NLF

Info fra NLF Innlandet i uke 32

Dato 13.08.21

I denne ukens nyhetsbrev kan du bl.a. lese lese om:

 Torpa tester elektriske Emma. Lastebilsalget øker – også når det gjelder elektriske kjøretøy. Følg med på NLFs transportturné! 

  • Negativt svar på vårt krav om FV24 i Vallset
  • Dette er straffen for kjøring uten gyldig YSK
  • Spesialtransportene med Randsfjordferga måtte vente på tillatelse 

 Her finner du arrangementene med påmelding under transportturneen: https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer

Torpa tester elektriske Emma,  som lades på 45 minutter!

Emma veier 44 tonn, har fire elektromotorer og 680 hestekrefter. Batteriene lades på 45 minutter og rekkevidden er hele 30 mil. Emma er utviklet i Sveits under varemerket Futuricum. Volvo eier 60 prosent av selskapet. Torpa Bilruter er først ute og tester kjøretøyet på oppdrag for ASKO.

Leverandøren har som mål å få minst 100 tunge el-lastebiler på vegene på Østlandet. De skal «lynlade» på et antall offentlig tilgjengelige energistasjoner lokalisert nær hovedveier eller logistikksentra på Østlandet.

Prosjektet skal vise veien fra enkelteksempler av el-lastebiler til et større antall biler som kan lade på offentlige ladeplasser for store kjøretøy.

I dag finnes ikke infrastruktur for lading av slike kjøretøy, bare enkelte ladepunkter i privat regi. Et annet mål med prosjektet er å oppnå konkurransedyktige kostnader med dieselbiler av tilsvarende størrelse. Prosjektet er en del av Grønt landtransportprogram:

https://www.nho.no/samarbeid/gront-landtransportprogram/ 

Lastebilsalget øker – også når det gjelder elektriske kjøretøy

Flere kjøper ny lastebil i år enn i fjor. Så langt ligger salget tre prosent foran 2020. Det er også registrert 26 elektriske lastebiler over 16 tonn, med bl. annet 14 Volvo og 10 Scania. Slik er salgstallene for lastebiler ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken:

Scania 1170 biler, Volvo 794, Mercedes 281, MAN 193, Renault 44, DAF 19 og Iveco 19 biler.

 

Følg med på NLFs transportturné!

Norges Lastebileier-Forbund reiser landet rundt fram til stortingsvalget. Åpne medlemsmøter, valgdebatter, transportkjøperseminarer, Truckers Night og Circle K-frokoster står på programmet. Arrangementene i Innlandet er omtalt til slutt i ukas nyhetsbrev. Du kan følge med i sendingene hver eneste dag på denne linken:

Les mer om arrangementer, se reiserute og følg/se opptak av digitale sendinger (lastebil.no)

 

 

Negativt svar på vårt krav om FV24 i Vallset

Fylkeskommunen var ikke til å rikke. Kjøretøy med akseltrykk over åtte tonn får ikke bruke den lokale omkjøringen når FV24 er stengt ved Vallset i hele fire uker. I stedet henvises tungbilene til å kjøre via E6 Kløfta. RV2 Elverum kan også være et alternativ for lastebiler som skal nærmere Kongsvinger eller Magnor. Skiltingen var bare på norsk. Etter at NLF påpekte at utenlandske tungbiler kjører den korteste vegen, er det blitt skiltet på engelsk. 

 

Dette er straffen for kjøring uten gyldig YSK

Vi får av og til spørsmål ang sjåfører som ikke har gått på etterutdanningskurs. Hvis du blir tatt uten gyldig yrkessjåførkompetanse, blir du anmeldt til politiet.  De utsteder et forelegg på rundt 5.000 kroner. Konkret sum vurderes av politijurist. Du kan ikke frakte gods der YSK er et krav før du har tatt kurset og fått ustedt bevis eller 95 koden i førerkortet. Transportfirma blir ikke involvert i saken, men vil selvsagt merke at lastebilen blir stående på kontrollstasjonen. Kilde: Staten vegvesen.

