører raskt og effektivt gjennom grunnleggende temaer om NLF som organisasjon, møteledelse og organisasjonsarbeid. Meld deg på til jkb@lastebil.no eller til 90189444.
Fylkesårsmøtet i NLF Oslo & Akershus blir i Gøteborg lørdag 08.03.2025. Styret har bestemt å slå to fluer i en smekk og inviterer medlemmer og delegater til en hyggelig og lærerik tur til Gøteborg. Volvo stiller opp med buss fra Oslo og tar oss godt i mot ved sitt svære hovedkontor og fabrikkanlegg i Gøteborg. Vi blir vist rundt i fabrikken, får lunsj og vi får prøvekjøre et antall av Volvos nyeste lastebiler. De har også formidlet gode priser på Hotell Gothia midt i byen (noe vi kommer tilbake til) så det er bare å melde seg på til denne spennende, faglige årsmøteturen. Meld deg på til: jkb@lastebil.no eller 90189444
Rett før jul ble både NLF og Stortinget overrumplet med et såkalt dokument 8-forslag. Fr.P, Høyre, Venstre og SV foreslo å slippe private elbiler inn igjen i kollektivfeltet på E-18 vestfra (Asker og Bærum). Etter iherdig og effektivt arbeid fra NLF, fikk ikke forslaget flertall i Stortinget. Ap, SP, Rødt-ml, MDG og Helsepartiet stemte alle mot. Men nå lover Erna Solberg å gjøre om på vedtaket, hvis Høyre og Fr.P kommer i regjering til høsten. Vi regner med at Venstre vil stille seg bak og det er trist at disse ellers så næringsvennlige partiene, velger å prioritere privatbilistene fremfor en samfunnskritisk næring. SVV arbeider imidlertid ufortrødent videre i samarbeid med NLF og NHO LT om å slippe nyttetrafikken til et tungbilfelt også vestfra. Forhåpentlig er dette etablert og godt innarbeidet før valget i september og den nye regjeringen kan ta til vettet.
Det saltes i følge SVV og Mesta for mye på norske veier. Totalt slippes det rundt 300.000 tonn salt ned på norske veier og omkring 110.000 tonn legges igjen på riks- og Europaveier. Miljøskadene som følge av saltbruken er åpenbare, men konsekvensene ved ikke å salte er like ille. Vi vil oppleve flere ulykker og flere dødsfall på veiene. Derfor har Mesta inngått et samarbeid med det svenske selskapet Klimator om å utvikle et AI-generert saltesystem, hvor behovet for salting og mengden styres av AI. SVV støtter prosjektet og NTNU og Enova er visstnok også inne i bildet. Mesta håperr å kunne redusere saltbruken med rundt 30% på denne måten.
Hvis noen synes det har tatt tid med å rehabilitere Høybråten bro i Oslo, så stemmer det. Men kommunen har brukt tiden godt og den nesten 60 år gamle broen er nå så god som ny. Det ble oppdaget flere skader enn forventet da de begynte å reparere broen og dette ble tatt tak i med en gang. Nye kantdragere og mekaniske fuger er nå også på plass og broen er i full drift igjen,
Tilsammen 687 elektriske lastebiler fikk Enova støtte i 2024. 80 av disse mottok støtten i siste tildelingsrunde før jul.
Har du planer om å kjøpe en eller flere elektriske biler iu 2025, er første frist for å søke støtte 16.febriar 2025 kl 12.00.
NLFs Transportkonferanse arrangeres på Gardermoen 23.-25.januar og også i år er programmet både viktig og interessant. Høyres nestleder Henrik Asheim stiller til debatt med APs nestleder og statsråd Tonje Brenna og Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland deler som vanlig sine tanker om norske veier. Forsvarssjef og general Eirik Kristoffersen vil presentere sine tanker om beredskap og transport, mens tidligere stortingsrepresentant og EBA-direktør Heikki Holmås vil snakke om biodrivstoff. Samferdselsminister Nygård kommer også. Påmeldingsfrist er 10.januar! Du bør kunne melde deg på her: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/Transportkonferansen-2025
I følge Grønt Landtransportprogram satser europeiske lastebilprodusenter på hydrogen. Det sies at hydrogen vil ha opp ot 20% markedsandel i 2030, altså om bare 6 år, mens biogass vil utgjøre kun 2%. MAN leverer etter planen 1000 hydrogenlastebiler til Norge i 2025 og flere produsenter jobber for å bruke hydrogen i tradisjonelle forbrenningsmotorer. Dette vil forenkle overgangen og ikke minst produksjonslinjene og service på de tunge bilene. Men moderne dieselmotorer vil fremdeles utgjøre rundt 50% av bilparken i Europa om 6 år.
Nærmere 2300 transportforetak risikerer gebyr på 60 000 kroner Det er fortsatt omtrent 2300 foretak som ikke har søkt om fellesskapsløyve. Disse risikerer nå et stort gebyr dersom de blir stoppet i kontroll, skriver Statens vegvesen i en pressemelding. De nasjonale godsløyvene utløp 1.januar 2025. NLF har i en rekke nyhetsbrev og meldinger minnet medlemmene om den viktige fristen. Vi har gått gjennom listene og ser at det høye tallet skyldes at mange ikke leverer inn løyvene når de avslutter driften. Andre har løyver på ulike firmaer – der enkelte ikke er i bruk. Et godt råd til alle disse, send inn løyvene dine snarest mulig. Har du mistet dem, leverer du tapsmelding. Innsending av løyve – ETTER AT DU HAR FÅTT DET NYE: https://om.no/2YZZ Melding om tapt løyve: https://om.no/2YZY .Vi er nokså sikre på at Utekontrollen vil følge nøye med: – Hvis foretak som driver løyvepliktig transport på norske veier ikke har gyldig løyve, vil de få et gebyr på 60 000 kroner om de blir stoppet i kontroll. Dersom foretaket har gyldige løyver, men ikke har det med under transporten, vil de få et gebyr på 6000 kroner. Transporten vil også få bruksforbud inntil løyve er på plass, sier May-Britt Berge Solheim i Statens vegvesen. Søk om løyve: https://om.no/2YNJ
Volvo vant i forfjor, men Scania gikk til topps i 2024. Dermed ble det i denne omgang kun et år for «gøteborgeren» som salgsleder. Totalt ble det registrert 4783 lastebiler over 16 tonn i 2024. Scania var det eneste store merket som solgte flere lastebiler i fjor enn i 2023. Flere hadde kraftig tilbakegang. Her er tallene: Scania 2.231, Volvo 1.889, Mercedes 314, MAN 181, Renault 109, Iveco 29 og DAF 14. 371 av de totalt 4783 nyregistreringene over 16 tonn i 2024 var elektriske lastebiler. Det gir en andel på snaut 7,8 prosent. Andelen av gassbiler, som kan gå på biogass, ble i 2024 på 11,4 prosent (544 lastebiler over 16 tonn). Til sammen sto elektriske lastebiler og gassdrevne lastebiler dermed for 19,2 prosent av nyregistreringene over 16 tonn. Resten, altså det store flertallet, er diesellastebiler. Kilde: OFV/tungt.no.
90 personer har mistet livet i vegtrafikken i 2024, viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall. I 2023 var tallet 110. Dette er det laveste tallet i moderne tid med unntak for koronaåret 2021 da 80 personer mistet livet i trafikken.
25% på mat hos Cirkle K
Logg deg inn på NLF-appen og få betjeningen til å skanne Truck Deal-strekkoden, som du finner under fanen medlemskort i appen.