Foto: Geir Hestetræet

Spesialtransportene med Randsfjordferga måtte vente på tillatelse

Først i går kom de tre spesialtransportene som fraktet store deler av den nye Randsfjordferga fram til Røykenvik.  Turen fra Ormsundkaia gikk greit via E6, E16 Gardermoen og RV4.  Oppdraget var planlagt onsdag, men da fikk ikke spesial-transportene forlate kaia i Oslo. Det ene vogntoget hadde for lang overlast. Det andre fikk ikke kjøre fordi følgebil fra Statens vegvesen ikke var tilgjengelig, opplyser fylkeskommunens prosjektleder Geir Hestetræet. Det er et norsk selskap som er engasjert til den 10 mil lange transporten mellom Oslo og Randsfjorden. Spesialtransportene har totalvekt ca. 150 tonn. Du kan lese mer om transporten på 

fylkeskommunens hjemmeside:

https://innlandetfylke.no/nyheter-forsiden/halve-elrond-framme-i-roykenvik.30549.aspx

 

Hæhre skal bygge ny riksveg på Hadeland, men var ikke billigst …

De beste løsningene avgjorde valget av entreprenør på ny RV4 mellom Roa og Gran. Hæhre lå over konkurrentene i pris, men hadde best forslag på flere utfordrende oppgaver: Holmen bru, kryssing av myrområder, trafikkavvikling og kvalitet på ferdig anlegg. Målet er å bygge vegen på to år. Hæhre starter alt 1. september og utbyggingen koster 2,1 milliarder kroner.  Les mer:

https://www.veier24.no/artikler/haehre-vinner-enda-et-veiprosjekt-na-er-det-riksvei-4-roa-gran/512503

 

 

 

Har du utenlandske sjåfører på veg hjem fra ferie eller avspasering?

Korona-spørsmål har vært en viktig oppgave for NLF det siste halvannet året. Nye forskrifter og råd fra myndighetene har gjort jobben krevende. Våre medlemmer har kommet med mange gode innspill. Her er gode råd til bedrifter som har utenlandske sjåfører som skal tilbake i jobb:

Uvaksinerte reisende fra oransje land er stort sett underlagt samme regelverk som reisende fra røde land. Som hovedregel skal sjåføren i 10 dagers karantene etter ankomst før vedkommende kan begynne å arbeide. Innreisekarantenen kan forkortes dersom sjåføren kan dokumentere negativ test tatt tidligst syv dager etter ankomst.

 

I enkelte tilfeller kan unntaket beskrevet i covid-19-forskriftens § 6e benyttes. Sjåføren kan da ta test for covid-19 med testmetode PCR tidligst tre døgn etter ankomst til Norge. Inntil negativt resultat foreligger skal sjåføren være i innreisekarantene. Ved negativt resultat vil sjåføren, etter bedriftens vurdering, være fritatt regler om innreisekarantene når sjåføren er på jobb. På fritiden vil innreisereise-karantenen gjelde i 10 dager etter innreise. I karantenetiden må sjåføren bruke munnbind når de forlater bilen og kan komme i kontakt med andre mennesker.

 

I akutte situasjoner hvor det ikke er tid til å vente på PCR-svar, kan personen gå i arbeid etter å ha testet negativt med antigen hurtigtest samme dag som arbeidet skal gjennomføres. Det er opp til den enkelte bedrift å vurdere bruk av disse unntakene, men man skal merke seg at forskriften slår fast at arbeids- eller oppdragsgiver plikter å planlegge driften av virksomheten slik at bruken av unntakene i denne bestemmelsen i størst mulig grad unngås.

 

Helsedirektoratet har forøvrig lagd en hendig veiviser der man oppgir relevant informasjon, og får svar på hvilke regler som gjelder i det enkelte tilfelle.

 

Ny minstelønn fra 1. juli

Fra 1. juli gjelder den nye minstelønna for vår næring. Den er på 185,50 kroner. Se hele saken her:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2021/Nye-minsteloennsatser-fra-1.-juli

Ny bru på FV29 mellom

Folldal og Alvdal

I sommerferien åpnet den nye brua på FV29 for trafikk. Dermed er tungtransporten kvitt en flaskehals mellom Folldal og Alvdal. FV29 er en omkjøringsveg for både RV3 og E6. Siden juni 2020 har PEAB Anlegg AS på oppdrag for Innlandet fylkeskommune bygget:

  • Ny Einunna bru som er 80 meter lang.
  • Cirka 230 meter ny veg på Alvdalssiden av ny bru.
  • Cirka 360 meter ny veg på Folldalssiden av ny bru.

 

Skjerpede bøter fra 1. september

Fra 1. september øker gebyrene for brudd på kjøre- og hviletid. Det er også bestemt at transportbedriften kan straffes for mindre brudd. Forskriften om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikkloven innskjerpes. Arbeidsgiverne må følge enda bedre med. Kanskje det er smart å bruke NLFs tilbud  Tacho Online?

Foretaket og fører kan ilegges overtredelsesgebyr for følgende overtredelser:

-Overskridelse av daglig kjøretid på 9 timer, der det ikke er tillatt å forlenge kjøretiden til 10 timer, for kjøringen fra og med 10 timer til 11 timer. Fører: 1 000 kr. Foretak: 2 000 kr.

-Overskridelse av daglig kjøretid på 10 timer, der det er tillatt å forlenge kjøretiden til 10 timer, for kjøringen fra og med 11 timer til 12 timer. Fører: 1 000 kr. Foretak: 2 000 kr.

-Overskridelse av ukentlig kjøretid på over 56 timer, for kjøring fra og med 60 timer til 65 timer. Fører: 2 000 kr. Foretak: 4 000 kr.

-Overskridelse av samlet kjøretid i løpet av to påfølgende uker på over 90 timer, for kjøringen fra og med 100 timer til 105 timer. Fører: 2 000 kr. Foretak: 4 000 kr

Transportturnéen i Innlandet

I løpet av seks dager blir det mange aktiviteter i Innlandet. Alle arrangementer er åpne for medlemmer, andre lastebileiere, sjåfører og lastebilvenner. Fint om dere melder dere på via denne linken:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer

  • Søndag 29.8:  Medlemstreff med grilling i Vinstra vegpark. Kom når det passer mellom 16-20.
  • Mandag 30.8 Medlemstreff med grilling ved Circle K i Alvdal.  Kom når det passer mellom 15-20.  
  • Tirsdag 31.8: Fair Transportmøte på Lillehammer kl 11-13.
  • Tirsdag 31.8: Politikerdebatt og medlemsmøte på Biri kl 18 (vi er på plass mellom 15 og 20).
  • Onsdag 1.9 Fair Transportmøte Raufoss kl 11-13.
  • Onsdag 1.9 Medlemstreff på Fagernes, Dekkmann. Kom når det passer mellom 16-20.
  • Torsdag 2. 9 Fair Transportmøte på SIVA i Kongsvinger kl 11-13.
  • Torsdag 2. 9 Medlemstreff på SIVA i Kongsvinger. Kom når det passer mellom 16-20.
  • Fredag 3.9 Stasjonsfrokost på Circle K, Nydal kl 06-08.
  • Fredag 3.9 Fair Transportmøte i Hamar kl 11-13.  
  • Fredag 3.9 Politisk debatt hos Dekkmann i Hamar kl 16.30-17.30.
  • Fredag 3.9 Truckers night hos Dekkmann i Hamar. Kom når det passer fra kl 15.

       NB! Det kan bli endringer i klokkeslett.